Sportfiskare omnämns i negativ ton i energidebatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskare omnämns i negativ ton i energidebatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Bra resonerat Exxet!

Jag skrev en kommentar under pseudonymen Kung Arthur.

Jag uppmanar fler här på FS att skriva något för att väga upp all den negativa energi som riktas mot sportfisket i kommentarsfältet.
    Tackar för det Sir.

Gissar att du läste kommentarerna och såg reaktionerna när Selle skrev om fisket. Han fick snabbt ett 20-30 tal svar, och vissa rel. spydiga vilket visar på att inte alla i vårat land tycker som vi sportfiskare.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Exxet, Selle fick många reaktioner. Det var ju inte mycket till sakliga argument i dessa.
      Det hade varit bra om fler här på FS skrev något vettigt som väger upp allt nonsens.

Hur kan man ställa vattenkraft mot hobbyutövande? Miljöperspektivet/den biologiska mångfalden verkar ju helt ha glömts bort av herr Cornucopia? som väljer att raljera över 2 meter långa öringar... riktigt lågt.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Jag har i flera trådar med Brownie ang. älvräddarna varnat för att sportfiskarna kan komma att hamna på endera sidan i den för svenska folket så känsliga energidebatten. Man kan ju tycka att det är både bra och intressant att man ser sportfisket som en så betydande grupp att den är värd att nämna i sammanhanget. Men det kan också ses som ett "bad sign" på att vi stämplas liksom miljömuppar och kärnkraftmotståndare som en grupp människor som bara vill ha och inte är något att bry sig om.

Tyck till själva vad ni känner om detta:

Citat:
        "Intressant nog så vill, som bekant, man nu också skrota svensk vattenkraft så sportfiskarna kan fiska som på 1800-talet igen. Det finns fina kolkraftverk i Tyskland vi kan importera el från. Eller så bygger vi moderna kärnkraftverk, nu när vattenkraften ska rivas."

Hämtat från en artikel om att OKG-1 ska stängas.
        I Amerikatt har dom väl hittat väldigt bra kompromisser som både ger "grön el" och i sammanhanget "nöjda" sportfiskare?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          I Amerikatt har dom väl hittat väldigt bra kompromisser som både ger "grön el" och i sammanhanget "nöjda" sportfiskare?
          Njaaaaa, världens oljekonsumerande samhälle NR: 1 ? ? hmm jo visst är dom duktiga på en del miljöfrågor men i det stora hela vet jag inte. Vi är bra i sverige tycker jag, den stora skamfläcken är dessa tusental små kraftverk. Jag tror inte vi ska göra frågan enbart till en sportfiskefråga, Det finns massor av både starkare och viktigare argument till att skrota den småskaliga vattenkraften som fri orörd natur, fågellivet, växter och fauna samt alla andra djurarter, helt utrotade biotoper och miljöer som bör återställas.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Njaaaaa, världens oljekonsumerande samhälle NR: 1 ? ? hmm jo visst är dom duktiga på en del miljöfrågor men i det stora hela vet jag inte. Vi är bra i sverige tycker jag, den stora skamfläcken är dessa tusental små kraftverk. Jag tror inte vi ska göra frågan enbart till en sportfiskefråga, Det finns massor av både starkare och viktigare argument till att skrota den småskaliga vattenkraften som fri orörd natur, fågellivet, växter och fauna samt alla andra djurarter, helt utrotade biotoper och miljöer som bör återställas.

Syftade på just Vattenkraften som jag citerade till, läs på lite och du kommer förstå. Kan tyvärr ej länka något intressant då min källa är "mun mot mun". I jämförelse med USnA ligger vi inte i framkant utan är tvärtom rejält omsprungna?! Väldigt mycket intressanta byggnationer som vi kanske kunde lära mycket utav?
            sigpic

Kommentera

Efter mina två inlägg på Cornucopias? blogg så dog debatten...

Kommentera

Kommentera gärna för sportfisket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  Syftade på just Vattenkraften som jag citerade till, läs på lite och du kommer förstå. Kan tyvärr ej länka något intressant då min källa är "mun mot mun". I jämförelse med USnA ligger vi inte i framkant utan är tvärtom rejält omsprungna?! Väldigt mycket intressanta byggnationer som vi kanske kunde lära mycket utav?
                  Så vitt jag förstått så är fiskevården som bedrivs i USA en stark kraft som kan påverka bra. Exempelvis när det gäller vattenkraft så skrattar amerikanarna åt oss när de ser hur vi bär oss åt.

Kommentera

Är sportfiskarna som kollektiv ett särintresse...

Är sportfiskarna som grupp ett särintresse som vilket som helst som är ute efter fisken eller "vattnet" för egen kortsiktig vinning, eller företräder och jobbar sportfiskarna som grupp även för det allmännas bästa till gagn för samhället och andra, det är frågan som avgör hur misskreditering av sportfiskare uppfattas och kommer att påverka allmänheten?
                    All Vattenkraft skapar jobb och samhällsviktig koldioxidfri el, det vet alla är något som ger vattenkraftbranschen kred och trovärdighet, färre vet att all vattenkraft inte är lönsam men väldigt miljöförstörande, men det är defacto något som ligger vattenkraftbranschen till last.
                    På sportfiskarnas minussida (en grupp om minst en miljon företrädare som alla deltar mer eller mindre till att skapa bilden av hur allmänheten uppfattar sportfiskarna) finns främst djurplågeriet för nöjes skull och sannolikt också överfiske och det utbredda k*keriet (jag är mer man för min är större än din -mentaliteten) På plussidan ligger antagligen enstaka arbetstillfällen (främst bland sportfiskare själva) och det ofta rätt småskaliga miljö- och fiskevårdsarbete som något tusen aktiva sportfiskare utför, samt det passiva arbete som kanske 70-90 000 inaktva sportfiskare bidrar med i form av några hundralappar genom medlemskap i miljöorganisationer och fiskekortsavgifter. Det är i detta sammanhang som kritik mot sportfiskare från enskilda personer skall bedömas. Uppfattas kritiken som berättigad sett utifrån gruppens trovärdighet jämfört med andra sett ut särintresseperspektivet och samhällsperspektivet, eller uppfattar allmänheten kritiken mest som skitsnack som få tar på allvar? Hur framstår vi sportfiskare som grupp i allmänhetens ögon när frågor om tex vattenkraftens miljöansvar ställs på sin spets, vilken bild vill vi förmedla av oss i teorin, vilken bild framträder av oss när det kommer till aktiv handling och stämmer dessa två bilder (är vi trovärdiga i praktiken). Relevant är kanske också att ställa sig frågan om allmänheten bryr sig om oss sportfiskare över huvud taget och bryr en majoritet av miljonen sportfiskare sig över huvud taget om hur de själva vill uppfattas när det gäller trovärdigheten som grupp i tex miljö- och djuretiska frågor?

Kommentera

FANTASTISKT VÄL FORMULERAT Perrap

Hoppas alla som läser förstår hur väl du träffar frågan om sportfiskets trovärdighet i samhället. Hittills så är nog den allmänna bilden av sportfisket gott. Men därifrån till hatad grupp som ses som egenkära profitörer som gapar efter fisken på bekostnad av yrkesfiske och annat samhällsnyttigt kan gå väldigt fort.

Man ska inte måla fan på väggen ! men man ska ha respekt för att bilden av oss själva en vacker dag inte alls är vad vi tror att den är.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                      46 svar
                      3 203 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Startad av Reekie, 2024-07-22, 22:30
                      7 svar
                      496 visningar
                      1 gilla