Finns nog redan en ganska spretig bilda av sportfiskare som grupp om vi bara vågar lyssna....
Många ifrågasätter lekandet/plågandet av fisken för nöjes skull C&R.
OBS!!!! Inte jag som påstår det ena eller andra, men hört en del från den så kallade allmänheten i ämnet....
Mörrumsån är tillgänglig för sportfiskare som har fickan full med pengar, medans våra lokala yrkesfiskare och fritidsfiskare kläms åt från alla håll, ger ytterligare vatten på kvarn till kritiska röster bland allmänheten...
Uppfödning av regnbåge för P&T, resursslöseri och miljöförstöring enligt många.....bidrar till utfiskning av världshaven för att framställa foderpellets etc.
Vattenkraften är ytterligare ett exempel.....
Vi bör nog skåda oss själva väldigt noga i sömmarna och ha väl underbyggda argument och sprida kunskap som är väl underbyggd med forskning etc. Annars är risken att vi ses som ett väldigt litet särintresse som beslutsfattare kan bortse helt ifrån....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sportfiskare omnämns i negativ ton i energidebatten
Collapse
X
-
FANTASTISKT VÄL FORMULERAT Perrap
Hoppas alla som läser förstår hur väl du träffar frågan om sportfiskets trovärdighet i samhället. Hittills så är nog den allmänna bilden av sportfisket gott. Men därifrån till hatad grupp som ses som egenkära profitörer som gapar efter fisken på bekostnad av yrkesfiske och annat samhällsnyttigt kan gå väldigt fort.
Man ska inte måla fan på väggen ! men man ska ha respekt för att bilden av oss själva en vacker dag inte alls är vad vi tror att den är.
Lämna en kommentar:
-
Är sportfiskarna som kollektiv ett särintresse...
Är sportfiskarna som grupp ett särintresse som vilket som helst som är ute efter fisken eller "vattnet" för egen kortsiktig vinning, eller företräder och jobbar sportfiskarna som grupp även för det allmännas bästa till gagn för samhället och andra, det är frågan som avgör hur misskreditering av sportfiskare uppfattas och kommer att påverka allmänheten?
All Vattenkraft skapar jobb och samhällsviktig koldioxidfri el, det vet alla är något som ger vattenkraftbranschen kred och trovärdighet, färre vet att all vattenkraft inte är lönsam men väldigt miljöförstörande, men det är defacto något som ligger vattenkraftbranschen till last.
På sportfiskarnas minussida (en grupp om minst en miljon företrädare som alla deltar mer eller mindre till att skapa bilden av hur allmänheten uppfattar sportfiskarna) finns främst djurplågeriet för nöjes skull och sannolikt också överfiske och det utbredda k*keriet (jag är mer man för min är större än din -mentaliteten) På plussidan ligger antagligen enstaka arbetstillfällen (främst bland sportfiskare själva) och det ofta rätt småskaliga miljö- och fiskevårdsarbete som något tusen aktiva sportfiskare utför, samt det passiva arbete som kanske 70-90 000 inaktva sportfiskare bidrar med i form av några hundralappar genom medlemskap i miljöorganisationer och fiskekortsavgifter. Det är i detta sammanhang som kritik mot sportfiskare från enskilda personer skall bedömas. Uppfattas kritiken som berättigad sett utifrån gruppens trovärdighet jämfört med andra sett ut särintresseperspektivet och samhällsperspektivet, eller uppfattar allmänheten kritiken mest som skitsnack som få tar på allvar? Hur framstår vi sportfiskare som grupp i allmänhetens ögon när frågor om tex vattenkraftens miljöansvar ställs på sin spets, vilken bild vill vi förmedla av oss i teorin, vilken bild framträder av oss när det kommer till aktiv handling och stämmer dessa två bilder (är vi trovärdiga i praktiken). Relevant är kanske också att ställa sig frågan om allmänheten bryr sig om oss sportfiskare över huvud taget och bryr en majoritet av miljonen sportfiskare sig över huvud taget om hur de själva vill uppfattas när det gäller trovärdigheten som grupp i tex miljö- och djuretiska frågor?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggSyftade på just Vattenkraften som jag citerade till, läs på lite och du kommer förstå. Kan tyvärr ej länka något intressant då min källa är "mun mot mun". I jämförelse med USnA ligger vi inte i framkant utan är tvärtom rejält omsprungna?! Väldigt mycket intressanta byggnationer som vi kanske kunde lära mycket utav?
Lämna en kommentar:
-
Kommentera gärna för sportfisket!
Lämna en kommentar:
-
Efter mina två inlägg på Cornucopias? blogg så dog debatten...
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggNjaaaaa, världens oljekonsumerande samhälle NR: 1 ? ? hmm jo visst är dom duktiga på en del miljöfrågor men i det stora hela vet jag inte. Vi är bra i sverige tycker jag, den stora skamfläcken är dessa tusental små kraftverk. Jag tror inte vi ska göra frågan enbart till en sportfiskefråga, Det finns massor av både starkare och viktigare argument till att skrota den småskaliga vattenkraften som fri orörd natur, fågellivet, växter och fauna samt alla andra djurarter, helt utrotade biotoper och miljöer som bör återställas.
Syftade på just Vattenkraften som jag citerade till, läs på lite och du kommer förstå. Kan tyvärr ej länka något intressant då min källa är "mun mot mun". I jämförelse med USnA ligger vi inte i framkant utan är tvärtom rejält omsprungna?! Väldigt mycket intressanta byggnationer som vi kanske kunde lära mycket utav?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggI Amerikatt har dom väl hittat väldigt bra kompromisser som både ger "grön el" och i sammanhanget "nöjda" sportfiskare?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggJag har i flera trådar med Brownie ang. älvräddarna varnat för att sportfiskarna kan komma att hamna på endera sidan i den för svenska folket så känsliga energidebatten. Man kan ju tycka att det är både bra och intressant att man ser sportfisket som en så betydande grupp att den är värd att nämna i sammanhanget. Men det kan också ses som ett "bad sign" på att vi stämplas liksom miljömuppar och kärnkraftmotståndare som en grupp människor som bara vill ha och inte är något att bry sig om.
Tyck till själva vad ni känner om detta:
Citat:
"Intressant nog så vill, som bekant, man nu också skrota svensk vattenkraft så sportfiskarna kan fiska som på 1800-talet igen. Det finns fina kolkraftverk i Tyskland vi kan importera el från. Eller så bygger vi moderna kärnkraftverk, nu när vattenkraften ska rivas."
Hämtat från en artikel om att OKG-1 ska stängas.
Lämna en kommentar:
-
Exxet, Selle fick många reaktioner. Det var ju inte mycket till sakliga argument i dessa.
Det hade varit bra om fler här på FS skrev något vettigt som väger upp allt nonsens.
Hur kan man ställa vattenkraft mot hobbyutövande? Miljöperspektivet/den biologiska mångfalden verkar ju helt ha glömts bort av herr Cornucopia? som väljer att raljera över 2 meter långa öringar... riktigt lågt.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
|
46 svar
3 192 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
![]() |