Lagligt att förbjuda fiske i havet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lagligt att förbjuda fiske i havet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lagligt att förbjuda fiske i havet?

Jag kan börja med att om denna tråden ligger i fel plats får mod gärna flytta den.

Nu är det så att en utav mina favoritbryggor i en båthamn i västra götaland har förbjudit fiske pga "nedskräpning" trots att jag fiskat där i flera år och sett bara nån gång en kvarglömd plastpåse eller dylikt. Jag tror dock förbjudet kommer från andra anledningar. Så min fråga är: är det lagligt att förbjuda fisket i havet på bryggorna trots att inte det är fredat område?

Tycker detta beslut var riktigt fult då många som mig tar med sig sitt skräp och håller rent efter sig.

Är det en privat brygga så är det okej.

I många hamnar är det även förbjudet att fiska

Kommentera

Inte helt självklart. Äganderätten/strandskyddet mm vad gäller bryggor är inte helt klarlagd i Allemansrätten.

I denna publikation står bla:

"Markägaren kan normalt inte räkna med skydd för området vid badbryggor, trampoliner etc., än mindre för en badplats som saknar sådana anordningar men som han vill anse som sin privata. Det är inget hinder att hoppa i vattnet t. ex. från annans badbrygga om den inte för tillfället används av ägaren eller hans familj."

Det är ju även ok att lägga till vid privat brygga som inte ligger på tomtmark. Även att övernatta där osv.

Som jag tolkar det så kan man inte förbjuda fiske på brygga så länge som du har rätt att fiska i vattnet i fråga.
      I vissa tolkningar av allemansrätten står att brygga som ligger på tomt, dvs marks om avses som hemfridszon är det möjligt att förbjuda vistelse. Privat brygga som ej ligger på tomt men på privat fastighet faller alltid inom allemansrätten och där är det mao fritt att vistas/bada etc. Fiske faller ju inte inom allemansrätten men då man har rätt att fiska i vattnet så borde fiske från bryggan inte vara möjligt att förbjuda, lika lite som att bada där. Enligt andra tolkningar så är bryggor alltid fria att vistas på så länge som ägaren inte hindras från att använda den. I ytterligare tolkningar så anses att bryggor aldrig kan anses ligga på privat mark, då fastighetens tomt upphör vid strandlinjen. Isf borde bryggan anses vara lös egendom liksom en båt, och isf vara förbjuden att beträda oavsett. Oklart mao... Sammanfattningsvis tolkar jag det som att privatbrygga utanför hemfridszon är fri att nyttja, har du dessutom rätt att fiska i vattnet kan du inte hindras att göra det.

Notera att detta är min tolkning

Kommentera

Visst kan man förbjuda fiske från en båtbrygga, precis som man kan förbjuda bollspel på gården utanför ett garage eller ett hus. Man kan, och bör alltid förbjuda aktiviteter som kan vara skadliga för hälsa och egendom, ta tex en brygga med bråte på botten, tror nästan att det tom är ditt ansvar att se till att ingen dyker i vattnet. Likaså är det en risk för hälsan om det flyger beten i luften när folk går på bryggan. Det är också legitimt att förbjuda fisket pga att kvarlämnade agn drar till sig måsar och andra fåglar som skiter ned båtarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
          Jag kan börja med att om denna tråden ligger i fel plats får mod gärna flytta den.

Nu är det så att en utav mina favoritbryggor i en båthamn i västra götaland har förbjudit fiske pga "nedskräpning" trots att jag fiskat där i flera år och sett bara nån gång en kvarglömd plastpåse eller dylikt. Jag tror dock förbjudet kommer från andra anledningar. Så min fråga är: är det lagligt att förbjuda fisket i havet på bryggorna trots att inte det är fredat område?

Tycker detta beslut var riktigt fult då många som mig tar med sig sitt skräp och håller rent efter sig.
          Finns något som heter "Lokala föreskrifter" där tex kommuner kan utfärda vissa restriktioner. Sen kan privata båthamnar bestämma själv vilka regler som gäller inom området. De räknas inte som hav. Inte ovanligt att privata hamnar vill slippa fiskare.

Kommentera

På en privat brygga är det den badandes ansvar att bada säkert som jag förstår det. En gård utanför ett garage är en helt annan sak som tyvärr inte kan jämföras rakt av. Bla pga strandskyddet. Att skräpa ner är alltid ett brott mot allemansrätten men är inte skäl att möjliggöra förbud för allmänheten? På en kommunal badplats kan liknande förbud finnas, detta genom kummunala lagar, brott mot dessa är polisiära ärenden. Dock är kommunens jurister tveksamma till huruvida det är möjligt att just när det gäller allemansrättsligarättigheterllskyldigheter förbuda liknande. Jag arbetar bla med vandringsleder, här har hemkomunen förbudit cykling på märkta leder, vilket de fått backa från då tillgängligheten via allemansräten ansågs som srarkare än en kommunal lag och gjorde denna verkningslös.

Kommentera

Som jag skrev först. Lagen ger inte något riktigt bra svar. Allemansrätten och även terrängkörningslagen skulle behöva revideras och förtydligas...

Kommentera

Jag hade nog låtit bli att fiska för att hålla god stämning...

Kommentera

Skriver som en kratta på mobilen gör jag iaf

Kommentera

Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
                    På en privat brygga är det den badandes ansvar att bada säkert som jag förstår det. En gård utanför ett garage är en helt annan sak som tyvärr inte kan jämföras rakt av. Bla pga strandskyddet. Att skräpa ner är alltid ett brott mot allemansrätten men är inte skäl att möjliggöra förbud för allmänheten? På en kommunal badplats kan liknande förbud finnas, detta genom kummunala lagar, brott mot dessa är polisiära ärenden. Dock är kommunens jurister tveksamma till huruvida det är möjligt att just när det gäller allemansrättsligarättigheterllskyldigheter förbuda liknande. Jag arbetar bla med vandringsleder, här har hemkomunen förbudit cykling på märkta leder, vilket de fått backa från då tillgängligheten via allemansräten ansågs som srarkare än en kommunal lag och gjorde denna verkningslös.
                    Nu gäller detta en båthamn som är kommunens eller privat. Här får kommunen eller ägaren bestämma vad som gäller. Allemansrätten gäller inte inom detaljplanerat område där även båthamnar ingår.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 646 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Stoerfiskarn, 2024-05-13, 11:40
                    7 svar
                    489 visningar