Östersjön... ingen rolig läsning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjön... ingen rolig läsning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Östersjön... ingen rolig läsning!

    Här pumpas det svarta vattnet rakt ut i ditt badvatten https://www.expressen.se/kvallsposte...-ut-i-vattnet/

  • #2
    Fyfan, finner inga ord för griserit.
    www.halibutkingadventures.com

    Kommentera


    • #3
      Rent av äckligt!
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • #4
        Visst, stora Enso ger jobb åt 550 Pers. Men dom 550 kunde jobbat med fiske, fisketuren o allt det ger ost. Om man ska hårdra det nått magiskt iaf.
        Va har hänt med rening liksom. E det omodernt helt plötsligt?

        Kommentera


        • #5
          Nymölla bruk e inte mycke bättre.

          Va tydligen de artikeln handlade om såg ja nu.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #6
            Som nyinflyttad sedan ett par år vid Östersjökusten är det beklämmande att allt bra fiske man läste och drömde om i Fiskejournalen som barn är ett minne blott. Det var hejdlösa mängder tiokilosgäddor, torsk, öring och abborre. Nu är det ofta som att fiska i helt dött hav. När jag verkligen vill vara säker på att fånga fisk åker jag tillbaks till min barndoms insjöar som faktiskt fortfarande är lika bra.

            Kommentera


            • #7
              Tänk om det är sant att Sverige är bäst på miljövård? Vad släpper då de andra ut? Hoppas att vi inte är bäst....

              Kommentera


              • #8
                Vi som bor i närheten av Vättern, ni vet, den större sjön som bl.a. Jönköping tar sitt dricksvatten ifrån, där har det strulat lite genom åren....
                För typ drygt 10år sedan flöt det upp tamponger och bajskorvar vid badplatsen i Huskvarna.
                Det visades att gamla dagvatten avlopp var anslutna till det "vanliga" avloppsnätet, men man skulle åtgärda problemen,
                som förövrigt bara uppkom vid kraftiga regn.

                (Jag har genom åren försökt få reda på vad man har gjort för att lösa problemet. Jag blir hänvisad till både hit och dit och tillbaka.
                Men det korta svaret är: Problemet är nu löst, men det kan återkomma då det tar väldigt lång tid och är väldigt dyrt att åtgärda alla gamla dagvattenledningar).

                Så vad har då Jönköping verkligen gjort?
                1. Åtgärdat en del gamla dagvatten rör, men jag har inte lyckats finna någon som kan visa vilka eller hur många som är åtgärdade.
                2. Avloppsröret som det "renade" vattnet spolas ut i Vättern har förlängts! (Vilket gör att det nu inte syns om vattnet spolas ut orenat).

                Då borde allt vara bra, inget syns ju längre. Frid och fröjd!

                Men tänk, ibland blåser det över Vättern och då kan strömmarna ändras..... Så i somras var det dags igen, toalettpapper, bajskorvar, fettklumpar mm
                flöt i land på Vätterstranden....

                Men var inte oroliga, stranden städades snabbt och fint...... (och röret går säkert att förlänga lite till).
                Visst fn är det en materialsport!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av pegaso Visa inlägg
                  Vi som bor i närheten av Vättern, ni vet, den större sjön som bl.a. Jönköping tar sitt dricksvatten ifrån, där har det strulat lite genom åren....
                  För typ drygt 10år sedan flöt det upp tamponger och bajskorvar vid badplatsen i Huskvarna.
                  Det visades att gamla dagvatten avlopp var anslutna till det "vanliga" avloppsnätet, men man skulle åtgärda problemen,
                  som förövrigt bara uppkom vid kraftiga regn.

                  (Jag har genom åren försökt få reda på vad man har gjort för att lösa problemet. Jag blir hänvisad till både hit och dit och tillbaka.
                  Men det korta svaret är: Problemet är nu löst, men det kan återkomma då det tar väldigt lång tid och är väldigt dyrt att åtgärda alla gamla dagvattenledningar).

                  Så vad har då Jönköping verkligen gjort?
                  1. Åtgärdat en del gamla dagvatten rör, men jag har inte lyckats finna någon som kan visa vilka eller hur många som är åtgärdade.
                  2. Avloppsröret som det "renade" vattnet spolas ut i Vättern har förlängts! (Vilket gör att det nu inte syns om vattnet spolas ut orenat).

                  Då borde allt vara bra, inget syns ju längre. Frid och fröjd!

                  Men tänk, ibland blåser det över Vättern och då kan strömmarna ändras..... Så i somras var det dags igen, toalettpapper, bajskorvar, fettklumpar mm
                  flöt i land på Vätterstranden....

                  Men var inte oroliga, stranden städades snabbt och fint...... (och röret går säkert att förlänga lite till).
                  P4 Jönköping pratade mycket om detta i somras. Det fanns fortfarande ett eller flera rör som läckte massa snuskigheter.
                  Instagram: mattiasandersson90

                  Bara ett kast till...

                  Kommentera


                  • #10
                    För många år sedan ( ungefär 35) så stängde Nymölla hela sommaren. Det året tog vi många ålar utanför Tosteberga/ Landön. Året efter var verksamheten igång och då tog vi inte en handfull ålar. På den tiden då det var lovligt att fiska. Vattnet är inte roligt utanför bukten.
                    Mvh Ingemar

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    85 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                    5 svar
                    190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                    2 svar
                    246 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                    Arbetar...
                    X