Ångest, vad händer med vår skärgård ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ångest, vad händer med vår skärgård ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ångest, vad händer med vår skärgård ?

    I ett känsligt område, ganska ut i stockholms skärgård har vi sommarstugan. fisket har gradvis blivit sämre och sämre, senste två somrarna riktigt uselt. Åkte ut i förrgår men branten som alltid brukade hålla abborre på sommarn är tom på lodet, likaså grynnan. En gubbe vräker fram md sin 300 hästars. Lägger 10 nät och blockerar effektivt in och utlopp. En säl simmar förbi. Nattsvarta skarvar susar sävligt förbi. Ingen fisk, inte ett hugg. Däremot ser jag hundratals spigg. Tillochmed så mycket att det fastnar på kroken. Blåstången är övervuxen.. Kanske inte är så konstigt givet förutsättningarna men det är riktigt mycket ångest. Samtidigt ligger två båtar på familjens fiskevatten hela dagen och metar abborre, tar upp allt, oavsett storlek. För tredje dagen av fyra möjliga.

    Vad fan ska man göra? Det är en total slakt av ekosystemet där människa och djur gemensamt och genom politiken tillåts att göra såhär.
    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
    sigpic
    Skitfiske!

  • #2
    Det blir bättre när vi bygger den nya sjöfartsleden genom skärgården.
    Då kommer allt bli bra igen.

    Vagga dig sakta till sömns, glöm allt, ifrågasätt inte.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Allmänningarnas tragedi... Tyvärr ser vi det överallt. Vi människor och i synnerhet politiker har inte förstånd nog för att klara det uppdrag man har tagit på sig.
      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
        I ett känsligt område, ganska ut i stockholms skärgård har vi sommarstugan. fisket har gradvis blivit sämre och sämre, senste två somrarna riktigt uselt. Åkte ut i förrgår men branten som alltid brukade hålla abborre på sommarn är tom på lodet, likaså grynnan. En gubbe vräker fram md sin 300 hästars. Lägger 10 nät och blockerar effektivt in och utlopp. En säl simmar förbi. Nattsvarta skarvar susar sävligt förbi. Ingen fisk, inte ett hugg. Däremot ser jag hundratals spigg. Tillochmed så mycket att det fastnar på kroken. Blåstången är övervuxen.. Kanske inte är så konstigt givet förutsättningarna men det är riktigt mycket ångest. Samtidigt ligger två båtar på familjens fiskevatten hela dagen och metar abborre, tar upp allt, oavsett storlek. För tredje dagen av fyra möjliga.

        Vad fan ska man göra? Det är en total slakt av ekosystemet där människa och djur gemensamt och genom politiken tillåts att göra såhär.

        Kolla upp med LST Stockholm om vad som gäller för nät till att börja med. Ta gärna foton. Här i Norrbottens skärgård har vi en 3 meterslinje som man inte får lägga när innanför. Kustbevakningen o LST har hård koll på dom som lägger nät i skärgården. Det går inte ett år utan att dom beslagtar åtskilliga nät när fiskare bryter mot reglerna.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          =(

          Jag läser miljöpolitik nu under sommarlovet från biologin. Förhoppningsvis kan jag hjälpa till att göra förändringar i framtiden.
          Bloggen | Portfolio

          Kommentera


          • #6
            För att bredda och fördjupa problembilden och den mesföljande ångesten kan följande tillägg göras. Innanför, och i direkt anslutning till, miljön som nämndes i mitt inledande inlägg finns en mar. Som tur tillhör fiskerätten i merparten av maren min famij vilket inte innebär mer än att vi avstår helt från fiske med fasta redskap. I övrigt avstår vi från sportfiske under leken. Tyvärr hjälper dessa åtgärder föga då maren ständigt plågas av sportfiskare. Maren har varit skådeplats för Sveriges kanske mest populära flmatiserad fisketävling. Effekten är ett pärband av sportfiskare, profiler och vanliga dängare, som under höst och vår fullkomligt tar över maren. Inloppet är känsligt och en 3knops begränsning finns, men hålls tyvärr sällan av besökarna. Resultatet är att öppningen in till maren sakta slammas igen och kontakten med havet är på väg att brytas. Lägg därtill byggarbetande män från andra länder, med annan syn på god fiskeetik, som under gäddleken metar med flera spön i lekvassarna och klubbar allt som kommer upp.

            Vet att jag framstår som en gammal gnällgubbe men min poäng är att det är många olika företeelser som samverkar och får katastrofala följder. Det är inte så enkelt som att det är skarvens fel eller den som lägger nätet. Det är ett konglomerat av skit som gör att det snart är helt dött där ute. Krävs ett helhetsgrepp där alla är beredda att offra lite och politikerna är beredda att skaffa sig lite fiender.
            Senast ändrad av Gurchan; 2018-06-26, 14:52.
            Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
            sigpic
            Skitfiske!

            Kommentera


            • #7
              Låter bra. Kämpa!

              Edit: Alla mina inlägg görs från mobil, får inte citering m.m. att funka
              Senast ändrad av Gurchan; 2018-06-26, 14:56.
              Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
              sigpic
              Skitfiske!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
                I ett känsligt område, ganska ut i stockholms skärgård har vi sommarstugan. fisket har gradvis blivit sämre och sämre, senste två somrarna riktigt uselt. Åkte ut i förrgår men branten som alltid brukade hålla abborre på sommarn är tom på lodet, likaså grynnan. En gubbe vräker fram md sin 300 hästars. Lägger 10 nät och blockerar effektivt in och utlopp. En säl simmar förbi. Nattsvarta skarvar susar sävligt förbi. Ingen fisk, inte ett hugg. Däremot ser jag hundratals spigg. Tillochmed så mycket att det fastnar på kroken. Blåstången är övervuxen.. Kanske inte är så konstigt givet förutsättningarna men det är riktigt mycket ångest. Samtidigt ligger två båtar på familjens fiskevatten hela dagen och metar abborre, tar upp allt, oavsett storlek. För tredje dagen av fyra möjliga.

                Vad fan ska man göra? Det är en total slakt av ekosystemet där människa och djur gemensamt och genom politiken tillåts att göra såhär.
                1. Gubben med nät över in o utlopp: Det är förbjudet att göra så.
                Samla bevis och anmäl.
                Kolla om fiskådra, punkt 5:
                http://www.svenskafiskeregler.se/Sv/...-om-fiske.aspx
                2. Abbormetarna. Jag hade sagt till dem vänligt och helst gett dem en karta.
                Hade de återkommit hade jag fotat filmat o anmält. Smygfilma när du ger dem kartan.
                3. Fisketävlingen. Karta till arrangören med redogörelse för hur bestånd o ekosystem ändrats plus upplysning om hur folk kör båt. Helst via mejl.
                Kommer folket igen nästa år kan du gå till pressen.
                Man kan ju också kontakta tillsynsmän eller kbv...
                Sånt här gör mig förbannad. Folk är tamejfan inte kloka.
                Lycka till!
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #9
                  Har märkt exakt samma sak på mitt favoritställe. Fick alltid fisk där för ca 2-3 år sedan, nu har jag inte fått ett enda hugg på 2 år och då har jag varit ute sedan morgon tills att solen går ned. Precis innan detta hände minns jag att några polacker satt på det stället konstant och botten metade, förmodligen tog dom upp varenda firre oavsett storlek.
                  Var där igår och testade några kast men med inställningen att jag inte kommer få se en enda fisk, såg dock en stor bjässe plaska på ytan intill mig samt extremt mycket yngel så vattnet verkar friskt i området för övrigt.
                  Tråkigt är det när man märker att vattnet börjar bli utfiskat och jag vet att det inte är min fisketeknik det handlar om då jag alltid fått fisk på åtminstone mete med räka genom åren och för att jag testat spinnfiske, fluga, botten mete, mete, skeddrag, jigg Så nog märks det lite var stans att fisket har blivit dåligt.

                  Man kanske helt enkelt får åka norrut och fiska för att få tillbaka glädjen lite.

                  Kommentera


                  • #10
                    Rovfisket med nät fortsätter dessvärre och i havet flyter stora sjok med död spigg. Så pass mycket att tjejen tyckte det var lite äckligt att bada (även jag till viss del). Trist alltså..
                    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
                    sigpic
                    Skitfiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    451 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    85 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                    5 svar
                    189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X