Fiska upp all gädda från en regnbågssjö - etiskt försvarbart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska upp all gädda från en regnbågssjö - etiskt försvarbart?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • engqvist
    replied
    Gäddor äter gärna regnbåge om de har möjlighet. Nu snackar vi ett PT vatten där fisken släpps i och tas upp. Varje regnbåge är ganska dyr i inköp så jag förstår verkligen att de vill få bort så mycket gädda som möjligt. Och en topppredator i ett PT vatten är helt meningslöst.
    Hjälp till istället och ta upp massa gäddor som du dessutom säkert få ta hem. God fisk, ekologisk och miljövänligt. Kan inte bli bättre.
    gäddan blir knappast utrotat i Sverige för den försvinner från ett litet vatten.....

    Lämna en kommentar:


  • Edguy
    replied
    Ursprungligen postat av AKEN79 Visa inlägg
    Finns ingen möjlighet att föra över dom till ett annat vatten i närheten, känns hyfsat meningslöst att bara ha ihjäl gäddor för att det är dyrt att sätta in regnbåge. Då får man väl ha det med i beräkningen när man säjer fiskekort
    Man ska inte flytta fiskar mellan olika vatten. Tror inte ens det är tillåtet.

    Lämna en kommentar:


  • Edguy
    replied
    Det är ju regnbågen som isåfall befinner sig i "fel" vatten ... Sen kan man fråga sig om det brukar bli bra eller anus när människan ska påverka naturen. - Precis! Det brukar inte bli bra.

    Lämna en kommentar:


  • Cudan
    replied
    Det har gjorts flertalet försök att utrota gäddan i sjöar i USA via fiske. Det har misslyckats varje gång. Det enda sättet att göra det på är isåfall att tömma sjön på vatten. Men för egen del förstår jag inte varför man vill ha en inplanterad fisk såsom regnbåge utan möjligheter till egen reproduktion. Sjön mår bra av att ha mkt gädda i ekosystemet.

    Lämna en kommentar:


  • AKEN79
    replied
    Finns ingen möjlighet att föra över dom till ett annat vatten i närheten, känns hyfsat meningslöst att bara ha ihjäl gäddor för att det är dyrt att sätta in regnbåge. Då får man väl ha det med i beräkningen när man säjer fiskekort

    Lämna en kommentar:


  • Justitiekanslern
    replied
    Hejsan.
    Jag personligen hade absolut vägrat att bidra till en masslakt av gäddor.
    Jag hade dessutom argumenterat med klubben om varför dom vill göra detta.

    Har ni varit i kontakt med tex länsstyrelsen eller liknande?
    Det jag har lärt mig är att ett vatten (eller vilken biotop som helst) mår bra av att det finns toppredatorer.
    Gäddor äter tex upp skadade, sjuka och döda individer.
    Dessutom håller dom bågarna i form, och ser till att de blir förvildade snabbare.

    Ta ett snack med klubben att dom ska höra med andra, kunniga, vad dom anser om att tömma sjön på gäddor.

    JK

    Lämna en kommentar:


  • Fiska upp all gädda från en regnbågssjö - etiskt försvarbart?

    Jag har via fiskeklubben jag är med i fått erbjudande om att vara med och hjälpa till att fiska gädda i en put-and-take regnbågssjö.
    Då snackar vi givetvis ingen C&R, utan man vill bli av med gäddorna eftersom de antas simma runt och kalasa på dyra regnbågar (vilket väl inte är helt orimligt antagande).

    I vanliga fall är jag en 100% C&R-fiskare, så jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta.

    Man kan ju tycka att det är fel att slå ihjäl stackars gäddor bara för att de råkar befinna sig i fel vatten, och att man i så fall begår en etiskt oförsvarbar handling genom att hjälpa till med sådan här verksamhet.

    Å andra sidan så kommer ju gäddorna fiskas upp oavsett vad jag gör, och ska de ändå sätta livet till kan de få göra det med någon som faktiskt tycker att det är riktigt roligt att fiska gädda.

    Själv vacklar jag lite fram och tillbaka. Hur hade ni andra ställt er till denna situation?

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
3 svar
447 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
3 svar
451 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
5 svar
686 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
5 svar
189 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke203  
Arbetar...
X