Fiska upp all gädda från en regnbågssjö - etiskt försvarbart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska upp all gädda från en regnbågssjö - etiskt försvarbart?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av AKEN79 Visa inlägg
    Finns ingen möjlighet att föra över dom till ett annat vatten i närheten, känns hyfsat meningslöst att bara ha ihjäl gäddor för att det är dyrt att sätta in regnbåge. Då får man väl ha det med i beräkningen när man säjer fiskekort
    Ursprungligen postat av FITYRA Visa inlägg
    känns hyfsat meningslöst att bara ha ihjäl gäddor för att det är dyrt att sätta in regnbåge. Då får man väl ha det med i beräkningen när man säjer fiskekort
    Här verkar det eka med 1 års mellanrum...


    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg



      Här verkar det eka med 1 års mellanrum...

      Galet uppmärksamt av dig att se det.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Det finnes bare et effektivt virkemiddel mot gjedde, rotenon. Før man går til det skrittet bør man vite hva man gjør.
        Snakker dere norsk? Att rotenonbehandle en sjø døder all fisk och inte bare Gjedde.....http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-25, 12:40.

        Kommentera


        • #24
          Den balans mellan gädda och öring som man gärna har som argument för att spara stora gäddor gäller naturvatten och vatten där man stödutsätter små öring/röding. Ett vanligt P&T-vatten är en liten, näringsfattig skogssjö där man sätter ut fångstfärdig regnbåge. Det är något helt annat. Att hålla beståndet av större gäddor (de som kan ha regnbåge på 1kg+ som basföda) nere är effektivt och inte särskilt svårt i en sån sjö. Om det blir något fler smågäddor gör mindre, deras tillväxt långsam i en sån sjö och konkurrensen från 'på tok för mycket' regnbåge är hård.

          Missförstå mig inte, jag vill hellre fånga en stor regnbågsstinn gädda än en regnbåge men det går inte att säga stor gädda generellt är bra för P&T-fiske, det är ett missförstånd som vi tappar trovärdighet på.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Snakker dere norsk? Att rotenonbehandle en sjø døder all fisk och inte bare Gjedde.....http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Korrekt. Derav «bør man vite hva man gjør».

            Det bør man forsåvidt uansett når det kommer til å gripe inn i naturens gang. Dog er det å slippe ut diverse svømmende koteletter i en innsjø allerede en inngripen som bør gjøre alle moralske spørsmål rundt hvordan kotelettene skal ha det i sjøen til mindre anekdoter....
            Team Colibri

            Kommentera


            • #26
              Ah, den här tråden har fått nytt liv nu ett år senare!
              Jag kan väl passa på att fylla i med hur det gick - jag åkte dit (fiskesuget är svårt att motstå!) och precis som förväntat körde jag ett bompass så jag behövde inte fundera på några etiska frågor!
              Om jag minns rätt kom det bara upp två mindre gäddor totalt, så någon massutrotning blev det ej...

              Det som föranledde hela det här var förresten att det tidigare varit någon som flugfiskat regnbåge och lyckats få på och dessutom landa en gädda på 12kg (den åkte *inte* tillbaka i vattnet kan jag säga). De som höll i sjön antog väl då (säkerligen inte helt osant) att det kan ha försvunnit regnbåge för rätt stora summor ner i det gäddgapet och bjöd därför inte till "gädd-rensnings-fiske".

              Jag som inte betalar för regnbågarna hade ju tyckt att det hade varit kul om de släppt tillbaka 12kgs-pjäsen och sett hur stor den kunde växt till sig på ytterligare några år, men som sagt tror jag nog inte att FVO-ägarna såg det riktigt så...

              Kommentera


              • #27
                Ärligt talat så tror jag inte det är någon större risk att "alla" gäddor fiskas upp. Det skulle röra sig om en dag som gäddfiskarna skulle få tillgång till auto clicker P&T-sjön för att plocka upp gäddor.
                Senast ändrad av walter427; 2020-02-05, 10:28.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                3 svar
                447 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                3 svar
                451 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                0 svar
                85 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                5 svar
                686 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                5 svar
                189 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke203  
                Arbetar...
                X