Det här med fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det här med fiskekort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det här med fiskekort

    Jag är rätt ny i det här med fiske. Jag har en båt på trailer och tänker mig att jag ska fiska i lite olika sjöar.
    Har sett en hel drös filmer på youtube för att lära mig om fiske, båtliv osv.
    Men man hör aldrig någon tala om fiskekort och att man i dom flesta fall behöver det. I filmerna alltså.
    Själv har jag fiskekort i dom sjöar jag fiskat i hitintills. Dessa har jag köpt fysiskt på dom ställen som säljer, men har även skaffat iFiske appen.

    Hur står det till på den fronten egentligen. Har ni fiskekort där ni fiskar?

  • #2
    Det är klart man ska ha fiskekort om vattnet kräver det och den synen tror jag gäller de flesta här på FS. Jag fiskar främst i Mälaren och då behövs TDA-kort enbart om jag ska trolla, inte för vanligt kastande

    Jag har aldrig skrivit om fiskekort i ngt tidigare sammanhang så vitt jag minns och det beror på att den saken är en outtalad självklarhet.

    Kommentera


    • #3
      Själv önskar jag fler kontrollanter ute då ingen har frågat mig om kortet i de sjöar jag fiskar i och har årskort. Då blir det naturligtvis fler som fiskar utan kort. Även fler fiskevårdsinsatser för jag har ingen aning om var pengarna tar vägen i vissa fvo.

      Kommentera


      • #4
        Det är självklart att man köper kort till dom vattnen som det finns att köpa till.
        Det som jag tycker är besvärligt är alla dom sjöar som inte har någon tydlig ägare eller arrendator.
        Hur man skall ställa sig till att fiska ett vatten där man gjort allt för att få tag på en eller flera för att höra sig för. När man ringt länsstyrelsen, ringt skogsägare, pratat med svenska kyrkan, försökt nå folk i direkt närhet till vattnet etc

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Det är självklart att man köper kort till dom vattnen som det finns att köpa till.
          Det som jag tycker är besvärligt är alla dom sjöar som inte har någon tydlig ägare eller arrendator.
          Hur man skall ställa sig till att fiska ett vatten där man gjort allt för att få tag på en eller flera för att höra sig för. När man ringt länsstyrelsen, ringt skogsägare, pratat med svenska kyrkan, försökt nå folk i direkt närhet till vattnet etc
          Då får man rent lagligt inte fiska där.
          Men sen är det ju upp till var och en hur man känner man vill göra.

          ​​​​Jag köper fiskekort där det finns, privata sjöar har jag tillstånd av minst en markägare.
          Men se tjuvfiskar jag ju minst 3-4månader om året här hemma för det är så lång tid det tar för mig att köpa det där fiskekortet. Glömmer bort det, hela tiden.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Hur man skall ställa sig till att fiska ett vatten där man gjort allt för att få tag på en eller flera för att höra sig för. När man ringt länsstyrelsen, ringt skogsägare, pratat med svenska kyrkan, försökt nå folk i direkt närhet till vattnet etc
            Det är vär rätt lätt? Fiska inte där. Det spelar ingen roll om du ringer på hundra gånger hos mig när jag inte är hemma, du får fortfarande inte gå in och plocka mina äpplen.
            Eller jo, Stahre, är du sugen på äpplen är du fan välkommen, men du förstår vad jag menar

            Kommentera


            • #7
              För min del fiskar jag bara där fiske uttryckligen är tillåtet, dvs antingen i vatten med fritt fiske eller med fiskekort. Ett litet problem jag dock råkat ut för är att det på kortvatten där inte hela sjön ingår ibland är svårt att tydligt se var gränserna går eftersom medföljande kartor ofta är rätt usla.

              Vid sammanlagt fem tillfällen i år har jag mailat olika kontaktpersoner för olika sjöar på iFiske för att få förtydliganden, men endast fått svar vid ett tillfälle. Och den gången frågade jag om hela sjön ingick på kortet (det fanns ingen karta) och det visade sig att det fanns en liten strandremsa där fiske inte var tillåtet, något som inte framgick i texten på iFiske. Så det var ju tur att jag frågade och fick svar...

              Kommentera


              • #8
                Har alltid fiskekort om det behövs. Kör numera helst med ifiske. Har nämligen råkat ut för att lokal återförsäljare av fiskekort har haft stängt och meddelat med lapp på dörren men ingen info på sin hemsida om denna stängning (skulle varit öppet enligt ordinarie öppettider på hemsidan). Därmed köper jag numera inget alls hos denna handlare. Inte kul att behöva vända hem efter att ha kört 7-8 mil...
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
                  Jag är rätt ny i det här med fiske. Jag har en båt på trailer och tänker mig att jag ska fiska i lite olika sjöar.
                  Har sett en hel drös filmer på youtube för att lära mig om fiske, båtliv osv.
                  Men man hör aldrig någon tala om fiskekort och att man i dom flesta fall behöver det. I filmerna alltså.
                  Själv har jag fiskekort i dom sjöar jag fiskat i hitintills. Dessa har jag köpt fysiskt på dom ställen som säljer, men har även skaffat iFiske appen.

                  Hur står det till på den fronten egentligen. Har ni fiskekort där ni fiskar?


                  Innan man börjar fiska måste man ta reda på vilka lagar och regler som gäller i de vatten man vill fiska i....

                  För Stockholms län finns ett mycket utförligt häfte, dvs en
                  "FISKE guide" som utges i samråd med Stockholms idrottsförvaltning, Fiske, Länsstyrelsen och Sportfiskarnas Stockholmsdistrikt....

                  Här beskrivs bl.a. Enskilt och alllmänt vatten,
                  Kilometerregeln (1),
                  Strandvattenregeln (2),
                  Enklavregeln (3),
                  Rätt till fiske i allmänt vatten,
                  Rätt till fiske i enskilt vatten,
                  Fritt handredskapsfiske,

                  God Jul!

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Senast ändrad av Old Firehand; 2018-12-17, 16:43.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av ekasboyan, 2023-04-01, 17:48
                  0 svar
                  78 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg ekasboyan  
                  Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                  3 svar
                  444 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                  3 svar
                  439 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                  0 svar
                  83 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                  5 svar
                  683 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X