Beskattning FVOF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beskattning FVOF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Det är ju inte säkert att de går med vinst, kostnaderna för isättning av gös kan ju motsvara intäkterna från fiskekorten.
    ”Tänkte inte på de.”

    Men som du är inne på, missköts det så blir det snart inga intäkter alls och tomt i frysen.
    Senast ändrad av Dabrovnjik; 2019-08-30, 21:31.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg
      Ok...
      5. Skatteverket kräver att Pelle som har fiskerätt men inte fått någon inkomst från FVOF eftersom överskottet sparats till nästkommande år för en större utgift - det finns dessutom årsmötesprotokoll att så ska ske
      6. Skatteverket kräver inte att Gull-Britt som också har fiskerätt ska betala någon skatt för hon bedriver ingen näringsverksamhet - Hon har inte heller fått några pengar pga samma årsmötes beslut.
      Jag känner inte till den här "Pelle" och har inte lusläst den här tråden ifall du förklarat mer ingående om honom. Vad är det för näringsverksamhet som Pelle har som gör att Skatteverket ill att han ska betala skatt på något som den här "Gull-Britt" inte behöver göra? Har näringsverksamheten något med den här sjön som den här FVOF har hand om?

      Kommentera


      • #23
        Ja, jag är lite tjatig men har ett till exempel. (Det kanske också är lite svar på den ursprungliga frågan.)

        Exempel 1:

        2019:
        Intäkter: 100 000kr
        Fiskevårdande insats: 0kr
        Utdelning: 0kr
        Vinst: 100 000kr

        Ingående balans: 0kr
        Utgående balans: 100 000kr

        2020:
        Intäkter: 100 000kr
        Fiskevårdande insats: 200 000kr
        Utdelning: 0 kr
        Förlust 100 000kr

        Ingående balans: 100 000kr
        Utgående balans: 0kr

        Exempel 2:

        2019:
        Intäkter: 100 000kr
        Fiskevårdande insats: 0 kr
        Utdelning: 0 kr
        Vinst: 100 000kr

        Ingående balans: 0kr
        Utgående balans: 100 000kr

        2020:
        Intäkter: 100 000kr
        Fiskevårdande insats: 50 000kr
        Utdelning: 0 kr
        Vinst: 50 000kr

        Ingående balans: 100 000kr
        Utgående balans: 150 000kr

        Exempel 3:

        2019:
        Intäkter: 100 000kr
        Utgifter: 0 kr
        Vinst: 100 000kr

        Ingående balans: 0kr
        Utgående balans: 100 000kr

        2020:
        Intäkter: 100 000kr
        Fiskevårdande insats: 50 000kr
        Utdelning: 150 000kr
        Vinst: 50 000kr

        Ingående balans: 100 000kr
        Utgående balans: 0kr

        I exempel 1: Så har man avsatt pengar till en framtida insats, den genomförs året därpå. Delägarna har blivit beskattade första året men får dra av skatt det andra året. Styrelsen har skött sig och gjort det som de ska.

        I exempel 2: Så har man avsatt pengar till en framtida insats, den genomförs året därpå, men insatsen är inte som utlovad. Delägarna har inte fått någon utdelning och inte fått ersättning för skatten första året och inte heller för skatten andra året. Styrelsen har definitivt inte skött sig.

        I exempel 3: Så har man avsatt pengar till en framtida insats, den genomförs året därpå, men insatsen är inte som utlovad. Delägarna har fått utdelning och fått ersättning för skatten första året och andra året. Styrelsen har inte skött uppdraget men de har åtminstone betett sig snyggt och dessutom så får delägarna en bra vinst. (Min åsikt är att vinsten är inte syftet, syftet är att det ska förvaltas och pengarna skulle stannat kvar i föreningen men en utdelning motsvarande skatten hade nog varit helt okej.)


        Det här är egentligen inte raketforskning för de som arbetar i styrelsen, eller delägarna, att fiskevårdsföreningar kastar in handduken p.g.a. skattereglerna har jag (överlag) svårt att tro på, såvida inte det egentligen handlar om en bitterhet att inte kunna "kamma hem pengar" skattefritt.
        Senast ändrad av Dabrovnjik; 2019-08-30, 23:13.

        Kommentera


        • #24
          Hört talas om periodisering?

          https://sv.wikipedia.org/wiki/Periodiseringsfond

          Kommentera


          • #25
            Du får gärna förklara hur man använder periodisering och fondering i en samfällighet.

            Det enda jag är bekant med är periodisering i en (ideel) förening för att sätta utgifterna på rätt år även om de blir betalt ett annat.

            Men om det är en möjlighet att vidare utveckla mitt exempel så, givetvis, men det vara bara ett exempel för att åskådliggöra någonting.

            Kommentera


            • #26
              Jag har inga kunskaper om samfälligheter men hanterar man ansenliga summor som ska tas upp till beskattning måste man rimligen ha rätt till bokslutsdispositioner, eller så får man driva fiskevården i bolagsform.

              Kommentera


              • #27
                Samfälligheten betalar ingen skatt oavsett hur mycket de går i vinst.

                Bokslutsdispositioner i föreningar eller samfälligheter vet jag inte heller något om.

                Kommentera


                • #28
                  Jag ögnade hastigt igenom den tidigare länken och som jag fattade det ska delägarna/fiskerättsinnehavarna ta emot utdelning av eventuellt överskott från samfälligheten som i sin tur beskattas, så om inget delas ut blir det ingen skatt för någon. Någonstans i den processen måste det gå att göra dispositioner, allt annat låter märkligt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Njae, det står ganska tydligt att det är skillnad på beskattning och utdelning.

                    Beskattningen sker på samfällighetens vinst och inte delägarnas utdelning, det balanseras istället upp av att delägarna kan göra skatteavdrag när föreningen går i förlust.

                    Det åskådliggörs av de tre exemplen och förklaringarna som finns ovanför, för att det ska funka så måste samfälligheten fungera och vara skött på ett korrekt sätt.

                    Det går iof att hjälpa delägarna genom att göra en utdelning motsvarande deras skatt men det i sin tur hämmar samfällighetens insatser.

                    Kommentera


                    • #30
                      Jo, men om delägarna äger sina andelar i bolag vilket jag skulle tro är vanligt dvs skogs/jordbruk så är det ju en intäkt som vilken som helst och därmed möjlig att periodisera resultatmässigt. Ägs andelar privat kan det säkert bli knepigare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                      2 svar
                      246 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                      Arbetar...
                      X