Beskattning FVOF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beskattning FVOF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Beskattning FVOF

    I den bifiogade pdf s.21 och framåt beskrivs skattereglerna för FVOF. Kortfattat så är delaägare, vattenägaren, skatteskydiga på den vinst ett FVOF gör oavsett om pengarna delas ut till delägarna eller stannar i föreningen. Det här har fått till konsekvens att ett antal fiskevårdsområden diskuterar att upplösa föreningarna vilket skulle minska antalet vatten som vi som sportfiskare kan lösa kort i och fiska. Är det någon här som är med i någon FVOF där man har hittat en lösning på det?

    https://www.vattenagarna.se/attachme...Fvof%20(3).pdf

  • #2
    En lösning är att dumpa alla pengar tillbaks till vattnen och helt enkelt inte gå i "vinst" på det som blir över. Bäst för oss fiskare!

    Men ska det tjänas pengar så är det väl klassiskt fiffel med bokföringen när det gäller kontantköp av fiskekort.

    Men eftersom att fiskekort allt mer köps digitalt så blir det svårare.
    Mitt tips är att använda kontanter så mycket ni kan, annars försvinner dom och då jävlar kan ni ge er på att massa nya skatter dyker upp när dom inte går att undvika längre.

    Kommentera


    • #3
      Fiskevårdsförening, det står ju i namnet. Jag har nästan svårt att komma på någon sjö/göl som jag fiskar i och betalar fiskekort för som faktiskt vårdar vattnet med fiskefrämjande insatser. De bara delar ut mesta delen av inkomsten till sina giriga medlemmar. Nej jag har inte mycket för de flesta av de fiskevårdsföreningar som vi har och hellre ser jag dem bli hårdare beskattade så de inte girigt kan fösa ut pengar till medlemmarna. Det bästa vore så klart om till exempel låt oss säga 75% av inkomsten för fiskekort ska gå direkt och oavkortat till effektiv fiskevård i syfte att göra vattnet bättre för betalande sportfiskare. Men det lär ju inte hända, så gör att de inte håvar in en massa pengar utan att ge tillräckligt tillbaka till sportfiskare som faktiskt använder deras vatten.

      Kommentera


      • #4
        Nu vet jag inte om en FVOF räknas som en ideell förening (men det bör det väl göra tycker man) och då får man ju faktiskt åtminstone inte butgetera med vinst.

        "En enkel regel att utgå ifrån är att en ideell förening inte kan bedriva näringsverksamhetFörvärvsverksamhet som bedrivs varaktigt, självständigt och i vinstsyfte. som ger medlemmarna ekonomisk vinstIntäkterna är större än kostnaderna i en verksamhet.. Men föreningen kan bedriva näringsverksamhet om pengarna går tillbaka till exempelvis idrottsverksamheten som finns för ungdomarna på orten."
        https://www.verksamt.se/starta/valj-...deell-forening

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Roulie Visa inlägg
          Nu vet jag inte om en FVOF räknas som en ideell förening (men det bör det väl göra tycker man) och då får man ju faktiskt åtminstone inte butgetera med vinst.

          "En enkel regel att utgå ifrån är att en ideell förening inte kan bedriva näringsverksamhetFörvärvsverksamhet som bedrivs varaktigt, självständigt och i vinstsyfte. som ger medlemmarna ekonomisk vinstIntäkterna är större än kostnaderna i en verksamhet.. Men föreningen kan bedriva näringsverksamhet om pengarna går tillbaka till exempelvis idrottsverksamheten som finns för ungdomarna på orten."
          https://www.verksamt.se/starta/valj-...deell-forening
          Det finns säkert kryphål ditsatta för att "ideella föreningar" ska kunna sättas upp och på något vis lagligt kunna forsla eventuella vinster till medlemmarna. Men bara för att något är helt inom lagens skadade ramar så betyder det inte att det är rätt att göra. Detta med att roffa åt sig allt man kan utan att väga in vad man faktiskt ger tillbaka till verksamheten är för utbrett och smakar illa i min mun.

          -Oj, vi har en sjö på vår mark. Låt oss skapa en förening och sälja fiskekort, sen skita i att främja fiskemöjligheterna mer än att möjligtvis på sin höjd skapa en halvkass "ramp" och slänga ut en flytbrygga. Och sen tjänar vi pengar på detta som vi har turen att ha på vår mark men inte har gjort oss förtjänta av det.

          Om man sköter om sin sjö, förbättrar förutsättningarna för ett bra och hälsosamt bestånd av olika fiskar, sätt maxvikter om det är matfisk, gör stadiga isättningar om det är arter som måste sättas i. Skapa och underhåll platser för folk att fiska från, lägga i sina båtar och värdesätt kortköparna/kunderna mer än era plånböcker. DÅ gör ni er värda att kalla er en fiskevårdsförening och då förtjänar ni att man köper fiskekort av er.

          Kommentera


          • #6
            Tråkiga erfarenheter av FVOF, jag vet föreningar som exempelvis planterar in gös/ annan fisk, regelbundet tar vattenprover och kvicksilvertester på fisk m.m. Dvs pengarna delas inte ut i vinst till vattenägarna.
            OM pengarna delas ut som vinst ser jag inget som helst problem i att näringsidkare som också är vattenägare skattar på den inkomsten, men i det här fallet handlar det ju om personer som kommer beskattas på pengar som finns kvar i föreningen dvs pengar som aldrig betalats ut. Har man en liten förening som inte säljer tusentals kort kan man behöva spara intäkterna från ett år för att plantera in fisk året efter.

            Kommentera


            • #7
              Att man kan få fiskerätt till en del av en sjö om man köper "rätt" fastighet är nog en riktigt gammal kvarleva från den tiden det var viktigt för fastighetsägarens utkomst, idag kan den diskuteras men så är fallet.

              Om fiskerättsägare går samman och bildar ett FVOF så vill de möjligen ha ut en del för "besväret" i form av medel till fiskevårdande insatser, kanske rent av en liten monetär vinst...

              Eller så fiskar de själva i sjön utan att sälja fiskekort till oss andra?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Att man kan få fiskerätt till en del av en sjö om man köper "rätt" fastighet är nog en riktigt gammal kvarleva från den tiden det var viktigt för fastighetsägarens utkomst, idag kan den diskuteras men så är fallet.

                Om fiskerättsägare går samman och bildar ett FVOF så vill de möjligen ha ut en del för "besväret" i form av medel till fiskevårdande insatser, kanske rent av en liten monetär vinst...

                Eller så fiskar de själva i sjön utan att sälja fiskekort till oss andra?
                Man kan givetvis fundera över om det är rimligt att fiskerätt borde tillfalla de fastighetsägare som har vatten inom sin fastighet, men vad skulle alternativet vara?
                Ska stat eller kommun helt sonika ta över fiskerätten i samtliga vatten? Hur stort intresse kommer mindre kommuner ha att pröjsa för fiskevårdande insatser?
                Jag vill nyansera bilden av att samtliga FVOF skulle bestå av gamla nätgubbar som vill sno oss sportfiskare på våra surt förvärvade slantar, finns säkert såna föreningar också men att pga det straffbeskatta samtliga föreningar tycker jag känns fel.
                Det jag framförallt vänder mig emot är att beskatta fastighetsägare för pengar som de aldrig fått ut i utdelning.

                Kommentera


                • #9
                  Någon som tror att det återfördes mer pengar till fisket om intäkterna i ett FVO var skattepliktiga ?
                  "HalvDan var här"

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    Fiskevårdsförening, det står ju i namnet. Jag har nästan svårt att komma på någon sjö/göl som jag fiskar i och betalar fiskekort för som faktiskt vårdar vattnet med fiskefrämjande insatser. De bara delar ut mesta delen av inkomsten till sina giriga medlemmar. Nej jag har inte mycket för de flesta av de fiskevårdsföreningar som vi har och hellre ser jag dem bli hårdare beskattade så de inte girigt kan fösa ut pengar till medlemmarna. Det bästa vore så klart om till exempel låt oss säga 75% av inkomsten för fiskekort ska gå direkt och oavkortat till effektiv fiskevård i syfte att göra vattnet bättre för betalande sportfiskare. Men det lär ju inte hända, så gör att de inte håvar in en massa pengar utan att ge tillräckligt tillbaka till sportfiskare som faktiskt använder deras vatten.
                    Jag var förr medlem i Bro Sportfiskeförening..https://brofiske.net/fiske/ .. där Jan Ohlsson (FishEco) är ordförande och Andreas Dybedahl hans närmaste man...

                    http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=216

                    Brofiske har sitt hemmavatten i Lejondalssjön som är känd för sina storvuxna Abborrar....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-30, 09:33.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    446 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    85 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                    5 svar
                    189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X