Förbud mot stillastående fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbud mot stillastående fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Förbud mot stillastående fiske

    Hej,

    Har nu gått och grubblat en aning och känner att jag måste få ett svar på detta.
    För et tag sedan var jag och en vän iväg för att testa lite nya vatten i jämtlandsfjällen.
    Vi är just inga experter men tycker ändå det är riktigt roligt att få lufta flugan lite i andra vatten än Ljungan där vi normalt fiskar och for därav till Dammån som vi hört ska vara fin.

    Inte helt oväntat är det rätt mycket folk där när vi anländer, något som ser ut som guidade turer som delat upp sig längs med ån.
    Vi slår upp ett litet läger en bit uppströms för att få lite egen yta där vi kan sätta fast flugan i buskar och träd ostört.
    Rätt som det är kommer en man, kliver över våran utrustning där vi sitter och knyter på en ny taffs. Han kliver ut i ån där vi sitter. Märkligt tyckte vi men brydde oss just inte så mycket då.
    Vi vadar ned en bit nedströms där vi snart stöter på samma man som hotar med att sätta flugan i oss om vi inte flyttar på oss.

    För att inte reta den redan upprörda mannen kliver vi ur strömmen för att packa prylarna och gå längre uppströms. Under tiden vi packar kommen en grupp "fiskare" (vad jag tror är guider och elev) och frågar vad f*n vi gör där.
    Jag citerar de ord som sas: "Det är inte tillåtet att stå still och fiska på ett ställe här, ni måste följa strömmen och fiska på ett indelat område. Ska ni stå på ett ställe är det okej för mig, men då måste ni avbryta ert fiske då vi kommer för att släppa förbi oss, accepterar ni inte det är ni inte välkommen att fiska här!"

    Vi hade fiskekort och stod längst upp i "deras" område, jag hittar inte någon information som säger att vi ej kan stå still och fiska. Har de verkligen rätt att göra så?
    Pga den "hotfulla" stämningen tog vi våra saker och for därifrån, men känns mycket tråkigt att inte kunnat utnyttja fiskekortet och få ta del av ett så fint vatten.
    Senast ändrad av Mattewa; 2019-06-18, 10:05.

  • #2
    Står de inget i reglerna så hade ja bett dom dra åt hel*ete.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Vadå, inte får stå still och fiska!!? Aldrig hört om något liknande!!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av frusnahjältar Visa inlägg
        Vadå, inte får stå still och fiska!!? Aldrig hört om något liknande!!
        Dom fiskar som man ofta gör efter lax (rörligt fiske). Dock finner jag inte att det står någon regel kring att detta är ett måste i Dammån.
        Naturen kring ån är inte optimal på alla ställen och det är bara korta sträckor som naturen är tillräckligt öppen för att få ut flugan. Detta gjorde att vi tog för givet att det inte var någon "laxfiske-rotation" och ställde oss på ett ställe där vi skulle vara minst i vägen.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Står de inget i reglerna så hade ja bett dom dra åt hel*ete.
          Hade gjort likadant..

          Kommentera


          • #6
            Flugfiskare speciellt av äldre generation är fan en sort av sitt eget slag.. Räcker att gå in på Edge flugfiskeforumet för att bli mörkrädd av attityden vissa besitter! Ibland har jag lust att ta med mig spinnfiske utrustningen till strömmen och sula typ en westin jätte av större kaliber med nya krokar i nacken på översittarna.

            Kommentera


            • #7
              vet att vissa (generellt sett fluginriktade) vatten har en del såna bestämmelser, vet fram för allt ofta i samband laxfiske etc, där brukar det kunna vara regler i stil med typ "ett kast - ett steg" så att de som fiskar konstant rör sig nedströms (eller är de uppströms???) så man liksom ger plats åt andra hela tiden...

              men, däremot, står det inget om det i reglerna på det kort ni köpt, ptja, då är det ju enbart sjukt dålig stil och bemötande från dom ni stött på, surt och trist i så fall...

              mvh /peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Som "gammal" flugfiskare kan jag säga att det är en "oskriven regel" som brukar tas i bruk vid många fiskare så alla får chansen att lägga flugan. Brukar vara så att man lägger 1 kast, flyttar ca 3m nedströms osv.osv...

                Vissa har denna regel inskriven i regelboken "Älvkarleby" som exempel tillämpar denna regel vid mycket fiskare

                Men som dom behandla er är inte OK. Står det inte i reglerna så skall vad jag vet dom som säljer fiskekort informera att denna regel tillämpas vid många fiskare.


                Annars hade jag nog gjort som några nämt här, bett dom dra åt fanders

                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Bröt dom på tyska?
                  Råkade själv ut för nåt liknande i fjällen.
                  Fast här var det bara ett par, gubbe och gumma. Dom stod och fiskade i en å strax innan den rinner ut i en större uppdämd sjö. Jag gick kanske 2-300 meter längre bort och flugfiskade så dom fick ha sin drift med masken i strömmen. Direkt kommer dom arga som bin och säger att jag snor deras fiskeplats och det ena med det tredje. Sen åker dom och man själv står där med en mindre chock.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
                    Flugfiskare speciellt av äldre generation är fan en sort av sitt eget slag.. Räcker att gå in på Edge flugfiskeforumet för att bli mörkrädd av attityden vissa besitter! Ibland har jag lust att ta med mig spinnfiske utrustningen till strömmen och sula typ en westin jätte av större kaliber med nya krokar i nacken på översittarna.
                    Jag skulle nog säga att problemet existerar mer bland den lite nyare generationen "flugfiskare", dem som ersatt golfbaggen med ett dyrt splitcanespö och en Bo Mohiln-rulle. Dessa typer hittar man oftast sittande under ett träd intill ån/älven luktandes på blommor alt sippandes dyrt kok-kaffe ur svindyra handgjorda same-kåsor. Dem kan egentligen inte så mycket om fiske men tycker att dem är förbannat mysiga. För den här typen är Instagram viktigare än naturupplevelsen.
                    Den här kategorin av människor gör att jag mer och mer känner avsmak för det som jag för 25 år sedan älskade mest av allt i hobbyväg. Fiskar nu mycket hellre abborre och gös

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ekasboyan, 2023-04-01, 17:48
                    0 svar
                    78 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ekasboyan  
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    444 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    83 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    683 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X