Förbud mot stillastående fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbud mot stillastående fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Största frågan för mig här är varför man vill vara vid ett vatten där man behöver trängas!!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Som "gammal" flugfiskare kan jag säga att det är en "oskriven regel" som brukar tas i bruk vid många fiskare så alla får chansen att lägga flugan. Brukar vara så att man lägger 1 kast, flyttar ca 3m nedströms osv.osv...

      Vissa har denna regel inskriven i regelboken "Älvkarleby" som exempel tillämpar denna regel vid mycket fiskare

      Men som dom behandla er är inte OK. Står det inte i reglerna så skall vad jag vet dom som säljer fiskekort informera att denna regel tillämpas vid många fiskare.


      Annars hade jag nog gjort som några nämt här, bett dom dra åt fanders
      Hej Classe 69;

      Samma "oskrivna regler" gäller vid Laxfiske i norska älvar som Altaelva, Gaula och Orkla...
      Man kastar ut flugan över älven och låter flugan driva nedströms i en vid båge. Sedan vevar man in fluglinan och förflyttar sig nedströms ett antal meter och satsar på nästa kast....

      Själva tekniken bygger på att man vill möta och locka den uppströms vandrande Laxen och samtidigt ge nästa Laxfiskare möjlighet att fiska av samma sträcka uppifrån och ner....

      Trevlig Midsommar!
      önskar Leif Engström
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-06-19, 09:31.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
        Bröt dom på tyska?
        Råkade själv ut för nåt liknande i fjällen.
        Fast här var det bara ett par, gubbe och gumma. Dom stod och fiskade i en å strax innan den rinner ut i en större uppdämd sjö. Jag gick kanske 2-300 meter längre bort och flugfiskade så dom fick ha sin drift med masken i strömmen. Direkt kommer dom arga som bin och säger att jag snor deras fiskeplats och det ena med det tredje. Sen åker dom och man själv står där med en mindre chock.
        Nej detta var inte tyskar. Personer som såg ut att ha rätt bra koll på vattnet och troligtvis tillbringar väldigt mycket tid i dessa vatten, också en av anledningarna till att jag startat denna tråd.
        Om de nu arbetar som guide i ån tycker jag att det är fruktansvärt dåligt att "hitta på" egna regler för att kunna bedriva sin verksamhet ostört.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
          vet att vissa (generellt sett fluginriktade) vatten har en del såna bestämmelser, vet fram för allt ofta i samband laxfiske etc, där brukar det kunna vara regler i stil med typ "ett kast - ett steg" så att de som fiskar konstant rör sig nedströms (eller är de uppströms???) så man liksom ger plats åt andra hela tiden...

          men, däremot, står det inget om det i reglerna på det kort ni köpt, ptja, då är det ju enbart sjukt dålig stil och bemötande från dom ni stött på, surt och trist i så fall...

          mvh /peter
          Hej Peter,
          Tack för ditt svar.

          Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag aldrig fiskat i ett vatten där dessa regler varit skriven. Har dock sett fler som fiskat på detta vis, men då har det oftast funnits stora ytor att röra sig på. Dammån är inte alls stor och det är begränsade ytor att röra sig på med fluga vilket gör att det känns märkligare att det skulle bedrivas rörligt fiske i det vattnet.
          Självklart läser man reglerna innan man påbörjar fiske i ett nytt vatten och i detta fall stod det endast att fiske med mask var förbjudet. På grund av bristande erfarenhet valde vi att inte ta någon diskution och gick vidare istället, men nu vet vi till nästa gång.

          Kommentera


          • #15
            Tråkigt att ni blev bemötta sådär pass illa, inte alls OK.

            Klart man inte kan känna till oskrivna regler, otroligt drygt och uselt beteende av de ni stötte på... trist!!!

            bättre lycka nästa gång å hoppas ni slipper idioter då även!

            mvh/peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Jon Bull Visa inlägg

              Jag skulle nog säga att problemet existerar mer bland den lite nyare generationen "flugfiskare", dem som ersatt golfbaggen med ett dyrt splitcanespö och en Bo Mohiln-rulle. Dessa typer hittar man oftast sittande under ett träd intill ån/älven luktandes på blommor alt sippandes dyrt kok-kaffe ur svindyra handgjorda same-kåsor. Dem kan egentligen inte så mycket om fiske men tycker att dem är förbannat mysiga. För den här typen är Instagram viktigare än naturupplevelsen.
              Den här kategorin av människor gör att jag mer och mer känner avsmak för det som jag för 25 år sedan älskade mest av allt i hobbyväg. Fiskar nu mycket hellre abborre och gös
              Haha ja fyfan! De känner man igen så de knakar om de! Flugfiskets hipsters med olja i skägget och kaffemärke på tröjorna haha....

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av frusnahjältar Visa inlägg
                Största frågan för mig här är varför man vill vara vid ett vatten där man behöver trängas!!
                Haha jag håller med, jag trivs bäst ute i skärgården på senhösten då man har vattnet för sig själv. Får gärna vara kuling och spöregn också så att även de envisaste fiskarna håller sig hemma.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg

                  Haha jag håller med, jag trivs bäst ute i skärgården på senhösten då man har vattnet för sig själv. Får gärna vara kuling och spöregn också så att även de envisaste fiskarna håller sig hemma.
                  aaaa, det är det bästa som finns när man får vara helt själv me en kopp kaffe!!!
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • #19
                    Det kan ju potentiellt vara någon oskriven regel som locals nyttjar, men att som yrkesverksam bete sig på det där sättet är ju bara korkat. Hade karln haft vett att bara upplysa er om hur folk brukade fiska och varför, även om det inte var något krav, så hade ni kanske haft förståelse för det (det hade nog jag). Men att bara bete sig som en fåntratt ger ju vare sig honom eller stället något bra rykte.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                      Som "gammal" flugfiskare kan jag säga att det är en "oskriven regel" som brukar tas i bruk vid många fiskare så alla får chansen att lägga flugan. Brukar vara så att man lägger 1 kast, flyttar ca 3m nedströms osv.osv...

                      Vissa har denna regel inskriven i regelboken "Älvkarleby" som exempel tillämpar denna regel vid mycket fiskare

                      Men som dom behandla er är inte OK. Står det inte i reglerna så skall vad jag vet dom som säljer fiskekort informera att denna regel tillämpas vid många fiskare.


                      Annars hade jag nog gjort som några nämt här, bett dom dra åt fanders
                      Jag följde med en bekant dit och fiskade en vår. Men då jag tydligen inte flyttade mig tillräckligt många steg. Trots att han framför stog i vägen så kom dom och skällde på mig att jag inte flyttade mig tillräckligt långt och tillräckligt snabbt osv. Första gången i mitt liv jag var vid ett dyligt vatten.
                      En bidragande anledning till att min flugfiske tid är över.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                      3 svar
                      447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      449 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X