Återsättning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återsättning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Återsättning

    Hur återsätter du din fångade fisk?
    När man som grabb började läsa om begreppet Catch And Release i diverse sportfiskepublikationer så fick man även en handledning i hur man skulle behandla exempelvis gäddan när den släpps i vattnet.

    Man skulle hålla fisken i stjärtspolen, se till att den fick balans och gärna hålla fast den dom första gångerna den försökte dra iväg.
    Behövdes det skulle man även ge konstgjord andning genom att dra fiske fram och tillbaka.

    Nu på senare år har nya rön dykt upp, tror det var Tobias fränstam som berättade om hur otroligt stressande det var för fiske att vara fasthållen i vattnet och det bästa var att bara släppa i den.
    Även när det gäller den konstgjorda andningen har uppgifter kommit att det är negativt för fisken.

    När man ser diverse sportfiskeproduktioner på Youtube ser man fortfarande hur dom stora gäddorna hålls fast ett tag i vattnet, medan dom små kastas ner i vattnet.

    Själv försöker jag släppa alla gäddor utan att hålla fast dom numera. Dom mindre får gå som en projektil rakt ner i vattnet.

  • #2
    Jag lyfter i fisken i båten, krokar av så snabbt och säkert (för både mig och fisken) jag kan. Om jag har nån med mig i båten får det bli en bild när jag håller i gäddan och sen läggs den ner för mätning om den anses vara nödvändig att mäta. Därefter lyfter jag upp firren i gälen så munnen öppnas. Fisken vänds med huvet mot vattnet och släpps i med öppen mun från nån meter ovan ytan... håller aldrig fast nån fisk i onödan och alla får fart direkt och simmar iväg för glatta livet.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Jag lyfter i fisken i båten, krokar av så snabbt och säkert (för både mig och fisken) jag kan. Om jag har nån med mig i båten får det bli en bild när jag håller i gäddan och sen läggs den ner för mätning om den anses vara nödvändig att mäta. Därefter lyfter jag upp firren i gälen så munnen öppnas. Fisken vänds med huvet mot vattnet och släpps i med öppen mun från nån meter ovan ytan... håller aldrig fast nån fisk i onödan och alla får fart direkt och simmar iväg för glatta livet.
      Det låter som ett skolexempel om man ska gå på dagens rön.
      Konstigt att proffsen inte gör så, men det är klart kameramannen ska väl ha några undervattensbilder på gädda bekostnad.
      Dåligt med tanke på att många av dessa fiskare är förebilder för nya sportfiskare.

      Kommentera


      • #4
        Krokar av i vattnet i de flesta fallen... Håller fisken med gälgrepp och öppnar käften i vattnet, krokar av släpper gäddan.. Kletar med gäddan så lite det bara går. Oftast tar jag det ganska lungt och försiktigt (inte slita och dra) vid drillningen så man inte sliter av gälbågar mm om betet sitter illa mm Har fått så många gäddor i mitt liv så skiter i om jag tappar någon gädda ibland..
        Senast ändrad av Matte77; 2020-02-17, 21:34.

        Kommentera


        • #5
          Enligt Fränstam är blödningar av djupa krokningar det som är överlägset farligast för CR gäddor, undviks med beten som inte krokar djupt och orsakar stora blödningar. Hanteringen är tydligen inte ens i närheten så riskfylld för gäddan.

          Kommentera


          • #6
            Kollar man en gädda som precis har lekt kan man fundera över om dom är så jäkla känsliga... slemskiktet är ofta helt borta och öppna sår är vanligt.

            Det viktigaste är nog att vi behandlar all fisk som vi får på kroken med respekt men man behöver inte hantera fisken som om den vore av glas.

            Kommentera


            • #7
              Gäddor tål mer än vad man tror, bla har fångat samma gädda 8 gånger nu under ett par år. Men tycker ändå man ska hantera gäddan så snabbt och skonsamt "som glas" om det går. Enklast och snabbast och minst kladd är det att kroka av vid båtkanten i vattnet, om man kan.

              Här är Fränstam video om c&r för den som är intresserad.

              https://www.youtube.com/watch?v=Vm4wO8Dt9J8
              Senast ändrad av Matte77; 2020-02-17, 23:16.

              Kommentera


              • #8
                Jag tror vi alla är överens om att göra det så skonsamt som möjligt för gäddan när den väl är uppe.
                Det jag framförallt ville uppmärksama med denna tråden är detta med att hålla fast gäddan i vattnet när man släpper den. Man ser detta upprepade gånger i alla möjliga sportfiskeproduktioner på Youtube. Gäddor som hålls fast istället för att få simma iväg direkt.
                Har dock aldrig sett en liten gädda behandlas så, dom släpps bara i, och så en snabb koll så dom simmar iväg.
                Cirka 13 min in i klippet med fränstam nämner han stresspåslaget för en fasthållen fisk.

                Kommentera


                • #9
                  De måste ju ha coola bilder så de kan kränga på mer skit till oss betestorskar=)

                  Men så har jag gjort på större fisk länge innan gopro undervattenskamera kom. Ibland kan det vara bra att få gäddan på "rätt köl" och "känna" att den återhämtar sig om den har haft en tuff tur upp i båten, ibland är de helt paralyserade.. dock så släpper er jag den direkt när den rör på sig. Men det kanske är fel med tanke på stesspåslaget.. någon som vet?

                  Edit, enligt denna kille så dränker man tydligen fisken.. nytt för mig.
                  http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=8317
                  Senast ändrad av Matte77; 2020-02-18, 00:26.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kort tid över vattnet är det viktigaste i alla undersökningar jag läst. Skippa bilder, vikt, mätning om det inte känns nödvändigt. Alternativ låt fisken vila upp sig i en stor håv under tiden allt görs färdigt. Lyft upp fisken snabbt ta bilder etcetera och ner i vattnet igen. Trenden att släppa den från 1 meters höjd vet jag inte var det kommer från? Kan förstå på gös där man vill få ner de lite för minska trycket men känns ju inte jätte humant, ser iallafall lite vårdlöst ut vilket kan skapa farlig opinion...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ekasboyan, 2023-04-01, 17:48
                    0 svar
                    78 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ekasboyan  
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    444 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    83 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    683 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X