Trenden att lyfta abborren i underkäken bryter sönder käkleden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trenden att lyfta abborren i underkäken bryter sönder käkleden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trenden att lyfta abborren i underkäken bryter sönder käkleden

    Vad tycker ni om Bassfiske trenden som har spridit sig till Sverige?
    Nu lyfter sportfiskarna våra abborrar vågrätt i underkäken som om dom vore en bass.

    Det ingen verkar bry sig om är att abborrens käkleder och benstrukturer är väldigt veka och ömtåliga.
    Abborrens käkleder och muskelfästen klarar inte av att lyfta hela fiskens vikt i vågrätt brytvinkel.

    Det är många abborrar som släpps med brutna käkleder för att sportfiskare ska posera med fisken på bild som en amerikansk bassfiskare.

    Bruten käke leder att fisken inte kan jaga och äta normalt och därmed att den svälter ihjäl och dör.

    Artikel som handlar om att ta upp abborre och återsläppa med rätt och fel sätt.
    https://issuu.com/magazinefisheco/do...heco_1_2016/10

  • #2
    Jag tar den oftast i underkäken men har fisken hängandes medans krok avlägsnas. För foto håller jag kvar men lyfter borren under magen :-)
    är jag själv då blir det foto i hängande läge :-)

    Nu har jag skaffat en GoPro med axelsele så kommer bli lättare för mig nu att ta bättre foto :-)
    Bifogade filer
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Va lever den gamla trenden ännu.

      https://www.fiskesnack.com/forum/all...%C3%A5h%C3%A4r
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
        Vad tycker ni om Bassfiske trenden som har spridit sig till Sverige?
        Nu lyfter sportfiskarna våra abborrar vågrätt i underkäken som om dom vore en bass.

        Det ingen verkar bry sig om är att abborrens käkleder och benstrukturer är väldigt veka och ömtåliga.
        Abborrens käkleder och muskelfästen klarar inte av att lyfta hela fiskens vikt i vågrätt brytvinkel.

        Det är många abborrar som släpps med brutna käkleder för att sportfiskare ska posera med fisken på bild som en amerikansk bassfiskare.

        Bruten käke leder att fisken inte kan jaga och äta normalt och därmed att den svälter ihjäl och dör.

        Artikel som handlar om att ta upp abborre och återsläppa med rätt och fel sätt.
        https://issuu.com/magazinefisheco/do...heco_1_2016/10
        Hej Art;

        C&R - abborrar bör lyftas lodrätt i underläppen. Då tar de ingen skada varken i benstruktur, käkleder eller muskelfästen...

        Det här har vi lärt oss från Big Mouth Bass-tävlingar i USA där en av tävlingsreglerna säger att dödade fiskar inte får vägas in... https://midwestfishtournaments.com/t...big-bass-bash/ ....

        Övning ger färdighet...

        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-15, 19:12.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av ekasboyan, 2023-04-01, 17:48
        0 svar
        78 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg ekasboyan  
        Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
        3 svar
        444 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
        3 svar
        439 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
        0 svar
        83 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
        5 svar
        683 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X