Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbud av 2 taktare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förbud av 2 taktare?

Tja. Satt och googlade lite på små utombordare, när jag helt plötsligt råkar komma in på någon kärring från transportstyrelen,

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...vataktsmotorer

som berättar i en intervju som hölls på båtmässan, att man ska förbjuda 2t utombordare. Detta var enligt henne ifall båtägare inte frivilligt byter upp sig från äldre 2t till nyare motorer. Helst eldrivna motorer. Görs inte detta i tillfredställande takt under 2020 ska dom fundera på förbud. Varför är detta av intressant för mig? Jo satt och tittade på en yamaha 2t 5 hk 2006. Den har gått 10 timmar och är nyservad med impeller och allt. Saken är den att jag har letat efter en just sådan motor i 2 år. Detta är den sista årsmodellen av yamma 2t som dessutom är som ny, vilket i princip omöjligt att få tag på. Ska åka ut till säljare på onsdag men börjar bli tveksam, tänker att det känns meningslöst att köpa en motor som kommer att förbjudas. Vad tror ni, kommer detta förbud att gå igenom snart?

Köp!

Eventuellt förbud kommer troligast införas i begränsade zoner eller sjöar. Knappast hela landet!
    Årminstonde inte i år 2020.

Du kan ju bara gissa hur många 2t motorer de hänger ute i stugorna.
    Och skulle dem förbjudas så kommer gräsklipparna och motorsågarna också förbjudas... de kommer bli ramaskri.

Men jag håller med att 2t är en miljöbov!

Kommentera

Jag håller också med om att 2t är en miljöbov som mycket annat här i världen. Men har många andra fördelar, som exempelvis vikt, billigare att serva osv. Jag är övertygad om att alla vi har hört fördelar och nackdelar gällande 2t vs 4t. Men bryr jag mig om miljön. Svaret är ja, men är alldeles för bekväm för att göra något åt det.. Älskar tex djur, och ibland tänker jag på att inte äta kött, men det stannar bara vid tanken. Samma gäller plastpåsar, jag vet att jag bör ta med mig tygpåse till affären men orkar inte bära runt på skiten ifall jag sporadiskt vill gå handla när jag är ute på stan. Helt ärligt är jag för bekväm för att ändra på min livsstil. Åter till intervjun med transportstyrelsen, hon kändes seriös. Jag vet att detta har varit uppe på tapeten länge gällande utombordare då dom förstör så mycket i våra sjöar, men undra då om detta även kommer att gälla gamla 4t med förgasare?

Kommentera

Passa på och köp, och dessutom har du större chans att pruta ner priset på den nu.

Ett sånt förbud kommer aldrig att gå igenom iaf, och skulle det gör det vem ska då se till reglerna följs?

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
          Passa på och köp, och dessutom har du större chans att pruta ner priset på den nu.

Ett sånt förbud kommer aldrig att gå igenom iaf, och skulle det gör det vem ska då se till reglerna följs?
          Jag vill verkligen ha den, behöver egentligen inte en till motor, men att hitta en 5 hk 2t yamma i den sista årsmodellen som i princip är som ny är typ omöjligt. Är som sagt lite orolig bara att dom ska förbjuda 2t inom snar framtid, planen är att ha denna klenod i många år framöver. Tråkigt om en sådan fin motor ska ligga och dö i förrådet bara efter något år av användning.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av joj, 2008-04-12, 18:21
          182 svar
          48 863 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Coffe81
          av Coffe81

Startad av Sdw, 2018-11-15, 11:34
          26 svar
          2 217 visningar