Råd och tips om damm/pöl bygge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råd och tips om damm/pöl bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Råd och tips om damm/pöl bygge

    Jag provgrävde ett 2m hål igår , grän mellan tomt och betesmark.
    Inatt var det ca 2dm vatten i denna, antar att de behövs egen tillrinning för att den ej ska torka ut?
    Vad ska jag tänka på?
    storlek-djup?
    Tanken är lite kräftor(helst flod)
    några karpar och lite regnbåge för husbehov.

    Tänker mig en ö i mitten med en fontän inbyggd med gråsten, för lite vattenljud och syre,, alltså bara vattenfall inte fontän.

    IDIOTI?

  • #2
    Så länge inte någon myndighet på kommunen eller regionen har något att säga emot ditt projekt kan du göra som du vill. För att slippa göra en massa jobb i onödan kan det vara klokt att lyssna med kommunen. Läcker det in näringsrikt ytvatten i tillflödet har du fått en svårhanterad vass- och algodling i dammen.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Så länge inte någon myndighet på kommunen eller regionen har något att säga emot ditt projekt kan du göra som du vill. För att slippa göra en massa jobb i onödan kan det vara klokt att lyssna med kommunen. Läcker det in näringsrikt ytvatten i tillflödet har du fått en svårhanterad vass- och algodling i dammen.
      Jag gödslar ingenting på betena, dessutom så lutar marken lite ner mot betet, eller jag tror inte mycket ytvatten kommer den vägen.
      Men om man pratar filter mm, vad har man då?
      nån stor pump o kör genom nån sandtunna eller vad?

      Är det inte länsstyrelsen/jordbruksverket som handhar dammprojekt?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

        Jag gödslar ingenting på betena, dessutom så lutar marken lite ner mot betet, eller jag tror inte mycket ytvatten kommer den vägen.
        Men om man pratar filter mm, vad har man då?
        nån stor pump o kör genom nån sandtunna eller vad?

        Är det inte länsstyrelsen/jordbruksverket som handhar dammprojekt?
        Då jag inte vet hur det ser ut där du bor så kan jag inte yttra mig så mycket utöver en del generella tips.
        Om du bor på en plats där det inte finns några expolateringsplaner från kommun eller industri så har du förmodligen goda möjligheter att få genomföra ditt dammprojekt.
        För att få eventuella kräftor att stanna kvar måste du ha höga kanter som de inte kan/vill försöka ta sig över. Ett vattenfall ner i dammen vid inloppet och utloppet bör ske via någon typ av munk placerad en bit in i dammen.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg

          Då jag inte vet hur det ser ut där du bor så kan jag inte yttra mig så mycket utöver en del generella tips.
          Om du bor på en plats där det inte finns några expolateringsplaner från kommun eller industri så har du förmodligen goda möjligheter att få genomföra ditt dammprojekt.
          För att få eventuella kräftor att stanna kvar måste du ha höga kanter som de inte kan/vill försöka ta sig över. Ett vattenfall ner i dammen vid inloppet och utloppet bör ske via någon typ av munk placerad en bit in i dammen.
          Det finns inget in utlopp, utan tillrinning genom marken och snö och is regn.
          Rymmer kräftorna även om dom har mat,, finns ju ingenstans att rymma till?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

            Det finns inget in utlopp, utan tillrinning genom marken och snö och is regn.
            Rymmer kräftorna även om dom har mat,, finns ju ingenstans att rymma till?
            Jag hade en tanke om att dammen var en utvidgning av ett dike vilket skulle kunna innebära en möjlighet att kräftorna kunde smita iväg uppströms eller nedströms men är det en till yta och volym tillräckligt stor för att hålla dem med mat året om och skydd för ynglen lär de bli kvar där.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #7
              Tack
              jag tänker mig ca 25x35m, detta gör jag ju så stort jag kan, max 25x50m.
              helst 3m på djupet men kanske bara 5x5m i mitten jämte ev "Ö".
              sen blir det ca 2m djup med sluttning så man kan gå ner, iallafall på sidan mot huset.

              Har en dröm om att kunna longera travhästarna runt denna ö, altså stå på ön o låta dem simma runt, men jag söker information om möjligheterna.

              Vet du hur en enkelt filter kan se ut?
              Kan man ha en enkel pump som tar vatten från botten och låter detta passera ett cementrör med sand eller blir detta rör täppt direkt.
              dessutom då en typ fontän som lyfter vattnet upp på den lilla ön och tar med syre ner?

              Jag vill ha lite tips om ramar för möjligheter som finns?

              Kommentera


              • #8
                Joddla med Sivs låt Krögers damm ger alla svar!

                Kommentera


                • #9
                  Google litt rundt hagedam, se på utfordringene folk har og så kan du gange med 5-6 for ditt prosjekt. : )

                  Å skulle rense vannet med klassisk filter i en dam som er 25X35X3 = 2 millioner pluss liter vann kan du bare glemme. Du kommer til å trenge et lite kjernekraftverk for å drive pumpen(e) og noen trailerlass med filtermasse. (Hilsen en akvarist.) Her må du la naturen gå sin gang, men gjerne hjelpe den litt med en fontene/ vannfall/ bekk for å bedre sirkulasjonen i dammen, og hindre proteinfilm. Da trenger du strøm ned til dammen din, en pumpe etc.

                  Ved utgraving av dammen, så tenk på at du ønsker et visst areal hvor vannplanter kan vokse, disse vil naturlig fjerne næringsstoffer fra vannet og dermed motvirke algeoppblomstringer og uønsket plantevekst andre steder i dammen. Desto mer fisk du tenker deg i dammen, desto større "plantereal" må du ha. Du nevner hester, som du sikker vet produserer disse enorme mengder næringsstoffer, havner disse i dammen vil den bli en stinkende pøl fortere enn du kan si "overgjødsling". Det er avgjørende at du holder næringsstoffene fra hestene unna dammen.

                  En måte å få til noe naturlig filtrering er ved å pumpe vannet opp en bit, og så anlegge bekk ned til dammen med et lite fall ned i selve dammen så ikke fisk går opp i bekken. Bekken konstrueres med grov sand først for mekanisk filtrering, så stegvise plantebassenger med hurtigvoksende planter som fjerner næringsstoffer. Her kan det være greit å se an strømforbruk på pumpe dog, så ikke du ender med kjernekraftverket jeg nevnte litt tidligere, fullstendig filtrering ala det man tenker seg i koidammer etc er neppe aktuelt pga driftskostnaden. Siden man av kostnadsmessige årsaker ikke kan justere så veldig mye på "filteret", er det avgjørende å kunne kontrollere tilsiget av næringsstoffer til dammen.

                  Grav ut, fyll opp og la den stå noen måneder. Slipp oppi noen få fisk som er "expendable" og se hvordan det går. Husk at det tar flere år før en dam av denne typen stabiliserer seg så du må være tålmodig.
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2020-09-15, 08:35.
                  Team Colibri

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                  3 svar
                  447 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                  3 svar
                  449 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                  0 svar
                  85 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                  5 svar
                  684 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                  5 svar
                  189 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke203  
                  Arbetar...
                  X