Fiskevård man kan göra själv? Eller allmänna tips. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskevård man kan göra själv? Eller allmänna tips.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskevård man kan göra själv? Eller allmänna tips.

    Skaffat sjönära boende, 30 meter till båten. Självklart är sjön i princip tom på fisk. Fått enstaka fin aborre, men gäddorna är helt galet små.

    Har kartlagt sjön, ett par kvadratkilometer. Finns en rejäl djuphåla runt 9 meter, annars medeldjup runt 3,5. Inga stim, alltså i princip inget stim alls när jag kryssat runt sjön.

    Kuperad terräng ikring, väldigt få ställen som direkt säger 'gäddlek'. Enstaka bankar som kan tänkas.

    Kanske någon har någon länk till Fränstam och de som bygger gäddfabriker, eller annan kul läsning. Jag skulle vilja göra något för gäddorna.


  • #2
    Har sjön något namn så man kan bilda sig en uppfattning om den på flygfoto?

    Kommentera


    • #3
      https://m.youtube.com/watch?v=Kr4hofN2MtE

      Risvassar är väl en enkel klassiker att göra själv.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
        Har sjön något namn så man kan bilda sig en uppfattning om den på flygfoto?
        Finns på 'social map', men jag kan inte länka tror jag https://www.genesismaps.com/SocialMap
        Sjön 'Noren' Norberg, Västmanland
        https://www.google.se/maps/@60.075764,15.9118637,15z

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
          https://m.youtube.com/watch?v=Kr4hofN2MtE

          Risvassar är väl en enkel klassiker att göra själv.
          "Våle" kallas det nog i dessa trakter, julgranar till abborrar. Usch, får väl ut på isen i vinter då, hatar is och isfiske.
          Kul video, men kan jag vara säker på att det är för mycket vitfisk här? Varför ser jag inga stim?

          Kommentera


          • #6
            Kan vara utsläpp som dödat sjön också. Läste kärrgruvan lite norr om sjön t.ex.
            Om du får små gäddor, så leker dom av sig själv. Det är då maten eller matplatser som saknas.

            Testa att lägg några mjärdar efter vassen.
            rekommenderar dessa
            https://laxen.com/product.html/mjard...category_id=17
            Skonsam mot fisken och smidigt att släppa tillbaka fångsten.
            Dock ett smidigt sätt att få sig en uppfattning om sjön. Fiskmängd och storlek.
            Får du småfisk i mjärdarna så satsa på risvasar, syren heter dom här.
            Går göra på sommaren också.

            Välj plats, titta t.ex vart solen kommer värma. Nånstans där fisken annars uppehåller sig. Utanför en udde t.ex.
            Slå ner 4 pålar som når upp till ytan. 2 ska vara kortare, bara nå en dm över ytan, dom andra 2 gärna en meter längre, dom fungerar som ett stopp. Avstånd, båten ska komma mellan såklart. Sen tänk på det sly du har tillgängligt. Hur långt är det.
            Fixa ståltråd. Hugg slyet. Kanske du ändå behöver röja lite runt tomten.
            Välj löv!
            Sen rulla ihop slyet och bind med ståltråden. Lägg dom "anver", omlott kanske är bättre svenska. 10 st med toppen åt ett håll, sen 10 tvärsom. Är det färskt behövs som regel ingen tyngd. Få dom till en fårstängselrulle. Då kan du lägga en fram i båten och en bak. Och bara rulla i dom.
            Ska du vara riktigt noga ska du ge dig när du kan stå på riset i vattnet.

            Lägg helst flera syren för att maximera din önskade effekt.

            Gran är främst för att skapa en lekplats för abborren. Löv för att skapa en matplats. Personlig erfarenhet och åsikt.

            Du kan också testa att hugga kanske 40-100 ader. Alträd. Fortfarande sly. Ca dm grov i rotändan. Välj en plats, t.ex mitt i en grund vik. Tryck ner alla där, Väldig nära varandra. Görs dock enklast på vintern.

            Allmän läsning
            http://www.rekofiske.se/bygga_vase.php

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
              Kan vara utsläpp som dödat sjön också. Läste kärrgruvan lite norr om sjön t.ex.
              Om du får små gäddor, så leker dom av sig själv. Det är då maten eller matplatser som saknas.

              Citat, wall of text borttagen.

              Allmän läsning
              http://www.rekofiske.se/bygga_vase.php
              Så ska ett svar se ut. Härlig läsning, härliga tips. Ska läsa vidare.

              Ja, detta är 'Bergslagen' 3 gruvor inom 2 km, men ingen aktiv nu förstås, och det var nog längesedan då en är museum. Men tanken om tungmetaller har slagit mig.
              Det är för övrigt svårt att flyga med drönaren här, magnetiskt som ***. Och sjön är grumlig utan märkbar algblomning (d.v.s. det gulgröna vi vanliga känner till)
              Har undervattensdrönare, funkar inte alls här i sjön, ingen sikt alls, strömmande vatten i dalälven funkar bättre men då är det farten i vattnet som grumlar.

              Jag är väldigt intresserad av det du skriver om att "bygga" lämpliga områden för lek/mat/beteende. Tipsa gärna om mer läsning!
              Tack.

              Edit: tror du kraftledningar kan störa? För den plats jag direkt tänker på har kraftledningar går över vattnet.
              Senast ändrad av profilnamnet; 2020-09-13, 21:09.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg

                "Våle" kallas det nog i dessa trakter, julgranar till abborrar. Usch, får väl ut på isen i vinter då, hatar is och isfiske.
                Kul video, men kan jag vara säker på att det är för mycket vitfisk här? Varför ser jag inga stim?
                Jag tror inte man måste ge sig ut på isen för att kunna göra något liknande. Jag har sett liknande saker ligga precis i vattenkanten och vara fullt med småfisk. Abborren bland annat behöver väl sånt här för att leka också.

                Hur man vet något om vitfisk vet jag inte. Men gillade själv videon och gav intressanta inblickar som jag inte hade en aning om.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg

                  Så ska ett svar se ut. Härlig läsning, härliga tips. Ska läsa vidare.

                  Ja, detta är 'Bergslagen' 3 gruvor inom 2 km, men ingen aktiv nu förstås, och det var nog längesedan då en är museum. Men tanken om tungmetaller har slagit mig.
                  Det är för övrigt svårt att flyga med drönaren här, magnetiskt som ***. Och sjön är grumlig utan märkbar algblomning (d.v.s. det gulgröna vi vanliga känner till)
                  Har undervattensdrönare, funkar inte alls här i sjön, ingen sikt alls, strömmande vatten i dalälven funkar bättre men då är det farten i vattnet som grumlar.

                  Jag är väldigt intresserad av det du skriver om att "bygga" lämpliga områden för lek/mat/beteende. Tipsa gärna om mer läsning!
                  Tack.

                  Edit: tror du kraftledningar kan störa? För den plats jag direkt tänker på har kraftledningar går över vattnet.
                  Är för mig ett intressant ämne också. Finns fler trådar på forumet om ämnet. Boken som det tipsas om var intressant läsning om tankar förr.

                  Kraftledningar påverkar icke. Min bästa abborrsjö har ledningar över. Fräser som eld under gråmulna dagar.
                  Där har du ju ett perfekt förråd av sly. Den röjs med jämna mellanrum. Vet du när det var sist? Halva jobbet är ju att gå runt och hugga.

                  Kommentera


                  • #10
                    great

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ekasboyan, 2023-04-01, 17:48
                    0 svar
                    78 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ekasboyan  
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    444 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    83 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    683 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X