Avlivar ni skadad fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avlivar ni skadad fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

Exakt. Det finns INGET etiskt riktigt i att orsaka en levande varelse lidande bara för sin egen njutnings skull. Däremot så är villkoren för överlevnad på denna planet att liv konsumerar liv, så vi tvingas döda vare sig vi är veganer eller allätare, men vi kan välja den väg som orsakar minst lidande för det liv vi tvingas ta för vår överlevnad.
    I så fall kan jag väl tycka att det är etiskt tveksamt att använda just krok och spö som metod, det tvingas du väl inte till för din överlevnad eller?

Fiskemetoden innebär ju ofrånkomligen risker att du åsamkar lidande dels för fiskar du tar upp som du av olika orsaker inte konsumerar, dels fiskar som under drillning lossnar från kroken.

Så jag antar att du väljer krok och spö som metod för att det också bereder dig ett visst mått av njutning, trots ovanstående risker för "collateror damage"?

Lämna en kommentar:

• Ulf W
    replied
    Jag är i grunden en Catch&Cook fiskare så om jag inte ämnar äta det jag fångar så fiskar jag inte alls, och är fisken allvarligt skadad så är det humana att ta den ur sitt lidande.

Catch&Release fiske jämnställer jag med att jägare skulle ge sig ut och jaga älg med kaliber 22 istället för grov kaliber och skjuta dem i benen för att jaktmomentet skänker dem njutning...."Inte dör dom av det där inte, det läker ju på några veckor!"

Vill man hjälpa fisken och naturen så gör man det med sin frånvaro.
    Vad gör du då om du får en fisk som du inte vill ha alternativt en fisk som inte bör tas upp?

Lämna en kommentar:

• Börnie
    replied

Exakt. Det finns INGET etiskt riktigt i att orsaka en levande varelse lidande bara för sin egen njutnings skull. Däremot så är villkoren för överlevnad på denna planet att liv konsumerar liv, så vi tvingas döda vare sig vi är veganer eller allätare, men vi kan välja den väg som orsakar minst lidande för det liv vi tvingas ta för vår överlevnad.
    Okej, så om man älskar att fiska så är ända sättet att rättfärdiga denna hobby på ett moraliskt sätt, att slå ihjäl allting och äta upp det? Om jag trycker i mig en gädda som jag inte tycker är god och dessutom inte behöver för att överleva, för att jag tycker den var kul att fiska - kan jag då slå mig på bröstet och säga att jag minsann inte är någon djurplågare som sitter här och äter fisken jag fångat eller ljuger jag inte bara för mig själv då? Det är för mig rena vansinnet.

Lämna en kommentar:

• Koster
    replied
    Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Det här blir lätt en filosofisk fråga, men ja, fisken plågas mindre. Anledningen är att vi måste titta på hela händelseförloppet och inte enbart vid krokning.

Vid c&r så krokas fisken, dras upp, där börjar en kvävningsprocess som kraftigt traumatiserar fisken, utöver det, beroende på handhavande skadas slemskikt, fisken gullas med, fotograferas, släpps sen tillbaka. Väl tillbaka ökar risken för infektioner p.g.a. handhavandet, fisken riskeras dessutom att fångas _igen_ och så börjar processen från början. Igen och igen, tills fisken förmodligen dör av upprepad traumatisering eller någon form av infektion.

Om vi nu tittar på catch & eat, så ser processen ut som följer. Fisken krokas, dras upp och dödas med präst eller dylikt så snabbt det går.

Tittar man alltså på det totala lidandet, över fiskens livstid, kan man alltså dra slutsatsen att det mest humana är catch & eat och inte catch and release.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Oj då......så en fisk som fastnar på kroken plågas mindre om den blir dödad och uppäten än om den blir tillbakasläppt....
    Det här blir lätt en filosofisk fråga, men ja, fisken plågas mindre. Anledningen är att vi måste titta på hela händelseförloppet och inte enbart vid krokning.

Vid c&r så krokas fisken, dras upp, där börjar en kvävningsprocess som kraftigt traumatiserar fisken, utöver det, beroende på handhavande skadas slemskikt, fisken gullas med, fotograferas, släpps sen tillbaka. Väl tillbaka ökar risken för infektioner p.g.a. handhavandet, fisken riskeras dessutom att fångas _igen_ och så börjar processen från början. Igen och igen, tills fisken förmodligen dör av upprepad traumatisering eller någon form av infektion.

Om vi nu tittar på catch & eat, så ser processen ut som följer. Fisken krokas, dras upp och dödas med präst eller dylikt så snabbt det går.

Tittar man alltså på det totala lidandet, över fiskens livstid, kan man alltså dra slutsatsen att det mest humana är catch & eat och inte catch and release.

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied

Så är det ju, jag syftar på de som uteslutande ägnar sig åt Catch&Release och slår sig för bröstet som om de vore moralens och etikens väktare, när det i själva verket är höjden av djurplågeri.
    Oj då......så en fisk som fastnar på kroken plågas mindre om den blir dödad och uppäten än om den blir tillbakasläppt....

Lämna en kommentar:

• Koster
    replied
    Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg

Delar i stort den uppfattningen. Men jag kan göra ett urval och släppa fisk som är särskilt stor eller liten, samt oskadd. När jag fått mitt behov till köket eller maxantalet är uppnått, åker krokarna ner i lådan och jag övergår till att njuta av en behaglig roddtur.

'
    Så är det ju, jag syftar på de som uteslutande ägnar sig åt Catch&Release och slår sig för bröstet som om de vore moralens och etikens väktare, när det i själva verket är höjden av djurplågeri.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg

Delar i stort den uppfattningen. Men jag kan göra ett urval och släppa fisk som är särskilt stor eller liten, samt oskadd. När jag fått mitt behov till köket eller maxantalet är uppnått, åker krokarna ner i lådan och jag övergår till att njuta av en behaglig roddtur.

'
    Håller med. Mindre fiskar slänger jag tillbaka (mört och dylikt, gädda under kilot), skadad fisk avlivar jag, och får jag större fisk avslutar jag fisket när jag har tillräckligt att äta.

Lämna en kommentar:

• Fisketrassel
    replied
    Ifall man befinner sig på resande fot är det på sin plats att ha koll på både lagstiftningen och andra tvingande bestämmelser om behandlingen av fisk, för dom ser ganska olika ut på olika håll. Som ett exempel den finska regleringen.

Lämna en kommentar:

• Backslag
    replied
    Jag är i grunden en Catch&Cook fiskare så om jag inte ämnar äta det jag fångar så fiskar jag inte alls, och är fisken allvarligt skadad så är det humana att ta den ur sitt lidande.

Catch&Release fiske jämnställer jag med att jägare skulle ge sig ut och jaga älg med kaliber 22 istället för grov kaliber och skjuta dem i benen för att jaktmomentet skänker dem njutning...."Inte dör dom av det där inte, det läker ju på några veckor!"

Vill man hjälpa fisken och naturen så gör man det med sin frånvaro.

'

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
46 svar
3 203 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Jester Burk II  
Startad av Reekie, 2024-07-22, 22:30
7 svar
496 visningar
1 gilla