Miljötänk, vi sportfiskare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miljötänk, vi sportfiskare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Miljötänk, vi sportfiskare?

    Hur tänker ni när det gäller miljö. Håller man sej till flugfiske är man hyfsat nära någon form av ideal om jag använder mej av naturnaterieal. Men när jag spinnfiskar, plast är ett vanligt material, epoxy ett annat man använder på bete. Flash, ja ni förstår nog hur jag menar.
    Hur tänker ni?
    Jag har börjat funderat på detta ett tag nu och där har man ett ansvar. Likväl som jag inte ska kasta godispapper som oftast är plast ut i naturen är det då någon skillnad att om jag sätter ett bete i vattnet? Jag är ingen moraltant som vill peka med hela handen vill endast höra hur ni tänker.


  • #2
    Jag förstår helt hur du tänker.

    Men samtidigt så är min uppfattning att oavsett båtar, batterier, spö, beten, linor, oljor, kläder etc. Oavsett fiskesätt, fluga, spinn, mete etc osv ..., så är detta skadligt för miljön.
    Brytning av metaller, syror för framställande av batterier, plaster osv.

    Oavsett om vi kör ftalat-fritt så är det inte bra oavsett.
    Vi kan köra 4-takt, men delarna i motorn ska brytas, tillverkas, transporteras och sättas ihop.

    Vi byter ut olika material för andra men tänker inte på hur de materialen framställs.
    Tar du Volfram (Tungsten heter det hos de flesta som inte skriver det svenska namnet) så är det en metall som kräver mer energi att bryta, producera och gjuta än bly.
    Ja, den är tyngre, men det krävs mer.
    Som ett exempel.

    Det finns INGET som heter miljövänligt i dagens fiske. Oavsett vilka inneord företag och förespråkare påstår.

    Jag kommer dock fortsätta med fritidsysselsättningen som vi älskar med denna vetskapen för att jag anser att världen har andra problem än att vi är en liten hög fiskare i vårt lilla land.

    Kommentera


    • #3
      All menneskelig aktivitet (selv det å dø) påvirker miljøet rundt oss. Men som dere sier kan vi gjøre valg som gjør at den påvirkningen blir mindre. Et valg som ikke er helt enkelt er å unngå bly og bruke ett av de mange alternativene til dette. Ett annet er å velge jigger uten ftalater etc. Det er dessverre først når etterspørslen etter bly og ftalat-jigger synker, at produsentene virkelig vil utvikle sin produksjon mot produkter som er mindre skadelige for det marine miljøet.

      Så har man valgene som er vanskeligere fordi det påvirker ens eget fiske (eller opplevelsen av det) direkte. La være å kjøpe drømmebåten med 250HK og heller kjøpe en mindre (og gjerne brukt) båt. La være å kjøpe enda mer utstyr og heller bruke det man har, gå eller sykle til fiskevannet i steden for å kjøre etc. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg personlig velger feil her litt for ofte. Å redusere vårt forbruk er utvilsomt det vi kan gjøre som har størst effekt.

      Det aller enkleste valget er dog å rydde opp etter seg, ta med alt avfall hjem. Et valg det dessverre er mange som sliter med.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Jag kör på talesättet "Ingen kan göra allt men alla kan göra något". För min del innbebär det att jag så långt som möjligt försöker tänka efter en extra gång innan jag klickar på köpknappen. Behöver jag verkligen ett till spö, en till rulle eller ytterligare en jiggvariant?

        Men tyvärr händer det ändå ibland att fingret hinner klicka på köpknappen innan hjärnan hunnit säga stopp...

        Kommentera


        • #5
          Något som är vanligt att finna vid och i fiskevatten är förpackningar till drag och olika linor. Har en särskilt avlång värdelös ficka på byxorna där jag pillar ner all lina jag finner. Brukar dock straffa sig då jag tvättar byxorna.

          Skulle väl dock säga att det enklaste vi kan göra är att städa upp efter dom som glömde ta med sig mamma till sjön.
          Det svåra är väl att lära andra. Rökare t.ex har ju svårt att ta med sig fimpen hem. Ungefär som öldrickare och nu även energidrycks förbrukare. I mitt område skulle jag säga att det finns 2 som har pondus nog att säga åt en rökare att plocka upp en fimp. För plocka dom inte upp dom självmant så flyge dom i sjön.

          Talesättet att lämna platsen som man fann den funkar inte längre. Man måste ju alltid städa.

          Kommentera


          • #6
            Tror inte mitt fiske ger särskilt stort avtryck på ena eller andra hållet faktiskt.
            Inte jämfört med livsstilen i övrigt trots att jag idag troligen lever relativt miljövänligt med västerländska mått mätt (alltså inte så miljövänligt): förbrukar inga mängder el, köper merparten begagnat och när det gäller mat är det en hel del egen/lokalproducerat.

            Har båt men den används ytterst sällan av olika anledningar. Fiskar frekvent i perioder och då nästan uteslutande från land i två närliggande sjöar, gångavstånd till den ena.
            Plockar upp skräp efter mig och andra.
            Köper nya prylar otroligt sällan jämfört med de flesta bekanta inom intressesfären, i snitt 1-3 hårdbeten/förpackningar mjukbeten per år men en del begagnat.
            Kan hända att ett nytt spö införskaffas vartannat år eller mer sällan.
            I princip alla rullar jag köpt senaste 15 åren har varit begagnade, flertalet från Japan dock så transporten kan diskuteras ur miljösynpunkt.
            Fiskar sällan eller aldrig med bly. Som tidigare nämnt kan dock volframs miljövänlighet säkerligen diskuteras.

            Är på intet sätt en miljökämpe och har nog aldrig specifikt "miljöanpassat" mitt fiske men tror ändå mitt avtryck är så litet att eventuella förändringar knappast gjort skillnad.
            Men den tankevurpan är nog i sig en stor potentiell miljöbov.
            Fiskar i princip enbart för upplevelsen av frihet och natur och anpassar mig gärna mer.
            Inser samtidigt att i det mesta jag gör som människa påverkar miljön på något vis, tycker det är svårt ibland att faktiskt veta vad som är okej och vad som är illa.
            Inom fisket vill alla handlare naturligtvis sälja så mycket som möjligt: båthandlaren vill sälja dyrast möjliga båt, fiskebutiken vill sälja nyaste betena, rullar och spön ska bytas ut så ofta som möjligt. I det avseendet ser jag ytterst lite miljötänk i fiskebutiker jag besöker.

            Min "stora" insats här och annorstädes är att jag försöker uppmana folk köpa begagnade rullar och/eller rullar av hög kvalitet gällande livslängd samt uppmanar till noggrann skötsel av dem.
            Har också genom åren räddat ganska många rullar vilket lett till att nyköp undvikits. Utan belägg gissar jag på att rulltillverkning kan vara både resurskrävande och smutsig.

            Kommentera


            • #7
              Har tänkt precis i samma banor och det jag önskar är det utvecklas material som bryts ned om det blir kvar i vattnet ett tag men inte om det får torka ut. De linor och beten som de flesta använder blir onekligen ett problem vad gälle plast i miljön. Koldioxidutsläppen handlar mer om hur energin tas fram, inte hur den används.

              Kommentera


              • #8
                Något jag läser titt som tätt är folk som gnäller på när de fiskar abborre. Gäddan biter av fc tafsen hela tiden. Sluta då för guds skull med sådan tafs då. Börja använda tunn titan eller liknande. Otroligt många bly jiggskallar med tillhörande plastjigg som fastnar i svalget på gäddor som sen ligger på botten när gäddan dött. Första steget alla kan börja med . Skippa FC tafsen i gäddrika vatten.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Något jag läser titt som tätt är folk som gnäller på när de fiskar abborre. Gäddan biter av fc tafsen hela tiden. Sluta då för guds skull med sådan tafs då. Börja använda tunn titan eller liknande. Otroligt många bly jiggskallar med tillhörande plastjigg som fastnar i svalget på gäddor som sen ligger på botten när gäddan dött. Första steget alla kan börja med . Skippa FC tafsen i gäddrika vatten.
                  Ja, jag förstår hur du resonerar här.
                  Och ja, om tafsen går av så får man såklart byta.
                  Jag har haft att 1 stackars gädda klippt min 0,92 FC-tafs på 8 år med en Wingman JR i truten som resultat tyvärr.

                  Gäddan kommer i värsta fall att plocka ner skylten, vilket är hemskt i sig. Men när gädda dött/betet trillat ut och lagt sig på botten kommer blyet i jiggskallen inte vara några problem då bly inte fäller i vatten.

                  Jiggen är enligt min erfarenhet efter 8 år i Malmös Kanal att den inte heller faller sönder (Har fått upp många gamla jiggar och linor)
                  I det ligger andra problem med att linor och beten INTE bryts ned för fiskar och andra djur.

                  Kommentera


                  • #10
                    Plast i fiskeredskap, t.ex. nylonlina, är ett problem. Plast bryts ner väldigt långsamt, det faller sönder till microplaster. FC är sjukt stabilt, så det tar ännu längre tid. Antar att det är samma med flätlinor.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ekasboyan, 2023-04-01, 17:48
                    0 svar
                    78 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ekasboyan  
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    444 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    83 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    683 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X