För bra för att vara sant? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För bra för att vara sant?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • För bra för att vara sant?

    Satt och scrollade på youtube då detta klippet dök upp.

    Bättre än lithium batteri, vad tror ni?

    Skulle inte förvåna mej om det kommer ut ett billigt superbatteri lagom tills min beställda båt med 40hk Mercury kommer om nån månad eller två…

    Har sett på youtube där dom kör en Grizzly med 50hk elmotor (tror jag det va) på akterspegeln.

    Verkade funka bra förutom att halva båten va fylld me litiumbatterier.

    Har inget emot elmotorer men surt om man köpt en (prydnads motor) som får stå i vardagsrummet hehehe…

    https://youtu.be/QMgg-dZrMtg

  • #2
    Det är ju inget helt nytt batteri egentligen, det är i grunden ett lithiumbatteri (LiFePO4) som kineserna vidareutvecklat för fordonsmarknaden där man idag i huvudsak använder Li-ion-batterier.

    https://www.mestmotor.se/recharge/ar...5a6a0a57c32509

    Kommentera


    • #3
      Du kan nog vara helt lugn, batterimängden som krävs för att driva en båt gör båten tung och dyr och sen behövs det någon form av infrastruktur för laddningen vilket inte kommer att hända för fritidsbåtar inom överskådlig tid.

      Kommentera


      • #4
        Aha Tiso, jag trodde detta var något helt nytt , är inte så insatt mer än att jag vet att det finns bly och lithium hehe.

        holden , ja den Grizzlyn jag såg med elmotor hade tagit bort flytelement och satt i batteri istället.

        Sen är det ju drifttiden me , kommer inte ihåg hur länge dom kunde köra med just deras batteribank.

        Som sagt jag är inte emot eldrift men för att vilja gå över till det så vill jag att det ska vara minst lika bra som bensin motor, gärna bättre (tex mindre vikt på motor/batteri).

        Aja vi får se vad som händer i framtiden.

        Fram till dess , skitfiske på er och god fortsättning.

        Kommentera


        • #5
          Här är länk till den Grizzlyn jag pratade om
          https://youtu.be/ru0IhU2C8tQ

          Kommentera


          • #6
            för att eldrift över huvud taget ska bli i var mans båt så behöver vi ett ännu bättre system än vad vi har idag.

            halva vikten och dubbla räckvidden kontra LifePo4 batterier (eller såklart ännu bättre)
            nästa steg efter det behöver göras på liknande sätt i förbättringsväg.

            säg att vi har ett Blue Victron batteri exempelvis, då räknar jag på ett 25,6V batteri med 50Ah och vikt 14Kg

            nästa steg behöver vi alltså minska vikten med hälften men bibehålla 50Ah strömuttag, 7Kg vikt
            nästa steg är 3,5Kg med 50Ah uttag. här kan man sedan räkna på andra hållet, 7kg - 100Ah, 14kg - 150Ah (ca siffror såklart)

            sen kommer det att behövas kretsar som håller koll på allt och höljen som säkrar upp för risk mot brand mm. Då blir det kanske svårt att få ner vikten mer men då måste istället det möjliga uttaget att höjas istället.
            ponera att vi sedan vill ha en elmotor som motsvarar en bensinmotor på 50hk så går det faktiskt räkna på hur stort effektuttag vi kommer behöva och hur lång drifftid vi kan räkna med.
            det finns såklart flera olika aspekter och problem som måste lösas samtidigt som att priset måste hållas på en nivå som gör att de flesta kan skaffa eldrift framöver.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
              för att eldrift över huvud taget ska bli i var mans båt så behöver vi ett ännu bättre system än vad vi har idag.

              halva vikten och dubbla räckvidden kontra LifePo4 batterier (eller såklart ännu bättre)
              nästa steg efter det behöver göras på liknande sätt i förbättringsväg.

              säg att vi har ett Blue Victron batteri exempelvis, då räknar jag på ett 25,6V batteri med 50Ah och vikt 14Kg

              nästa steg behöver vi alltså minska vikten med hälften men bibehålla 50Ah strömuttag, 7Kg vikt
              nästa steg är 3,5Kg med 50Ah uttag. här kan man sedan räkna på andra hållet, 7kg - 100Ah, 14kg - 150Ah (ca siffror såklart)

              sen kommer det att behövas kretsar som håller koll på allt och höljen som säkrar upp för risk mot brand mm. Då blir det kanske svårt att få ner vikten mer men då måste istället det möjliga uttaget att höjas istället.
              ponera att vi sedan vill ha en elmotor som motsvarar en bensinmotor på 50hk så går det faktiskt räkna på hur stort effektuttag vi kommer behöva och hur lång drifftid vi kan räkna med.
              det finns såklart flera olika aspekter och problem som måste lösas samtidigt som att priset måste hållas på en nivå som gör att de flesta kan skaffa eldrift framöver.
              Laddinfrastrukturen är en ännu svårare nöt att knäcka, det är ju inte rimligt att alla elbåtar måste tas ur sjön och trailas någonstans efter varje båttur.

              Kommentera


              • #8
                Solceller, vindkraftverk och ett portabelt kärnkraftverk så blir allt toppenbra.

                Kommentera


                • #9
                  ePropulsions elektriska utombordare (kinamarin.se)

                  Kommentera


                  • #10
                    De ska slå världsrekord med el-utombordare (nyteknik.se)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                    3 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    451 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    85 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                    5 svar
                    189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X