För bra för att vara sant? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För bra för att vara sant?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ska man få någon vettig drifttid/räckvidd måste man upp på en helt annan nivå, exempelvis den här med batteri från en elbil (BMW i3):

    https://goelectric.se/rand-play-24/

    Man får ta med i kalkylen att batterierna inte mår bra av att varken laddas fullt eller köras tomma, så den praktiska drifttiden/räckvidden blir därför precis som för elbilar en helt annan än de siffror testerna visar (som är utförda under optimala förhållanden utan hänsyn till batterilivslängden). Sedan ska man ju kunna ladda någonstans. Vanlig DC laddning är inte heller bra för batterierna plus tar typ ett dygn så laddstation krävs, samt avsäkring med jordfelsbrytare etc.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

      Laddinfrastrukturen är en ännu svårare nöt att knäcka, det är ju inte rimligt att alla elbåtar måste tas ur sjön och trailas någonstans efter varje båttur.
      just precis, ännu en aspekt att ha i åtanke

      Kommentera


      • #13
        Som info så motsvarar ett kilo bensin ca 20-30 kilo batteri i energi mängd .
        "HalvDan var här"

        Kommentera


        • #14
          Elektrisk motor som sådan er perfekt for båt. Per HK (eller kW) er den lettere og har langt færre bevegelige deler enn en forbrenningsmotor, kombinert med fult dreimoment fra første omdreining. Forsåvidt de samme fordelene som i en bil, der er også den elektriske motoren overlegen forbrenningsmotoren.

          Utfordringen er lagring av energi. Det har riktignok skjedd mye de siste 10 årene, men selv med neste utviklingssteg (faststoff) vil vekten av batteriet være en utfordring i vanlige planende båter siden disse har et høyt energiforbruk så lenge de er i plan (i motsetning til en bil hvor det er akselerasjonen som er energikrevende). Jeg er ikke et sekund i tvil om at løsningen på dette kommer i andre skrogformer, skrog som ikke er så energikrevende å holde i plan. Med EUs vanndirektiv som i praksis forbyr forbrenningsmotorer i mange vassdrag vil utviklingen av slike skrog skyte fart, USA har for lengst mange "electric only" vann, men vil komme etter de også som verdens største marked for fritidsbåter. Som for elbiler vil det sikkert ta 10-20 år fra regler og insentiver settes i kraft til utvalget i markedet når et nivå hvor folk flest ser på den nye teknologien som et godt alternativ.

          Tilrettelegging for lading av båter er det minste problemet, det handler bare om penger. Teknisk er det fult mulig å legge strøm til hver eneste brygge i Norge og Sverige. Her er teknologien allerede på plass og grundig testet i mange tiår.

          Produsenter av båter og båtmotorer har skjønt hvor dette går, og de som har penger til det er i full gang med å plassere seg for fremtiden. Brunswick (som eier blant annet Mercury og diverse båtprodusenter) har i senere tid kjøpt to store batteriprodusenter, og er tungt inne på utvikling av selve elmotoren.

          For båter som ikke går i plan (deplacementskrog) er elektrisk fremdrift allerede i ferd med å ta over som den dominerende fremdriften på nye båter og skip. Disse krever mindre energi og er ikke særlig påvirket av vekt med tanke på energiforbruk for fremdrift.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #15
            "For båter som ikke går i plan (deplacementskrog) er elektrisk fremdrift allerede i ferd med å ta over som den dominerende fremdriften på nye båter og skip."

            Den meningen har jag väldigt svårt att förstå , om det nu inte är språket som gör det.

            Du får hemskt gärna ge exempel på vilka dessa är som är på väg att ta över framdriften ?

            Min uppfattning när det gäller elbåtar i större komersiell syfte är att det ligger väldigt lååååångt i framtiden.

            Det finns några/nån har jag sett men som vanligt när det gäller elfordon är det för dyrt, tungt och inte möjligt med större effekt.

            Hur många kilo batteri var det nu som gick på ett kilo bränsle. !

            Fantasi och verklighet är inte samma sak.
            Jo vet att bilar finns, som skulle ta över för 10-15 år sedan , det kommer nu men även där kommer det inte att funka enbart med batteribilar.

            Det testas och forskas i ämnet som tex eldrivna skogsmaskiner men när det ska ut i verkligheten blir det nåt helt annat.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
              "For båter som ikke går i plan (deplacementskrog) er elektrisk fremdrift allerede i ferd med å ta over som den dominerende fremdriften på nye båter og skip."

              Den meningen har jag väldigt svårt att förstå , om det nu inte är språket som gör det.

              A. Du får hemskt gärna ge exempel på vilka dessa är som är på väg att ta över framdriften ?

              Min uppfattning när det gäller elbåtar i större komersiell syfte är att det ligger väldigt lååååångt i framtiden.

              Det finns några/nån har jag sett men som vanligt när det gäller elfordon är det för dyrt, tungt och inte möjligt med större effekt.

              B Hur många kilo batteri var det nu som gick på ett kilo bränsle. !

              C. Fantasi och verklighet är inte samma sak.
              Jo vet att bilar finns, som skulle ta över för 10-15 år sedan , det kommer nu men även där kommer det inte att funka enbart med batteribilar.

              Det testas och forskas i ämnet som tex eldrivna skogsmaskiner men när det ska ut i verkligheten blir det nåt helt annat.
              A. Som et eksempel kan du se en oversikt over elektriske ferger i Norge, både de som er i drift og de som er planlagt satt i drift fremover. I samme artikkel kan du også se hvilke ferger som ikke er elektriske.
              https://energiogklima.no/elektriske-...av%20%C3%A5ret.

              Ser vi på fartøyer mer generelt, blir fartøy som tilbakelegger lengre strekninger bygget med hybridløsninger. Eldre skip bygges om så de kan ligge med landstrøm når de ligger ved kai i steden for å brenne dieselolje, en løsning som både sparer penger, gir mindre lokal luftforurensing og har godt klimaeffekt. Som jeg nevnte er ikke vekt noe avgjørende faktor med et deplacementskrog, derimot er volum det. Stort volum på batteripakken går utover potensielt lastevolum, som igjen gir lavere inntjening.

              B. Det varierer naturligvis med typen drivstoff og batterikjemi. 1 liter 95 oktan bensin regnes så vidt jeg vet som 9,1 kwh. Dette er mye høyere ennergiinnhold versus vekt enn noen kommersielt mulig batterikjemi klarer å holde. De bedre batteriene som kommersielt er aktuelle i dag veier rundt 4 kilo per kwh.

              C. Elektriske biler kommer ikke til å ta over, de HAR tatt over. I Norge er det den mest solgte biltypen, og i stort sett alle land i Europa er det den biltypen som øker markedsandelen sin mest. Som for båter er det relativt lang levetid på biler så prosentvis andel elbiler er fortsatt lav, men ser man på salget av nye biler så er biler med forbrenningsmotor utdøende for persontransport og lettere varetransport. For tyngre transport er diesel fortsatt dominerende, og vil sannsynligvis være det til faststoff-batterier erstatter dagens batterier. For tyngre kjøretøy må man forvente at utskiftningen til elektrisk fremdrift går fortere enn for personbil når batteriteknologien først er på plass. Dette er delvis grunnet gjennomsnittlig levetid. Feks har en buss i Norge gjennomsnittlig levetid på 9 år (som riktignok forventes økt til 12 år for elektriske busser), mot en personbil med 19 år. Den andre årsaken er at tyngre kjøretøy brukes for å tjene penger, innkjøper av slike kjøretøy er derfor primært opptatt av hva som gir minst kostnader, mens privatpersoner som kjøper bil ofte lar andre motiver dominere i sitt valg av bil.
              Senast ändrad av Team Colibri; 2022-01-06, 13:55.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #17
                Tack Bra det funkar i Norge Danmark plus några andra europeiska länder.
                Hur långt har dom kommit i Sydamerika Centralasien Afrika...?
                Bilfärja och personfärjor kortare sträckor kommer troligen funka men större kryssningsfartyg kommer troligen inte funka annat än i hybridform!

                Pengar nämnde du tidigare , ja hade inte Norge tagit pengar ur sin tusen miljarder oljefond och subventionerat elbilarna hade Norge legat på samma nivå som swe.

                Det går liksom inte komma runt kostnaden , finns ingen elbil i dag för en rimlig kostnad som min familj kan nyttja på samma sätt som den vanliga bensinaren vi har nu.

                Jo kanske om man är beredd lägga ut 800 000 kr och uppåt kan man komma närmare.
                Känner ingen här omkring som har en vanlig knegarlön som köpt ren familjeelbil enbart för vardagligt bruk.

                Utveckling av batterier pågår ju hela tiden sägs det men hur lång tid det tar är något helt annat.

                Nåja..att utveckla elbåtar för gemene man till överkomlig kostnad anser jag inom rimlig tid enbart vara utopier.
                Man kan hoppas och drömma om man vill , jag är realist.

                Bor i en liten norrländsk kustkommun och förstår fortfarande inte var alla rena elbilar tar vägen för här existerar dom knappt?
                ​​​​​​
                ​​​​​​Mm sen har vi ju elförsörjningen till allt detta också , men det kanske man kan ta i nån annan tråd..

                Misstolka mig inte , jag är inte helt mot "utveckling" men är mer realist än drömmare.
                mvh



                Kommentera


                • #18
                  Elbilar är ju en helt annan diskussion, bor man i Norrland har jag full förståelse att man inte väljer det eftersom laddnätverket är för dåligt utbyggt där. Personligen väntar jag på leverans av mina andra elbil och kommer aldrig gå tillbaka till fossilbil.
                  Senast ändrad av holden; 2022-01-06, 16:20.

                  Kommentera


                  • #19
                    Är ju inte bara i Norrland elbil inte funkar. Här i Skåne är ju elen så dyr så det nästan kostar samma att ladda en elbil som att tanka diselbilen.. Lägger man sen till att det kostar nästan det dubbla och köpa en elbil som dessutom har värdelös livslängd på batterierna ja då är det inte så roligt längre.. För vem fan vill köpa nya batterier efter ett par år för ca 250000kr...
                    Ekvationen håller inte.. Miljötänk eller ej.. Elbilar är för folk i storstan, folk som har företagsbilar eller för folk med för stor plånbok..

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                      Är ju inte bara i Norrland elbil inte funkar. Här i Skåne är ju elen så dyr så det nästan kostar samma att ladda en elbil som att tanka diselbilen.. Lägger man sen till att det kostar nästan det dubbla och köpa en elbil som dessutom har värdelös livslängd på batterierna ja då är det inte så roligt längre.. För vem fan vill köpa nya batterier efter ett par år för ca 250000kr...
                      Ekvationen håller inte.. Miljötänk eller ej.. Elbilar är för folk i storstan, folk som har företagsbilar eller för folk med för stor plånbok..
                      Det finns så otroligt många myter kring elbilar och media vill ju gärna elda på dessa, finns starka intressen och mycket spons från de som vill fortsätta sälja dinosauriejuice för 20 kronor litern. Kolla t.ex https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ om du viill lära dig mer om hur elbilar funkar i praktiken.
                      Senast ändrad av holden; 2022-01-06, 17:08.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                      3 svar
                      447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      449 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X