För bra för att vara sant? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För bra för att vara sant?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Holden, dinosauriejuice kan vara det bästa ordet jag hört på länge!

    Förövrigt kör jag min båt med 100 % el och ser ingen anledning att skaffa en förbränningsmotor.

    Kommentera


    • #22
      Utan dinosauriejuice hade vi fortfarande åkt runt i träseglare och vassbåtar för att inte tala om hur mycket plats det funnits på jorden..

      Cudan..hur många knop gör den?

      Vi äter sover skiter dinosauriejuice .
      Perspektivet globalt har många svårt att se.
      Alltid när dessa ämnen tas upp går dom flesta in på individnivå.

      Ska svära i kyrkan.
      Vattenkraften snart den enda reglerkraften som finns kvar vill ju många sportfiskare ska ses över och nu har ju regeringen fastslagit att så ska göras till följd att elen blir än mer dyr..i detta fall är jag kluven.
      Men elbåtar och elbilar osv ska vi ha men hur vi ska säkra tillförseln utav el till dessa fordon ,tas med...det ordnar sig..eller?

      Nu är ju båtlivet så mycket mer än några sportfiskare.
      Har svårt att se att Princessägaren nöjer sig med att susa fram tyst i 7 knop då kan ju alla lika bra börja segla.
      (Har och haft både ock )

      Synd att det alltid ska klankas ned på dinosauriejuicen när vi varken kan bibehålla välfärden som vi känner den eller ens överleva utan den.

      Kommentera


      • #23
        Min båt gör kanske 3.5-4 knop och vet du vad? Det är helt okej. Allting idag ska gå så jäkla snabbt, du ska helst livefiska få facebook samtidigt som du tankar upp dina fångstbilder och glor på ditt livescope med netflix i bakgrunden. Jag har för egen del verkligen inget emot att både fisket, samhället och ekonomin går långsammare. Absolut, den billiga oljan byggde vår välfärd men den är också skälet till varför vi raserar vår miljö och värld.

        Kommentera


        • #24
          Cudan Håller med dig men bara för att vi trivs just på det sättet så fungerar inte resten av världen riktigt så.

          Ta bara en sån enkel sak som ,är det söders som nyss börsnoterats?

          Om dom inte kunde göra snabb flashig reklam med många ggr toksnabba båtar och dyra grejer , kors tvärs över sjöar och hav vore det inte lika intressant och försäljningen skulle dala med vad allt det tillför..

          Själv har jag ett enkelt GPS lod förvisso en 50hk motor men trollar 99% av tiden i 3,4knop.
          Samtidigt är jag glad att jag kan ta mig i hamn lite snabbare om vädret slår om och vågorna börjar ryta.

          Ja just...har inte ens Facebook...

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Elbilar är ju en helt annan diskussion, bor man i Norrland har jag full förståelse att man inte väljer det eftersom laddnätverket är för dåligt utbyggt där. Personligen väntar jag på leverans av mina andra elbil och kommer aldrig gå tillbaka till fossilbil.
            En fråga till dig som har haft elbil ett tag. Vi som trailar mycket med båt eller har en kajak på taket. Hur funkar det med elbil?

            Känns ju i och för sig lite märkligt att komma med sin elbil och lägga i sin förbränningsdrivna båt i vattnet…

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

              En fråga till dig som har haft elbil ett tag. Vi som trailar mycket med båt eller har en kajak på taket. Hur funkar det med elbil?

              Känns ju i och för sig lite märkligt att komma med sin elbil och lägga i sin förbränningsdrivna båt i vattnet…
              Elbilar är tunga så man kommer snabbt upp i maximal totalvikt och därmed är det inte ett bra alternativ, jag trailar inte mina båtar så det är inget problem för mig. En kajak på taket skulle funka om man kan leva med den högre elförbrukningen som följer med högre luftmotstånd.

              Tillägg: man får faktiskt dra mer än jag trodde

              Dragvikterna för ett antal elbilar finns att läsa här:

              https://www.mestmotor.se/recharge/ar...pa-dragkroken/
              Senast ändrad av holden; 2022-01-07, 09:07.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
                Tack Bra det funkar i Norge Danmark plus några andra europeiska länder.
                A. Hur långt har dom kommit i Sydamerika Centralasien Afrika...?
                Bilfärja och personfärjor kortare sträckor kommer troligen funka men större kryssningsfartyg kommer troligen inte funka annat än i hybridform!

                B. Pengar nämnde du tidigare , ja hade inte Norge tagit pengar ur sin tusen miljarder oljefond och subventionerat elbilarna hade Norge legat på samma nivå som swe.

                C. Det går liksom inte komma runt kostnaden , finns ingen elbil i dag för en rimlig kostnad som min familj kan nyttja på samma sätt som den vanliga bensinaren vi har nu.

                Jo kanske om man är beredd lägga ut 800 000 kr och uppåt kan man komma närmare.
                Känner ingen här omkring som har en vanlig knegarlön som köpt ren familjeelbil enbart för vardagligt bruk.

                Utveckling av batterier pågår ju hela tiden sägs det men hur lång tid det tar är något helt annat.

                D. Nåja..att utveckla elbåtar för gemene man till överkomlig kostnad anser jag inom rimlig tid enbart vara utopier.
                Man kan hoppas och drömma om man vill , jag är realist.

                E. Bor i en liten norrländsk kustkommun och förstår fortfarande inte var alla rena elbilar tar vägen för här existerar dom knappt?
                ​​​​​​
                ​​​​​​Mm sen har vi ju elförsörjningen till allt detta också , men det kanske man kan ta i nån annan tråd..

                Misstolka mig inte , jag är inte helt mot "utveckling" men är mer realist än drömmare.
                mvh


                A. Siden jeg bor i Europa og leverer min stemmeseddel i Norge er det her mitt fokus er. Hva situasjonen er (eller vil bli) i andre verdensdeler vet jeg lite om.

                B. I Norge er ikke elbiler subsidiert, men de har lavere avgifter. Den største økonomiske effekten er at de ikke har såkalt engangsavgift, en avgift som legges på nye biler. I 2021 ga ymse avgftsreduksjoner på elbil staten en reduksjon i inntekter på ca 30 milliarder, hvis vi forutsetter at alle som kjøpte ny elbil ellers hadde kjøpt ny fossilbil.

                Men her er det to ting som er verdt å ha litt i bakhodet... Det ene er at mange som kjøper elbil gjør det nettopp fordi det er en elbil, de hadde ikke kjøpt ny bil nå om alternativet var en fossilbil. (Jeg er selv en av disse.) Dermed har ikke nødvendigvis staten tapt 30mrd, de har opplagt tapt mye men nøyaktig hvor mye er umulig å si. Det har aldri vært solgt flere nye biler i Norge enn i 2021, denne "boomen" i nybilsalget er nettopp på grunn av elbiler og hadde neppe skjedd om alternativet var en fossilbil. Tanke to man skal ha med seg er at tapet i avgifter på nybilsalget har en fremtidig reduksjon av statens kostnader i seg. Elektrifisering av den private bilparken gir store lokale miljøfordeler i form av mindre luftforurensing som igjen gir mindre astma og luftveisplager, og man kan skrote store jernbaneprosjekter siden miljøfordelen med jernbane reduseres betraktelig når følk kjører elektrisk. Feks kan man skrote ideen om høyhastighetstog mellom Oslo og Bergen, en innsparing på rundt 100-130mrd alene. Med andre ord er tapet i avgifter nå sannsynligvis mindre enn den alternative kostnaden de neste årene, lave avgifter på elbiler er samfunnsøkonomisk lønnsomt for staten.

                Staten har forøvrig ikke brukt av oljefondet for å finansiere dette. Norge har brukt noe mer av oljefondet enn budsjettert de siste årene, men det er brukt på diverse covid-tiltak som lønnsstøtte etc. Det kan du lese mer om her om ønskelig: https://www.regjeringen.no/no/statsb...ter/id2768898/

                C. Nå vet ikke jeg hvilke biler du sammenlikner her, men per i dag er det kun biler som skal trekke tunge lass hvor elbiler har høyere salgspris enn tilsvarende fossilbil i Norge. Jeg kjenner ikke svensk avgiftspolitikk i detalj, men hvis den er som den norske så er bilens vekt en del av avgiftsberegningen, og den blir høy på biler som har batteripakker til å trekke tunge lass (ala Tesla X). Nå er dog biler som kan trekke 2 tonn pluss dyre uansett driftsform. De starter rundt 600.000 for 2100kg og 750.000 for 2500kg uansett her i Norge og omtrent det samme i Sverige. Vi sportsfiskere kan ha behov for dette, og folk med hest, men å påstå at folk flest trenger å dra rundt på 2 tonn med tilhenger hver helg er direkte feil. Folk flest drar sjelden tilhenger, og når de gjør det er slepet under 1200kg, bare sjekk hva som registreres av nye tilhengere i våre respektive land. Per i dag er det 18 elbiler med 5 eller flere seter på markedet i Norge og Sverige som kan dra 1200kg eller mer. 10 av disse kan dra mer enn 1200, 6 kan dra 1800 eller mer. (Dette følger jeg nøye med på selv, nettopp fordi familiens siste bil skal skiftes om 1-3 år og den blir da elektrisk.)

                For bruktmarkedet er situasjonen ikke like god., og det er her folk flest kjøper bilen sin. Det omsettes langt flere brukte biler i våre land enn nye, av opplagte årsaker. Bruktmarkedet henger selvfølgelig etter markedet for nye biler, så situasjonen man ser på nye biler i dag, vil være situasjonen på bruktmarkedet om få år.

                Det som derimot er en nødvendighet for å ha elbil, er at man kan lade der bilen normalt står parkert, dvs på jobb eller hjemme og helst begge steder. Det er et rent spørsmål om penger, teknolgien for dette har eksistert i mange tiår.

                D. De finnes allerede, med et lite forbehold om hva du legger i "överkomlig kostnad". Som nevnt tidligere er det vanlig for båter med deplacementskrog at de kommer med et elektrisk alternativ. For planende skrog er utvalget per nå lite og relativt dyrt. Men med neste steg i EUs vanndirektiv som slår inn i 2025 vil dette endre seg fort. For små planende båter vil vi neppe se noen stor forskjell på lang tid.

                E. Det er (dessverre) et faktum i begge våre land, at gjennomsnittlig inntekt er høyere i byene og den er høyere i sør enn i nord. Siden salg av nye biler henger nøye sammen med inntekt, selges det desidert flest nye biler i sør og i de store byene. Snittalderen på biler stiger etterhvert som man beveger seg ut av byene og nordover som en konsekvens av dette. Jeg bor ikke bare i sør og i nærheten av en stor by, jeg bor også i et område med de høyeste boligprisene i Norge og dermed er folks inntekter her høye (hvis ikke kan de ikke bo her). I min kommune (Bærum) bor det 128 233 mennesker, dvs under 7% av Norges befolkning. Men samme kommune står for 23% av alle nybilkjøp i Norge! Kort sagt, rike mennesker kjøper ofte ny bil, og rike mennesker bor i eller rett utenfor de store byene i sør. Siden disse menneskene er rike av en grunn (de tenker økonomisk) og kjører mest i områder egnet for elbil, er det naturlig at salget av nye biler domineres av elbiler (i Norge).

                Av samme årsak er det naturlig at elbilandelen i distriktene henger etter, der kjøper folk flest brukte biler og utvalget brukte elbiler henger 2-5 år etter nybilmarkedet. Siden det først er de siste to årene elektriske biler har tatt av i nybilmarkedet, har ikke denne endringen slått ut i bruktmarkedet enda, og derfor heller ikke i distriktene. Men ser vi på nybilsalg i Norges nordligste fylke selges det stadig flere elbiler her også. 34% av nybilsaget i Troms og Finmark var elektrisk i 2021. Økningen har sannsynligvis nær sammenheng med en tilsvarende økning i antall muligheter for å lade elbil i samme fylke.

                Diskusjon rundt elbil er desverre preget av mange fordommer (jeg sier ikke at dette gjelder deg Najad) og betydelig populisme. Populismen er delvis drevet av de som alltid driver med populisme, dvs alle som har noe å tjene på status quo. Det er et faktum at elbilen slik den fremstår i dag er en bil for folk flest, men samtidig er det et faktum at den ikke er for alle. Feks er behovet for å lade hjemme en "showstopper" for mange som bor i leiligheter uten fast parkeringsplass.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  Är ju inte bara i Norrland elbil inte funkar.
                  A. Här i Skåne är ju elen så dyr så det nästan kostar samma att ladda en elbil som att tanka diselbilen..
                  B. Lägger man sen till att det kostar nästan det dubbla och köpa en elbil som dessutom har värdelös livslängd på batterierna ja då är det inte så roligt längre.. För vem fan vill köpa nya batterier efter ett par år för ca 250000kr...
                  C.Ekvationen håller inte.. Miljötänk eller ej.. Elbilar är för folk i storstan, folk som har företagsbilar eller för folk med för stor plånbok..

                  A. Prisen på både diesel og strøm er varierende. Du må se på snittet over en lengre periode for å si noe om effekten på din økonomi. Det fine med strøm er dog at den som regel er billigst (minst dyr) når du oftest lader elbilen, dvs hjemme om natten. Siden vi har en elbil og en dieselbil i familien og begge går omtrent like langt per år, kan du gjerne bruke mine kostnader som et eksempel:

                  Strømkostnad elbil 2021: 2.466,-
                  Dieselkostnad dieselbil 2021: 18.379,-
                  (Nei, det er ikke en kommafeil her.)

                  Begge er 2019-modeller, det er ca 200kg i vektforskjell på bilene (elbilen er lettere). Nå drar riktignok dieselbilen båten og har da et unaturlig høyt forbruk (0,25 ekstra) som elbilen ikke har. Men på grunn av Covid ble det lite turer med båt på slep i 2021, kun en lengre tur, så det ble kjørt under 2000km med båt på slep i 2021. Til gjengjeld har elbilen desidert mest småkjøring hvor forbruket naturlig nok er høyt per km. Jeg er en gjerrig gammel gubbe, og fyller bare diesel når prisen er på sitt laveste, bortsett fra hvis vi er på langtur og jeg MÅ fylle.

                  I mitt tilfelle må strømpisen over 6kr kW for at elbilen skal bli dyrere enn dieselbilen i drift. Det har den vært mange ganger i 2021, men altså ikke nok ganger (eller nok om natten da elbilen lader) til at elbilen er i nærheten av dieselbilens kostnader. Av opplagte årsaker er det dieselbilen som er den neste bilen som skal skiftes hos oss, og den nye bilen blir elektrisk så sant jeg har råd til det når den tid kommer.

                  B. Levetiden på batterier i en elbil er svært god og i de fleste tilfeller lengre enn antatt levetid på bilen forøvrig om vi legger et kapasitetstap på 30% til grunn. Ingen vil kjøpe nye batterier etter et par år, fordi man ikke trenger det. Motoren i en bil med forbrenningsmotor mister gradvis effekten gjennom sin levetid, men du bytter vel ikke motor i bilen din hvert andre år fordi den har tapt seg noen prosent?

                  C. Den holder, forutsatt at man kan regne.... Det eneste du har rett i er at per i dag så er elbil for folk med penger, rett og slett fordi utvalget brukte elbiler er lite så vil man ha elbil må man i praksis kjøpe en ny bil og nye biler koster mye penger. Det vil dog endre seg drastisk de neste 2 til 5 årene.
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2022-01-07, 11:35.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag skriver under på Team Colibris analys.

                    Vad man väljer för bil styrs av en mängd preferenser och begränsas av en mängd förutsättningar så det beslutet måste tas på individnivå, själv väljer jag elbil av huvudsakligen dessa skäl:

                    * bekvämt att aldrig behöva ”tanka” eftersom jag alltid laddar bilen hemma
                    * knäpptyst bil och inga stinkande avgaser
                    * allt är appstyrt: alltid förvärmd och av-isad bil på vintern och sval bil på sommaren
                    * trådlösa uppdateringar adderar ny funktionalitet så bilen alltid känns modern
                    * gasrespons och prestanda som skulle kosta miljoner med motsvarande fossilbil
                    * sommartid när elpriset är lågt kostar det nästan inget att köra (typ 2 kr/mil)
                    * inga svindyra besök på serviceverkstad
                    * bra laddnätverk där det aldrig är kö dom 2-3 ggr per år jag gör längre resor
                    Senast ändrad av holden; 2022-01-07, 14:21.

                    Kommentera


                    • #30
                      Man har olika religioner ibland bara...
                      Däremot argumentet att elbilen skulle vara billig att köra ( nu ja) är inget annat än falsk marknadsföring.
                      Dessutom har jag alltid sagt att folk köper elbil för att den är ju så mycket billigare i drift inte för miljön skull som det hela bygger på och det visar sig rätt hela tiden.

                      Men nu måste ju även den mest inbitna elbilsägaren ändå inse att degen ska in (staten ) och det innebär att till slut så blir det troligtvis kilometer skatt på ALLA bilar, under tiden ska dom som varken ha råd till ny elbil eller för den delen till en nyare juicebil straffas å det grövsta i klimathysterins tecken.

                      Ekvationen blir då helt annorlunda när denna skatt kommer in.

                      Colibri..bra att du spaltar upp argumenten så fler kan ta del av den kunskap du besitter eller kanske är intresse..

                      Men faktum kvarstår ska jag kunna dra min husvagn på 2000kg , många väger betydligt mer , så är inköpskostnaden nästan tre ggr större än för en juicebil med idiotiska straffskatter.
                      Dessutom väger elbilen mer och det betyder fler bokstäver i kortet kanske så många att dom som funderar på en sån bil ryggar direkt.

                      Ursäkta men kan inte dölja vad jag tycker om dom idiotiska straffskatter och lagar som populistiska politiker beslutar.

                      PS..elbilar är ju oftast både snabbare och kraftigare , det innebär ju högre slitage på väg och däck, straffbeskatta det i stället.
                      Mvh

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      470 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                      2 svar
                      246 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                      Arbetar...
                      X