Råd till kommunpolitiker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råd till kommunpolitiker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Råd till kommunpolitiker

    Jag har ofta dykt in och läst i detta forum, men postar nu för första gången. För att tjäna mina egna syften, dessutom... =)
    Saken är att jag är kommunpolitiker i en kommun i Stockholms inre skärgård (Nacka). Jag kan konstatera att även om omsorg för fisk och fiskare förvisso är något som alla tycker är rätt, så är det i praktiken inte så många som bryr sig tillräckligt mycket för att agera. Är det då öppet mål att få igenom vad man vill? Tja, kanske lite. Men det har visat sig oväntat svårt att få ett bra grepp om vilka konkreta saker som faktiskt är bra att göra på just den kommunala nivån. Därför tänkte jag höra mig för här: vad skulle du vilja att en kommunpolitiker drev i din kommun för att förbättra livet för sportfiskare nu och i framtiden?

    Några förbehåll:
    -Jag vill ha saker som kan drivas på kommunal nivå. Strandskyddsfrågor, exempelvis, är ju till stora delar väldigt beroende på stat och länsstyrelse etc, och inte helt enkla att påverka i kommunen. Men saker som rening av sjöar, anläggning av bryggor, restaurering av lekplatser, etc kan vara kommunala.
    -För att ett initiativ skall kunna gå igenom och leva vidare måste det, förutom att vara bra [möjligen inte nödvändigt], också kunna förklaras på ett någorlunda enkelt sätt, kunna fungera i just den kommunen, och inte vara helt orimligt dyrt.
    -En fördel med kommunpolitiker är att de beslutar som saker de själva lever med. Jag fiskar själv i sjöarna jag vill ta hand om.
    -Ja, jag vill vinna röster. Jag lider av den sannolikt mycket naiva uppfattningen att om jag gör bra saker, och berättar om dem, kommer folk att rösta på mig.


    Så, vad kan en kommunpolitiker driva, som skulle få dig att vilja röste på den?

  • #2
    Jag jobbar som tjänsteman i en kommun... vi kan ju börja med att fritidspolitiker bör lyssna på tjänstemännen. :-)

    Utrivning av vandringshinder i diken, bäckar, åar och andra rinnande vatten är ju önskvärt. Flera kommuner har ju nu börjat köpa gamla olönsamma kraftverk för att riva dessa. Restaurera rinnande vatten med ör... dvs grus i rätt storlek för att öringen ska kunna leka.

    Stoppa all täckdikning i kommunen. Öppna diken ger renare sjöar och i förlängningen även hav.

    Kommentera


    • #3
      Att se över hur det står till med åar och diken kan nog helt klart vara en början. Tack för det..

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av ekasboyan, 2023-04-01, 17:48
      0 svar
      78 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg ekasboyan  
      Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
      3 svar
      444 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
      3 svar
      439 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
      0 svar
      83 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
      5 svar
      683 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Arbetar...
      X