Att ta hem fisk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att ta hem fisk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av LongButt Visa inlägg

    Kommenterar gäddbeståndet.
    Menar du att de där med att spara större fisk inte garanterat är de bästa för att bevara ett friskt gäddbestånd?

    Jag lever efter att bevara de större för de är viktiga för beståndet, har du ett annat synsätt skulle jag gärna vilja höra hur du ser det?
    Inom all viltförvaltning finns det olika sätt att arbeta.

    Tar vi bort några av dom absolut största toppredatorerna innebär det att något fler mindre predatorer överlever och får chansen att bli stora istället för att bli uppäten av dig eller en annan större fisk.

    Om vi hela tiden släpper tillbaka stora fiskar och bara tar upp "matfisk" som är inom vissa mått tar vi ju bort dom som ska bli stora...

    Tar vi fisk av alla storlekar och alla arter ger vi mer utrymme till fler nya fiskar... mindre konkurrens om kräftdjur, salamandrar, grodor, sländlarver och alla andra organismer fiskarna behöver för att snabbt växa sig stora.

    Ska man fiska slut på fiskar i en sjö lär man tråla, lägga nät, använda mjärdar och alla möjliga tänkbara mängdfångande redskap... och det gör vi inte.

    Kika på sidan https://www.klaravatten.se/ och de filmer som dom har lagt upp... när man förstår vidden av det hela och hur många ton fisk det handlar om så inser man snart att dåtidens fiske med nät kanske inte är så tokigt...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

      Inom all viltförvaltning finns det olika sätt att arbeta.

      Tar vi bort några av dom absolut största toppredatorerna innebär det att något fler mindre predatorer överlever och får chansen att bli stora istället för att bli uppäten av dig eller en annan större fisk.

      Om vi hela tiden släpper tillbaka stora fiskar och bara tar upp "matfisk" som är inom vissa mått tar vi ju bort dom som ska bli stora...

      Tar vi fisk av alla storlekar och alla arter ger vi mer utrymme till fler nya fiskar... mindre konkurrens om kräftdjur, salamandrar, grodor, sländlarver och alla andra organismer fiskarna behöver för att snabbt växa sig stora.

      Ska man fiska slut på fiskar i en sjö lär man tråla, lägga nät, använda mjärdar och alla möjliga tänkbara mängdfångande redskap... och det gör vi inte.

      Kika på sidan https://www.klaravatten.se/ och de filmer som dom har lagt upp... när man förstår vidden av det hela och hur många ton fisk det handlar om så inser man snart att dåtidens fiske med nät kanske inte är så tokigt...


      Då mer jag lär mig i livet då mer lär jag mig att de är tur de inte är jag som sitter med någon slutgiltig ”dommarknapp”

      Då de kommer från dig så vet jag att du gjort en grundlig analys av de för vet du vill vad som är bäst för naturen....
      Tror ju inte du gör ditt uttalande enbart på hur du känner eller är bäst för dig... utan efter va du samlat ihop under åren & jag tycker du är en ”fiskar-art” jag gillar absolut mest, en entusiast-fiskare...
      Jag vill klassa mig i samma kategori men märker jag har så många år kvar innan jag kan komma ditt...
      Jag hör va du säger iaf & ska ta in de...

      Fan & jag... har varit så förbannad när jag sett döda drottningar över 7-8kg..

      Så finns de ett stort MEN alltså....

      jaja där ser man att man inte vet så mycket....

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Inom all viltförvaltning finns det olika sätt att arbeta.

        Tar vi bort några av dom absolut största toppredatorerna innebär det att något fler mindre predatorer överlever och får chansen att bli stora istället för att bli uppäten av dig eller en annan större fisk.

        Om vi hela tiden släpper tillbaka stora fiskar och bara tar upp "matfisk" som är inom vissa mått tar vi ju bort dom som ska bli stora...

        Tar vi fisk av alla storlekar och alla arter ger vi mer utrymme till fler nya fiskar... mindre konkurrens om kräftdjur, salamandrar, grodor, sländlarver och alla andra organismer fiskarna behöver för att snabbt växa sig stora.

        Ska man fiska slut på fiskar i en sjö lär man tråla, lägga nät, använda mjärdar och alla möjliga tänkbara mängdfångande redskap... och det gör vi inte.

        Kika på sidan https://www.klaravatten.se/ och de filmer som dom har lagt upp... när man förstår vidden av det hela och hur många ton fisk det handlar om så inser man snart att dåtidens fiske med nät kanske inte är så tokigt...
        Har du ens sett filmerna på sidan du hänvisar till? I videon med Lubbe så säger de ju rakt emot det du säger. De stora predatorerna hjälper till att hålla balansen i sjön och därför är det viktigt att släppa tillbaka dem.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

          Har du ens sett filmerna på sidan du hänvisar till? I videon med Lubbe så säger de ju rakt emot det du säger. De stora predatorerna hjälper till att hålla balansen i sjön och därför är det viktigt att släppa tillbaka dem.
          Självklart. Och i övergödda vatten behövs alla stora rovdjur helt klart... men med tanke på hur många sjöar vi har i Sverige med friska och väl fungerande vatten anser jag fortfarande att ett uttag av fisk i alla storlekar är bra. På lång sikt löser naturen problem med övergödning på egen hand.

          I en övergödd sjö som stinker och har ett siktdjup på några millimeter är det ändå ingen sportfiskare som ids hålla på att träla i så det blir ett ickeproblem där.

          Ju mer fisk oavsett storlek som vi tar ur ett vatten desto mer biomassa/energi/gödsel tar vi bort från sjön. Att återutsätta en stor fisk som kanske dör inom någon timma efter tillbakagång innebär att vi göder vattnet.

          Jag säger inte att man ska bonka alla fiskar... och det är det få som gör... men vill man så ska man under förutsättning att man konsumerar fisken och reglerna för vattnet följs.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
          3 svar
          447 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
          3 svar
          451 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
          0 svar
          85 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
          5 svar
          686 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
          5 svar
          189 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke203  
          Arbetar...
          X