Katastrof på Vänern!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katastrof på Vänern!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mig veterligen är det nog en Sumatra han fiskar med... Om det nu var hans egna.
    ...mad world...


    http://www.birkan.se

    http://birkanlures.blogspot.com

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      På bilderna ser båten ganska modern ut och kortare än sex meter vilket betyder att den borde ha haft blåskylt och flytelement inbyggt om så är fallet ska den åtminstone flyta i ytan fullastad och inte gå ner.
      Flode ett nät kan knappast hålla ner aktern så den tar vatten rakt över åtminstone inte i lugn sjö i grov sjö är saken annorlunda då även en lätt vikt därbak och ingenting som stoppar vattnet kan betyda riktiga otrevligheter.
      Antar vi får veta mera riktigt synd om Joker killen blir nog en dyr historia men tur att han och kompisarna kom undan med livet i fyragradigt vatten.
      Läste om KBV ingen personal????????? men det är klart Vänern är inte kustvatten iofs.
      En lärdom att dra är nog att båtar med riktig överbyggnad och evt kapell samt automatiska kraftiga länspumpar är aldrig fel i stora vatten.
      Precis min tanke med, en hyfsat modern båt ska inte kunna bete sig så och sjön ser inte så farlig ut på bilderna även om dyning är lurig och svår att bedömma på bild men iaf.

      Dem flesta båtar har ju en tät akterspegel som är ganska hög så den måste ha sjunkit rejält innan det började bryta över, och med det ständiga pratet i trollingkretsar om säkerhet och nyttan/kravet med länspumpar och självlänsar vilket den ju bör haft så har jag lite svårt att få ihop det.

      Det blir dock en helt annan sak om det är en av dem båtyper som har en öppningsbar dörr i akterspegeln som vissa båtar har så man kan gå ut på "badbryggan" och håva, för står den dörren öppen och det kommer akterlig sjö då är det katastrof och inte troligt att varken pumpar eller självlänsar hinner med

      Kommentera


      • #13
        Frågan vad gäller den båten Ockelbon som sjönk på Vättern för länge sedan, varför fanns det dåliga tätningar i aktern?
        Aldrig fel att kolla upp sina genomföringar i aktern samt ta bort den tjocka svarta plastlisten på midjan av båten för att fylla skarven mellan skrov och däck med tätningsmassa, har sett många fuskjobb från fabrik på den punkten trots allt lönar det sej att kolla SJÄLV och inte lita på andra.
        PS inlägget har inget att göra med Jokers förlisning på något vis.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #14
          Tror de flesta ser över sina båtar ordentligt nu, oavsett vad som föranlett denna förlisning.

          Tog mig en titt på sjökortet. Misstog platsen, platsen jag trodde ligger mer söder ut. Dock även där fullt med tråkiga flytnät...
          ...mad world...


          http://www.birkan.se

          http://birkanlures.blogspot.com

          Kommentera


          • #15
            Piggen hade självläns på min nya båt när jag köpte den numera igenplastad helt kommer låta pumpen ta hand om evt vatten, då regnvatten hoppas jag
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av birkan Visa inlägg
              Tror de flesta ser över sina båtar ordentligt nu, oavsett vad som föranlett denna förlisning.

              Tog mig en titt på sjökortet. Misstog platsen, platsen jag trodde ligger mer söder ut. Dock även där fullt med tråkiga flytnät...
              Tror du har ganska rätt med tanke på hur många som trollar är det inte många olyckor direkt även i stora vatten. mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #17
                tamtam: självläns suger riktigt rejält. skit bra när man ligger i hamn med båten, då rinner vattnet ur så fint så.
                dock om man glömmer stänga den där jäveln så är båten snart full med vatten iaf om de går lite sjö. talar av egen erfarenhet. inget roligt alls. alldeles för lätt att glömma stänga den. så plasta den är nog inte helt dumt=) som sagt bättre att låta länspumpen ta hand om ev vatten.

                väntar med spänning på att höra hur de gick till av nån som vet istället för spekulationer.
                riktigt jävla tråkigt läge man befinner sig i när nått sånt därnt händer. usch!
                ---------------------------------------------------------------------------------------
                Team Pikings

                Kommentera


                • #18
                  Det som hände var att dom fiskde i medsjö! Sen fasnade motorn i nätet och tillslut när nätet var tillräckligt spännt då började båten luta bakåt och då slog vågorna över o fyllde båten ,ed vatten på bara någon minut.
                  Tur att alla klarade sig. Extra pirrig var det eftersom att rogen är en god vän till mig och familjen.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Tekky Visa inlägg
                    tamtam: självläns suger riktigt rejält. skit bra när man ligger i hamn med båten, då rinner vattnet ur så fint så.
                    dock om man glömmer stänga den där jäveln så är båten snart full med vatten iaf om de går lite sjö. talar av egen erfarenhet. inget roligt alls. alldeles för lätt att glömma stänga den. så plasta den är nog inte helt dumt=) som sagt bättre att låta länspumpen ta hand om ev vatten.

                    väntar med spänning på att höra hur de gick till av nån som vet istället för spekulationer.
                    riktigt jävla tråkigt läge man befinner sig i när nått sånt därnt händer. usch!
                    Jimmy i båten du köpte finns ingen självläns antar du blev medbjuden i annan båt? mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Piggen hade självläns på min nya båt när jag köpte den numera igenplastad helt kommer låta pumpen ta hand om evt vatten, då regnvatten hoppas jag
                      Jo jag har det på min med men precis som på dem tre föregående jag haft med självläns är den gjord för att hålla bort regnvatten när båten ligger vid bryggan, jag har stängt kulventilen och har så när jag är ute så slipper man problemet med inkommande vatten via länsen i akterlig sjö vilket dem flesta småbåtar med självläns drabbas av

                      Dubbla uppsättningar pumpar elektirk och manuell med god kapacitet så är man bättre garderad.

                      Kollade bilden på WW.s sida och det verkar vara en WA båt vitt skrov med mörkblå rand kan vara en Yamarin ev 58 eller 62 mod och det är isf en stadig skuta, men en sökning via Google på Team Joker gav bara en massa icke fungerande länkar men det kommer väl snart fram vad det var för båt.

                      Själv fick jag mig en tankeställare i ämnet sjösäkerhet när jag var en hårsmån ifrån att förlisa med min Buster L, från att jag körde som vanligt till vi satt med vatten upp till relingen tog det <5 sek, den sjönk inte tack vare flytelementen men varken självlänsen eller pumpen hann med så det blev att ösa med "gäddbacken" och ankarhinken, det var en redig schock som fick mig att bli säkerhetsfreak när det gäller båtar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      470 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                      2 svar
                      246 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                      Arbetar...
                      X