Katastrof på Vänern!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katastrof på Vänern!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Polsk, ja dom kan dom. Var nån båtbesiktningsman på Maringuiden,
    Där han tog upp hur många farliga båtar som byggs idag.
    Var en ordentlig härva i hur man inte ska bygga båtar. Slarvigt byggda med konstruktioner som inte hade fått nån blåskylt.
    Går nog att söka fram den på Maringuiden.
    Var väldigt intressant läsning.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #32
      Jag undrar också vad som kan få en båt att sjunka om man kör över nät?

      Jag undrar också hur en båt kan sjunka eftersom jag trodde att man har flytblock i båtar, men vad vet jag.
      Ola

      Kommentera


      • #33
        Vad förlisningen än berodde på så är det en jäkligt otäck historia, något som inte ska behöva hända. Skönt att höra att alla klarade sig!
        http://mangemo77.blogspot.com/

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          Jag undrar också vad som kan få en båt att sjunka om man kör över nät?

          Jag undrar också hur en båt kan sjunka eftersom jag trodde att man har flytblock i båtar, men vad vet jag.
          Endst båtar under 6m ska enligt lag ha flytblock som gör att dem flyter vattenfyllda, från 6 m och uppåt är det frivilligt för tillverkaren att använda det och vissa gör det men dem flsta gör det inte.

          Joj:

          Så enSumatra bör vara 625WAC modellen då (eller hette den 605 minns inte), kollade på den på mässan och på ytan såg allt bra ut men en mera närgången undersökning förklarade varför priset var så tilltalande lågt, demo båten på mässan hade inte ens lagenliga lanternor för en båt av den typen

          Vet att många Nordiska varv licenstillverkar sina båtar i Polen men då har dem iaf kvalitetsansvaret kvar på HK, men inhemska Polska båtar har inte det och jag har sett allt för många mysko saker från den sidan av Östersjön för att gilla/lita på dem

          Kommentera


          • #35
            Det finns ett inlägg om vad som verkligen hände med båten, läs tråden..
            Med vänliga hälsningar
            Linus

            Kommentera


            • #36
              Tur att dom fick hjälp och hoppas att alla klarar sig utan några men.Jag hoppas idioten med nätet har nån sorts id på dunkarna så dom får fast sattyget och kan prova det rättsligt

              Kommentera


              • #37
                Fick in ett kræftbursrep utan dunk i propellern ute på vættern før en del år sedan. Februari och 1m vågor, som inte slog øver, men det stænkte in en del i varje våg. Klædde av mig, hængde i motorbrunnen med kniven, och rensade propellern.. Det var på det berømda!

                Extremt tråkigt før de som drabbas! Bara att hoppas att det før något bra med sig? Hårdare restrektioner mot fasta redskap!!
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                  Fick in ett kræftbursrep utan dunk i propellern ute på vættern før en del år sedan. Februari och 1m vågor, som inte slog øver, men det stænkte in en del i varje våg. Klædde av mig, hængde i motorbrunnen med kniven, och rensade propellern.. Det var på det berømda!

                  Extremt tråkigt før de som drabbas! Bara att hoppas att det før något bra med sig? Hårdare restrektioner mot fasta redskap!!
                  Har råkat ut för nästan exakt samma situation som sagt inget kul att i princip ligga över motorn i uppfällt läge när allt gungar man ser knappt propellern i härvan!
                  Hade ankarlinan runt kroppen säkrad till en knap och kompisen höll i smalbenen man känner sej lite pressad
                  Edit en riktigt vass kniv och kraftig avbitare för riggwire lätt tillgänglig är aldrig fel!
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2008-04-13, 09:10.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av vestervall Visa inlägg
                    Det finns ett inlägg om vad som verkligen hände med båten, läs tråden..
                    Såg det nu, och det är ju mardrömsscenariot nr 1, som sagt tur att inga liv förlorades.

                    Kommentera


                    • #40
                      Liknande. allvarliga intermezzon har hänt flera gånger genom åren både i Vänern och Vättern. Första gången jag upplevde något liknande var utanför Hjorten vid en av de första Mellerudsträffarna på 1980-talet när Jan Olsson, FiskeJournalen fick in en massa vatten genom självlänsarna på sin Ryds 540 Big Fish. Snabb hjälp och bra kompisar begränsade situationen till ett smärre missöde den gången.

                      Jag minns en sen oktoberkväll när trollingproffset Fleming Madsen satt på sin upp och nervända båt som låg och drev i mörkret utanför Åmål. Det var nog den händelsen som gjorde startbrickor obligatoriska vid trollingtävlingar.

                      Många trollingturer i Vänern och Östersjön har lärt mig att alltid ha en "blixtsnabb", kraftig, vass avbitare i fickan ifall djupriggswirarna skulle fastna i ett "spöknät" eller i en "glömd" ankarlina nere i djupet. Att trollingfiska från en liten båt och fastna med djupriggarna och samtidigt ha grov aktersjö är förenat med livsfara.Här handlar det om några sekunder! Det gäller det att vara förberedd att snabbt kunna kapa wirarna innan aktersjön börjar fylla båten.
                      Old Firehand
                      www.trumman.com

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      470 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                      2 svar
                      246 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                      Arbetar...
                      X