Östersjötorsken -Idag avgörs dess öde! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjötorsken -Idag avgörs dess öde!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
    Jag uppfattade det som att torsken är riktigt illa ute fortfarande och att det är för tidigt att göra ett utlåtande om hur den klarar sig, vilket i så fall borde innebära att öka fisket är att strö salt i såren.

Helt idiotiskt av alla journalister som bara är ute efter att tjafsa med de som blir intervjuvade.
    Man undrar om hissen går ända upp på såna där, de skiter fullständigt i om det är nån sanning som kommer fram eller ej bara de får programtid.

Jo, helt rätt att det är alldeles för tidigt att blåsa faran över, men jag kan ändå tycka att det här är något av en seger. Liksom, hur ofta hör man "...och EUs ministerråd valde att följa forskarnas rekomendationer"?

Som flua påpekar så är det ju dock fortfarande så att "money talks" och det behövs absolut ett nytt sätt att förvalta fisket. En idé som jag själv är inne på är att dela upp havet i olika zoner med fiskerätt som kan köpas, brukas och säljas av fiskeriföretagen. Då uppstår liksom ett intresse av att hålla fiskbestånden i gott skick istället för att roffa åt sig så mycket som möjligt innan det tar slut...
    Om jag inte minns fel har det testats runt Nya Zeeland med jäkligt gott resultat.

Marina reservat är också något otroligt viktigt som jag hoppas kommer bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid.

/bandis
    Senast ändrad av Bandis; 2008-10-28, 00:45.

Kommentera

Bandis de följde inte rekomendationerna alls, kvoten sänktes med 15% för västra beståndet och inte 28% som föreslagits. Ett stort skämt det hela men visar på den otroliga lobbymaskinen yrkesfiskarna är. Vi pratar om så liten torsk att den max skall leka en gång för att hålla beståndet uppe. Det är ju nu man borde sätta in insatserna för att trygga framtiden, inte fiska mer. Sen skall man skala ned fiskeflottan och skrota de stora båtarna. Då finns sedan utrymme för ett kustnära och vettigt konsumtionsfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
        Bandis de följde inte rekomendationerna alls, kvoten sänktes med 15% för västra beståndet och inte 28% som föreslagits. Ett stort skämt det hela men visar på den otroliga lobbymaskinen yrkesfiskarna är. Vi pratar om så liten torsk att den max skall leka en gång för att hålla beståndet uppe. Det är ju nu man borde sätta in insatserna för att trygga framtiden, inte fiska mer. Sen skall man skala ned fiskeflottan och skrota de stora båtarna. Då finns sedan utrymme för ett kustnära och vettigt konsumtionsfiske.
        Jo, det stämmer. Det är det östra beståndet jag refererar till. Det är ju detta som varit mest på tapeten den senaste tiden.

Vad gäller fiskeflottan så fiskar de flesta större båtar som jag förstått det skarpsill med plagisk trål, och inte torsk. Istället för att fokusera på båtstorleken så anser jag att man helt borde förbjuda bottentrålningen. Det är denna typ av fiske som genererar de stora bifångster det talas om. Dessutom förstörs botten.
        Att man fortsätter tråla pelagiskt med större båtar efter skarpsill har jag däremot inget emot, utan det kan till och med vara en välgärning då det finns för mycket skarpsill i ösjön just nu som knaprar i sig torskens ägg.
        Bifångsten av torsk i denna typ av fiske är dessutom försummbar.

Nej, det är ett smartare system att förvalta resurerna som behövs...

/bandis

Kommentera

Suck orkar inte, du talar inte till en ofrälst direkt och klockan är mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
            Suck orkar inte, du talar inte till en ofrälst direkt och klockan är mycket.
            Ha ha, sorry.
            Brukar bli lite väl preachy när jag snackar torskfiske..

Cheers

Kommentera

Ursprungligen postat av Bandis Visa inlägg
              Jo, det stämmer. Det är det östra beståndet jag refererar till. Det är ju detta som varit mest på tapeten den senaste tiden.

Vad gäller fiskeflottan så fiskar de flesta större båtar som jag förstått det skarpsill med plagisk trål, och inte torsk. Istället för att fokusera på båtstorleken så anser jag att man helt borde förbjuda bottentrålningen. Det är denna typ av fiske som genererar de stora bifångster det talas om. Dessutom förstörs botten.
              Att man fortsätter tråla pelagiskt med större båtar efter skarpsill har jag däremot inget emot, utan det kan till och med vara en välgärning då det finns för mycket skarpsill i ösjön just nu som knaprar i sig torskens ägg.
              Bifångsten av torsk i denna typ av fiske är dessutom försummbar.

Nej, det är ett smartare system att förvalta resurerna som behövs...

/bandis
              Du har koll på dina saker. bra att du håller isär de olika segmenten av båtar. Tack.

Kommentera

Tyst havs författare...citat från ordfront:

"Fyra frågor till Isabella Lövin
                Du har skrivit en bok om utfiskningen av haven. Hur kommer det sig?
                – Jag var 20 år när jag läste Jeremy Rifkins Entropi – en ny världsbild och jag har inte hämtat mig ännu. Insikten om att världen faktiskt är ändlig, att naturen inte klarar vad som helst och att människan idag har makten att föröda den här planeten har funnits hos mig hela tiden, och det känns som om jag under mina 20 år som kulturjournalist mest har samlat mig för att våga göra det jag nu har gjort. Utfiskningen av haven är vår tids mest upprörande miljökatastrof, faktiskt mer än utsläppen av växthusgaser, eftersom utfiskningen skulle kunna stoppas redan i morgon dag, om politikerna bara vågade fatta de självklara besluten. Kortsiktigt skulle det förstås reta upp fiskenäringen, men i det långa loppet skulle det vara bäst för alla.

Är det för sent att göra något åt de minskande fiskbestånden? Går det att vända utvecklingen?
                – Ja, det går att vända utvecklingen! Inte överallt, I Kanada har torsken redan kollapsat, och den har inte återhämtat sig trots 15 år av torskfiskestopp – eftersom andra arter har tagit över torskens plats i ekosystemet. Men torsken i Östersjön skulle fortfarande kunna räddas, det räcker med ett par, tre års torskfiskestopp och beståndet skulle vara uppe vid gränsen för försiktighetsprincipen igen. Idag har vi cirka 80 000 ton torsk i Östersjön, vi skulle behöva minst 240 000 ton för att inte riskera en kollaps. Så sent som på 1980-talet hade vi 700 000 ton torsk i Östersjön.

Hur bråttom är det i så fall?
                - Gör vi ingenting kommer alla de mest värdefulla fiskarterna som torsk, hälleflundra och tonfisk att vara utfiskade inom kanske tio år, säger forskarna. Världshaven har redan förlorat upp emot 90 procent av de stora matfiskarna sedan det industriella fisket började på allvar för 50 år sedan. Om vi inte agerar snabbt kan vi här i Sverige vakna upp en dag - som man gjorde i Kanada då torskfångsterna minskade från 250 000 ton till 2 000 ton på bara några få år – och upptäcka att haven bara innehåller småfisk, och att de stora arterna försvunnit. Och detta kommer att innebära stora förändringar i havens hela ekosystem, det kommer att påverka vattenkvaliteten, vilket det redan har gjort i Östersjön.

Vad kan jag göra som konsument?
                - Ladda ner Världsnaturfondens fiskguide på nätet och se vilka fiskar som är uthålligt fiskade och köp bara dem. Skriv insändare. Bråka i matbutiken när du hittar akut utrotningshotade arter som ål och pigghaj i fiskdisken. Ät inte torsk. Läs min bok. Ställ politikerna till svars. Hur kan man idag tillåta att en så stor del av den svenska, vilda naturen - nämligen havet – årligen töms på 60-70 procent av alla de vuxna individerna av arter som finns på Artdatabankens rödlista, som torsken, ålen och blekan?
                Arianna Bommarco Catomeris"

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                  Vore det inte på sin plats med lite dumpade stenblock i Bornholmsdjupen? Greenpeace har ju dumpat stenblock vid områden där det trålas mycket.Jag hoppas dom reagerar och dumpar riktiga monsterblock.
                  De är va jag kallar miljöförstöring. Dom ska väl inte förstöra botten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskare Visa inlägg

Du som verkar vara en yrkesfiskare,det hade varit roligt att få höra hur du tycker att det framtida Torskfisket ska bedrivas så det blir hållbart, o vad anser du vikten ligger på en "vuxen" torsk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskare Visa inlägg

Det är väl trålning som förstör botten iaf?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                      47 svar
                      3 756 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Arbetar...
                      X