Här är en länk som illustrerar "moralen" och "ryggraden" hos Svenska yrkesfiskare och varför de fegt kryper undan annat än när det gäller att lobba hos politiker för att de är "missförstådda"..med av alla kända konsekvenser..Utfiskning av bestånden..http://www2.snf.se/sveriges-natur/ar...5843068&id=194
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Östersjötorsken -Idag avgörs dess öde!
Collapse
X
-
Detta är ren idioti!
Bara för att de två senaste årens lek har varit lyckad så tror man att man kan öka kvoterna igen till samma nivå som gjorde att de förr så rika beståndet blev nedfiskat. Om fem år är fortfarande förra årets kläckningar inte större än kanske 3-5 kg. En fullvuxen torsk som behövs för en lyckad lek väger minst 10 kg, gärna mer. Följer man denna plan kommer beståndet aldrig att återhämta sig!
Hemi> Din länka var väldigt nyttig. Den kommer upp på min hemsida inom kort.
Fiskare> Det är bra med någon yrkesfiskre som kan hålla sig på en bra nivå i diskussionen. Svara gärna på Carters frågor och sedan på min;
Vilka områden är det som du syftar som är stängda för fiske under stora delar av året? (För övrigt så går vi ut upp till 30 distans ibland med min lilla jolle)Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Ransoner är ett bra sätt att hålla koll på fisket men inte så lönsamt för själva båten, ett annat sätt är att dela upp den svenska kvoten på de båtar som har tillstånd att fiska i östersjön detta är lönsammare för att båten är ute mindre antal dagar. (mindre bränsle kostnader)Ursprungligen postat av carter Visa inläggDu som verkar vara en yrkesfiskare,det hade varit roligt att få höra hur du tycker att det framtida Torskfisket ska bedrivas så det blir hållbart, o vad anser du vikten ligger på en "vuxen" torsk?
Vikten på vuxen torsk vet jag inte och har därför ingen åsikt om detta.
de jag inte vet gapar jag inte om håll er till fakta och inte massa lögner och rykten. jag har massor av fördommar mot sport fiskare men håller dom för mej själv här.
Kommentera
-
Problemet med Bornholmdjupet är ju att det är öppet under perioden när torsken leker där... så var det i våras. Trålarna drog tonvis med lekfisk där. Har reglerna ändrat om det?
I så fall får du gärna uppdatera mig om när Bornholmsdjupet är stängt och vilka koordinater som innefattar området.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Nä det kanske vi inte gör och andra sidan så fuskar vi inte och snackar massa goja!!!Ursprungligen postat av Fiskare Visa inläggNi vet väl att de finns tre stora områden som redan är fiske förbjud i stora delar av året. men dit ut kommer inte ni med era små jollar..Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
Ja det kanske jag är. Men att säga att vi inte kommer ut där i våra jollar? sånt gör mig irriterad, det kanske inte är alla som har råd med stora fina båtar och är mycket nöjda med det dom har.
Och jag lyssnar mycket på andra och tar till mig vad andra säger.
Sen är det så att jag känner rättmånga yrkesfiskare så jag vet hur det går till, och det vet du med. Men jag ska inte störa er mer i diskussionen.Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
Min fråga till dig var. Hur DU tycker det framtida Torskfisket ska bedrivas för att det ska vara hållbart i längden. ( då menade jag för vi ska kunna ha ett starkt o livskraftigt Torskenbestånd i framtiden) Jag förstår att du trodde att jag är bekymrad över dina driftskostnader o lönsamheten ombord på din båt, men det är jag inte så intresserad av. Du får gärna svara på min fråga igen nu när du förstår vad jag menar.Ursprungligen postat av Fiskare Visa inläggRansoner är ett bra sätt att hålla koll på fisket men inte så lönsamt för själva båten, ett annat sätt är att dela upp den svenska kvoten på de båtar som har tillstånd att fiska i östersjön detta är lönsammare för att båten är ute mindre antal dagar. (mindre bränsle kostnader)
Vikten på vuxen torsk vet jag inte och har därför ingen åsikt om detta.
de jag inte vet gapar jag inte om håll er till fakta och inte massa lögner och rykten. jag har massor av fördommar mot sport fiskare men håller dom för mej själv här.
På min andra fråga ang vikten på en vuxen Torsk, ditt svar ter sig ganska märkligt, att en yrkesfiskare inte har mer kunskap om arterna som dom fiskar efter så dom vet vad som är en vuxen individ, en jämförelse skulle kunna vara en bonde som inte vet när hans djur har nått en vuxen ålder.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
|
47 svar
3 756 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg