Östersjötorsken -Idag avgörs dess öde! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjötorsken -Idag avgörs dess öde!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• keldor
    replied
    För alla i Stockholm med omnejd.

EU:s fiskepolitik debatteras
    2008-11-21

Torskbeståndet i östra Östersjön växer och EU tillåter
    ökat fiske nästa år. Är EU:s fi skepolitik att tacka för
    torskens återhämtning eller är det andra orsaker som
    ligger bakom? Är det för tidigt att öka fisket och
    hur ser framtiden ut för den hotade torsken i västra
    Östersjön?

Torsdag 27 november kl. 11.45–13.00
    Europahuset, Regeringsgatan 65, 1/2tr
    i Stockholm

I panelen: Riksdagsledamöterna Jan-Olof Larsson (s)
    och Lars Tysklind (fp), Europaparlamentarikern
    Christofer Fjellner (m) samt Lasse Gustavsson
    från Världsnaturfonden och Henrik Svenberg från
    Yrkesfi skarna. Moderator är journalisten Annika Ström Melin.
    Välkommen att ställa dina frågor till panelen.
    Lunch smörgås serveras kl. 11.00–11.45 till alla som har anmält
    sitt deltagande senast 25 november på www.riksdagen.se/
    lunchdebatter eller 020-349 000.

Läs mer på www.europaparlamentet

eller

Lämna en kommentar:

• keldor
    replied
    Angående dumpning, saxat ur Sveriges Fiskares Riksförbund hemsida.

Norge kräver att EU-fartyg slutar kasta fisk
    2008-11-11
    Norge kräver att fiskefartyg från EU helt slutar med att kasta fisk i havet och hotar att stoppa alla EU-fartyg från att fiska i norska vatten om oskicket fortsätter, säger fiskeriminister Helga Pedersen. Det rapporterar Sveriges Radios ekoredaktion.

Norge har totalförbud för att kasta fisk i havet.

EU har tvärtom ett påbud att kasta fisk som är för liten, för stor eller av fel sort.

Lämna en kommentar:

• keldor
    replied
    Ursprungligen postat av Fiskare Visa inlägg
    De blir ju samma antal kg som fångas. men bara en trål som (som en del säger) förstör bottnarna..
    En sida med ett par bilder och en film på hur botten påverkas av en viss trålning, kommentarer känns överflödigt.

Lämna en kommentar:

• Hemi
    replied
    Keldor, jo fakta talar sitt tydliga språk. Och visst är det inte bara svenska yrkesfiskare som är bovarna i dramat. Men Kornö-Bosses kommentarer är blytunga. Personligen är jag glad över att fiskeriverket och yrkesfiskarna DELVIS ändrat uppfattning....även om alla förstår att det är en omvändelse, den pytte, pytte, pyttelilla, under galjen.

Fiskare, du ska en eloge att du debatterar med oss sportfiskare. Fast tänkte på en sak angående hallandsfiskarnas ( Är själv vid hallands kust typ 2 ggr per månad) straff. Du menar att de "höga"böterna orsakar att de rentav måste söka sig annat jobb pga ekonomin? Stämmer verkligen det?

Personligen begriper jag inte hur de kan tjuvfiska i närområdet efter kattegatts oerhört känsliga och trängda torskbestånd. Snacka om att såga av grenen man sitter på. Jag tycker straffet var alldeles för lågt.

Böter på mellan 3.400 och 70.000 kr, när fångstens värde var på mellan 38.600 och 674.400 kr, enligt uppgift i Dn idag, åklagaren krävde att fångsten skulle förverkas men rätten dömde tydligen med hänvisning till någon ny lag, att vinsten av tjuvgodset skulle tillfalla tjuvarna.Den lagen strider uppenbart mot allmänt rättsmedvetande, Här fanns det stålar att pröjsa böter! Fickstålar...av tjuvstålarna..

En av fiskarna blev iofs dömd till 5 månaders fängelse, för som det heter även andra brott, enligt uppgift narkotikabrott...
    Senast ändrad av Hemi; 2008-11-07, 23:25.

Lämna en kommentar:

• keldor
    replied
    Några fakta i torskdebatten.

Var och tittade runt på Fiskeriverket och hittade lite intressanta saker.

Kolla in andelen av beståndet som dör på grund av fisket. Den streckade linjen anger den nivå som inte bör överstigas. Och då bör det tillägas att siffrorna handlar om fångst i land, och dumpade fisk av olika skäl inte finns med, så mörker siffrorna är stora. Tyvärr inte åt rätt håll.

Och det här är beståndet som har fått ökade kvoter.

Lämna en kommentar:

• Wreckbender
    replied
    Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg

Men trots detta så kan jag känna sympati för yrkesfiskaren och känna osympati för fiskeriverket eller vilka det nu är som sätter spelreglerna.
    Ja det var väl hans farsa som drog upp all torsk på 70-80 talet när dom tjänade 2-3 ggr mer än på ett vanligt jobb.

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
    Man kan ju inte annat än bli deprimerad när man läser sånt.

Man ser bilden på all torsk i nätet:

Där är det ju inte många som överlever när de blir utsläppta gissar jag.
    Ett minimimått på 38cm är ju en bebis antar jag, om jag förstått det rätt så är de inte ens 3 år och endast ett fåtal torskar leker innan de är 3 år (1:a lek från 2-6 år) enligt:

Nån som kan säga vilken maskstorlek som används på bilden?
    Det borde väl minst vara 25x25cm för att släppa igenom nån fisk alls?

Nåt måste vara rejält fel och jag får väl skylla på ICA igen.

Det står i repotaget att diseln blivit 5:- dyrare på 10 år (möjligt eftersom det är skattefritt för yrkesfiskare har jag fått för mig).

Det står också att De inte får mer betalt för torsken idag än för 10 år sen.
    Då kan ju nån förklara för mig om Torskfile kostade 229:- kg för 10 år sen för det gjorde den i min ICA -butik idag (om jag minns rätt). Jäkligt osannolikt.

Granskar man texten mer så kan man nog hitta ännu mer tokigheter.

Men trots detta så kan jag känna sympati för yrkesfiskaren och känna osympati för fiskeriverket eller vilka det nu är som sätter spelreglerna.

Lämna en kommentar:

• keldor
    replied
    Visst finns det yrkesfiskare som vill ha ett hållbart fiske och arbetar för det tex dom som hjälpt Mats Ulmestrand, fiskeriforskare på Fiskeriverket att ta fram nya redskap. http://sottochsalt.fiskeriverket.se/...?ArticleId=125

Lämna en kommentar:

• Hemi
    replied
    Exempel från Tyst hav:
    Det finns yrkesfiskare som förgäves gått mot strömmen. Som ständigt bråkat med myndigheter och sitt eget förbund. Bo Hansson kamp för få fiskeriverket intresserade av selektiva metoder och för att på ett " konstruktivt sätt föra samman vitt skilda åsiktsläger i fiskefrågan" gav honom Världsnaturfondens Mannerfeldspris på 100 000 kr, 2003.

Här är en del citat från Kornö-Bosse, Smögen:

"Det var det enda sättet jag skrev motion på motion till Västkustfiskarnas kongress för att vi skulle komma överens att reglera fisketrycket, men alla avslogs."

"I stället för många små båtar som fiskar med stora maskor har vi fått några stora båtar som fiskar med små maskor. I stället för att spara fisken tills den blivit stor, har det blivit en kapplöpning på ungfisk......Och det är inte särskilt intelligent"

Heder åt den mannen..Kornö-Bosse for president! Hopp och förändring!
    Senast ändrad av Hemi; 2008-11-06, 18:48.

Lämna en kommentar:

• Bergman
    replied
    Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
    Intressant, citat:
    "- Vi hade ju hellre gett bort fångsten till en kollega, men det får vi inte. Då blir det rättsliga påföljder."

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
47 svar
3 756 visningar
1 gilla
Senaste inlägg HarpoonMan  
Arbetar...
X