Superrecept på fisk - men jag söker en lösning också. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Superrecept på fisk - men jag söker en lösning också.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Superrecept på fisk - men jag söker en lösning också.

    Här kommer ett superenkelt recept som fungerar lika bra på gös, torsk-fiskar, lax eller vad vi kan tänka oss. Har inte provat med plattfisk, men det borde funka lika bra med det (tror jag)

    Jag uppger inga direkta mängder för det beror helt på hur mycket fisk du har.

    Tag ett rejält stycke aluminiumfolie som kan sluta om fisken helt, antingen för helsida av lax eller gös, eller portionsbitar. Det är viktigt att man inte har t ex laxsida med olika tjocklek på bitarna, annars kan en del av fisken bli helt torr och den tjockare delen helt rå, det är inget vidare. Stycka i så fall upp bitarna så dom är mer jämntjocka - det är värt besväret för resultatet är nämligen perfekt tillagad fisk!

    Börja med att använda jodfritt salt som du lägger i botten av aluminiumfolien i ett jämnt lager, gärna lite grövre salt så du verkligen ser hur mycket salt du använt, det smälter ändå under tillagningen så ingen risk för stora salta korn.

    Lägg på fisken

    Salta lite till och peppra med t ex vitpeppar, om du har möjlighet att mala hela vitpepparkorn gör du det.

    Grovhacka gul lök och lägg över fisken

    Lägg på ett tjockt lager mer hackad persilja

    Lägg slutligen på centimetertjocka skivor smör över det mesta av fisken

    Packa nu in fisken i aluminiumet så att allt som ligger ovanpå fisken ligger kvar, det är mycket viktigt att inte det du lagt på kan rinna förbi hur som helst när smöret börjar smälta - vitsen är allt allt ska koka samman under tillagningen. Det här är nästan det viktigaste i hela proceduren så slarva inte med för vida aluminiumpaket.

    Du kan köra detta på grillen, men enklast är att köra i ugnen på 200 grader i c:a 20 minuter. Är fisken tunn kan det vara klart på en kvart, är fisken tjockare kan det ta ända upp emot 30 minuter, så öppna försiktigt efter 20 minuter och kolla hur det ser ut. Fisken är klar när den skivar sig i lamellerna - när fisken är klar måste du avbryta tillagningen omedelbart! På grillen kan det handla om så kort tid som 20-30 sekunder när du ska ta den, i ugnen har du lite mer spelrum på tiden.
    Tillagar du gös på detta vis serverar du den med kokt skivad potatis med dill.

    Att dricka till: gott vanligt vatten, bordsvatten, ett inte allt för torrt vitt vin, citrondryck, ett riktigt ljust öl.

    Smaklig måltid! Du blir förvånad när du använder exakt samma recept till olika fiskar, för du känner helt olika smaker - vad jag känner till är den godaste fisken att laga till så här gös.


  • #2
    Jo, glömde en sak - jag skulle vilja ha en smart lösning istället för att behöva använda alu-folie.

    Att tillaga med glasform med lock ger inte samma resultat - fisken måste vara så inpackad som jag skriver i receptet, annars får man inte samma resultat. Alternativ till folien efterlyses!

    Kommentera


    • #3
      finns det nån egentlig anledning eller tanke bakom valet av just jodfritt salt?
      Senast ändrad av byggarn; 2014-10-28, 12:47.
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
        Jo, glömde en sak - jag skulle vilja ha en smart lösning istället för att behöva använda alu-folie.

        Att tillaga med glasform med lock ger inte samma resultat - fisken måste vara så inpackad som jag skriver i receptet, annars får man inte samma resultat. Alternativ till folien efterlyses!
        Blött tidningspapper?
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #5
          Man kan fylla en lagom liten gryta med hela, urtagna, fiskar som man packar stående på rygg i en gryta med lock. Smöret, löken, persiljan etc fyller man de urtagna fiskarnas bukhålor med. Men det blir ju inte lika smidigt som med folie eftersom man måste matcha mängden och storleken på fiskarna med grytans storlek. Enklast är det med abborre (eftersom man då relativt lätt kan dra upp lagom många och stora till sin gryta). Står man där med en stor torsk blir det betydligt knepigare.

          Kommentera


          • #6
            Okey, då har jag fått lite tips på alternativ till alu.folien.

            Angående det jodfria saltet: vanligt salt med tillsatt jod drar ur väldigt mycket vätska ur fisken och det är inte riktigt vad man vill. Det jodfria saltet - (alla vanliga sorters salt som det inte står något om jod på, t ex havssalt, medelhavssalt o s v) kommer att låta mycket av vätskan vara kvar i fiskköttet - det ger en fantastisk konsistens, fisken blir inte så trådig tack vare att mer vätska finns kvar. Sen vet jag inte om det är inbillning eller inte, men jag upplever sältan i fisken som godare.

            Om man äter väldigt god fisk på en bättre krog kan man vara säker på att den är tillagad med jodfritt salt, eftersom kockarna känner till resultatet. När du köper rökt fisk som du tycker är väldigt smakrik och ändå saftig är den innan rökningen saltad utan jod.

            För att testa kan man laga till två identiska fiskbitar t ex i stekpannan och se vem som blir godast - testa t ex på icke vetande familjemedlemmar... fråga vilken av fiskarna som är godast. Om man följer receptet jag skriver om i början kommer rätten att smaka helt olika beroende på vilket salt man använt, alltså med eller utan jod.

            Upptäckte detta med jodfritt salt på en sida om att tillaga fisk. Titta in via länken:
            http://www.scanditechdesign.se/se/al...metoder-488086
            Man ser redan i första stycket om insaltning att man bör undvika just salt med jod!
            Jag kan säga att jag tvivlade på att det skulle märkas... men ack så fel jag hade! Kunde till en början se vilken konsistens fisken fick när den var färdiglagad - sen smakade jag... oj!

            Ytterligare en länk om tillagning och kunskap om fisk som råvara:
            http://www.svenskfisk.se/media/38843...ingsguiden.pdf

            Kommentera


            • #7
              man lär sig alltid nåt nytt... trodde anledningen var att fisk innehåller jod i alla fall
              och det skulle sätta sig på smaken...
              Senast ändrad av byggarn; 2014-10-29, 22:44.
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Anledningen till att man ska använda jodfritt salt är enkel - jod drar ut vätskan ur fisken och det vill man inte eftersom det förstör både smak och konsistens.

                De flesta så kallade flingsalter är jodfria.

                (För den som håller på med t ex hästar är ett preparat som heter jodopax vanligt, för att sköta om och dra ur vätska ur sår, och dent verksamma ämnet är just jod.)

                Använder man jodfritt salt i tillagningen av fisk får man en jättefin konsistens när den är färdiglagad - och skulle man råka tillaga fisken någon minut för länge blir inte fisken lika trådig och torr som den skulle blivit med jod i saltet.

                Att alltid köra fisk med jodfritt salt är nog en hemlighet som nog stannar i den gastronomiska världen på finkrogarna. Det är en oerhört enkel sak att byta ut - kostnad? skiljer minimalt i pris, om det skiljer sig överhuvud taget alls.
                Senast ändrad av Dalalven; 2015-02-03, 23:02. Anledning: Felstavning

                Kommentera


                • #9
                  smörpapper?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, smörpapper/bakplåtspapper är lösningen - så enkelt var det!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    156 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X