Simpsoppa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simpsoppa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Simpsoppa

    Hej,
    Finns det någon som har några recept på hur man tillagar denna styggelse.
    Det skulle vara kul att prova, har hört talas om Simpsoppa .

    AE

  • #2
    Hittade detta recept från Gotland.

    Simpsäupå.

    Simpar = Hornsimpa. Simpar är en fisk som ingen numera använder till mat. Men stjärten på fisken är ingen dålig mat. Den smakar som stekt nästan som ål eller lindare.
    I äldre tider kokades simpsäupå på stjärten, då vanligast på färska sådana, men det förekom att de torkades för att på vintern kokas och ätas med kålrovor. Vid Nisse och Getarbyens befolkning var simpsoppan använd till långt in på 1900-talet. Gamle Olof Lindby tillät aldrig att simpor kastades bort, ty han skulle alltid ha simpsoppa.
    Simpstjärtarna kokades, och av buljongen kokades soppa tillsatt med tärningar av morötter, palsternacka och "krungar" av vetemjöl samt smaksattes med peppar och salt. Den kokta fisken åts till potatis som förrätt.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

    "If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

    Kommentera


    • #3
      jag mår illa

      Kommentera


      • #4
        Ät soppa du Jerka, den har fött upp fler än den slagit ihjäl den!
        Senast ändrad av BeBest; 2006-08-05, 15:58.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Tack,
          Det blir att prova göra soppa i sommar...
          AE

          Kommentera


          • #6
            För många år sedan provade jag på att äta hornsimpa kokt med dill, ungefär som man kokar kräftor. Vad jag kommer ihåg var det en överraskande välsmakande anrättning. Tyvärr var det bra många år sedan, men får jag upp (mot förmodan då jag inte håller på med den typen av fiske) någon simpa igen så ska jag absolut testa att tillaga dom på samma sätt.

            Kommentera


            • #7
              Brukar åka ut till Fårö(Gotland) ett par gånger om året för att hälsa på släkt o vänner, och varje gång stannar jag till vid digerhuvud för torskfiske från land.
              En ganska rolig upplevelse att stå vid pallkanten o fiska efter torsk på 30-70 meters djup från land. Ja har man bara vinden i ryggen så är det roligt i alla fall. Förra året åkte vi ner en snabb sväng bara för att testa om det gick att "bottenmeta" upp torsk på räka,men det enda jag fick då var just en "simpe" på 0,8 kilo. Skulle inte vilja äta den själv men måste ändå säga att det är en fräck fisk. inte mycket till motstånd dock, kändes som lite blåstång på kroken.
              Bifogade filer

              Kommentera


              • #8
                Ja det var först när jag kom till jobbet ett par dar senare som jag fick reda på att det var en missad storfiskregistrering. Inte trodde jag att det var såå nära rekord......!
                Så går det när man slänger i bifångsten utan förstånd.

                Kommentera


                • #9
                  Jävligt stor simpa ! Skulle vara kul om du la upp den i fotoalbumet också.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #10
                    Nja jag fick det inte att funka med uppladdningen av bilden, får ett felmedelande som säger

                    Fråge- eller databasfel - Var vänlig kontakta systermadministratören

                    Kanske du vet vad som blir fel Bergman, så länge får det duga med bilden i forumet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    471 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    157 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X