Bra och prisvärd filékniv - hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra och prisvärd filékniv - hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra och prisvärd filékniv - hjälp!

    Halloj!

    Filékniven jag har hemma är riktigt dålig. Det börjar bli tröttsamt att stå och slita med fisken och dessutom tar det ju lång tid när kniven är dålig. Att vässa den har inte fungerat, trots att det är en Tupperware-kniv med tillhörande knivslip. Fisk- och fågelsaxen älskar jag däremot då den fungerar bra för abborre.

    Men till frågan nu då...

    Har ni något tips på en bra och prisvärd filékniv?

    Den får gärna gå att köpa i butik, men online fungerar också. Enda kruxet är väl att den inte får vara för dur, då jag är en fattig student som spenderat alldeles för mycket pengar på fiskesaker den senaste tiden

    Tacksam för alla svar!
    Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

  • #2
    Har alltid kört med Normark eller Rapala fileknivar och varit nöjd, nuvarande är denna http://www.olssonsfiske.se/knivar-lu...-grip-fil-19cm och den klarar iaf allt jag behöver filea från abborre, gös till lax finns både kortare och längre blad men det är mest en smaksak, det mjuka halkfria greppet gillar jag och lätt att vässa på igen.

    My 2 Cent

    PS Välkommen till Fiskesnack DS

    Kommentera


    • #3
      http://www.oqvist.se/knivar-tillbeho...85-200-mm.html
      Denna kniven är riktigt bra o otroligt prisvärd. Bladet är lagom flexibelt o inte så sladdrigt som på många andra fileknivar. Den sidan har flera fileknivar att välja mellan.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #4
        Rapalas filerna, mycket prisvärd!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
          Rapalas filerna, mycket prisvärd!
          Så enkelt är svaret. Rapala filéknivar finns i flera olika prisklasser. Den lägsta prisklassen klår de allra flesta andra märkena. Skarp redan när du köper den vilket många andra märken inte är.

          Kommentera


          • #6
            Tack för svaren!

            Jag fastnade för just Rapala och ska se till att beställa hem en så snart som möjligt När den väl har kommit hoppas jag på att få prova den på en riktigt fin fisk så att jag kan skriva om den på bloggen
            Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

            Kommentera


            • #7
              Rekommenderar också Rapala Softgrip, riktigt bra filékniv ...

              Kommentera


              • #8
                Oavsett vilken kniv du än väljer så kommer du till en punkt där kniven måste slipas på ett effektivt sätt. Din Tupperware-slip och liknande (t ex Fiskars Roll Sharp) är kanske inte de mest optimala valet. Med andra ord. Du riskerar att bli missnöjd även med din nästa kniv om du inte kan få den vass.

                Jag inser att inte alla är beredda på att lära sig slipa/bryna för hand. Därför föreslår jag någon typ av system som hjälper dig med vinklarna, t ex Spyderco Sharpmaker eller Lansky. Det tar kanske någon timme att lära sig att slipa på ett sådant system men lönar sig i längden!

                Tänk på att ingen kniv är bättre än att den skär effektivt. Det är således inte bara skärpan som är avgörande utan bladets profil/geometri, samt ergonomi. För att kunna slipa fram en effektiv egg (läs tunn och hållbar) så krävs det att stålet tillåter detta.

                En del förslag som finns i den här tråden föreslår Normark-filékniv. Den är visserligen OK men en del av dem är tillverkade i ett tämligen mediokert kinesiskt 420J2-stål (gäller också Marttiini och Fiskars). De äldre utgåvorna hade dock inte sällan Sandvik-blad (12C27). Dessa är avsevärt bättre! Tyvärr blir du i så fall tvungen att ropa in en sådan kniv på Tradera eller köpa på Blocket. Alternativet är förstås att köpa en ny Mora of Sweden-kniv som stoltserar med det nämnda stålet. Dessvärre blir en sådan kniv något dyrare än de hittills föreslagna.

                Bergo Tools kör med ett tyskt WF 1.4116-stål som även det är ganska mediokert. Dock är ergonomin utmärkt! Priserna är heller inte avskräckande.

                I samma korg kan vi dessutom lägga italienska Sanelli. Bra knivar med mediokert stål.

                Något du dessutom bör fundera på är ifall du behöver en slida eller ej till kniven. En sådan tvingar förstås upp priset helt i onödan ifall du inte behöver den.

                Om du inte vill lägga allt för mycket pengar på nya knivar så skulle jag råda dig att kika på begagnad-marknaden. De märkena du bör hålla utkik efter är i så fall:

                - Mora of Sweden/Frosts/KJ Eriksson
                - Knivman/KN/Karlsson-Nilsson
                - Jernbolaget Eskilstuna
                - Knivbolaget Eskilstuna
                - Bahco
                - Anders Petter Oxelgren
                - Nils Johan


                Märken som Victorinox och Sabatier är kända och i vissa fall ergonomiskt helt OK men återigen, stålet lämnar mycket kvar att önska. Victorinox skalknivar är dock mycket prisvärda!

                Ett märke som är rejält överskattat och våldsamt dyrt med tanke på vad man får är Global!! Undvik dem ifall du är ute efter mycket kniv för pengarna.

                Som vanlig så gäller att man får vad man betalar för (med undantag av Global). Vill du lägga lite mer pengar på en kniv som håller livet ut så rekommenderar jag som vanligt Akifusa PM 24 cm. Ett svårslaget stål:

                http://www.cleancut.se/butik/knivser...-32/akifusa-pm

                Akifusa tillverkar inte dedicerade filéknivar men deras allroundkniv skulle passa alldeles utmärkt.

                Jag inser dock att den kan vara lite väl dyr med tanke på din asträngda ekonomi .

                ~Paul~

                PS En kniv slipar men eller bryner . Däremot vässar man en blyertspenna...
                Senast ändrad av dePaul; 2015-09-27, 19:18.

                Kommentera


                • #9
                  J.Martinis file knivar med teflon blad är det bästa jag köpt.

                  http://www.marttiini.fi/epages/Martt...ories/Kalastus

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
                    J.Martinis file knivar med teflon blad är det bästa jag köpt.

                    http://www.marttiini.fi/epages/Martt...ories/Kalastus
                    Det är många faktorer som talar för en Marttiini filékniv, som t ex bladbeläggningen, greppet, flexen, bladgeometrin och till en viss del också priset.

                    Tyvärr är dock stålet ytterst simpelt och mjukt, varför man bör vara beredd på att slipa ofta. Hårdheten i Rockwell C-grader är futtiga 56-57. En del sticktester som en bekant till mig har gjort visade på att även dessa siffror är lite för höga och att hårdheten snarare ligger på 54-55 HRC. Ett Sandvikblad ligger på ca 58-59 HRC, dvs avsevärt högre.

                    ~Paul~

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 055 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    157 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X