Snart julafton :) Varför inte ha mört på julbordet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snart julafton :) Varför inte ha mört på julbordet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snart julafton :) Varför inte ha mört på julbordet?

    Traditionellt är det sill smaksatt på olika sätt vi har på julbordet (och till påsk) men varför inte använda mörten som vi har överallt i fiskevattnen där vi letar efter gäddan och borren? Istället för att nolla på passet så ta upp några mörtar och gör något gott till mackan eller till julbordet.

    Steg 1: Filea
    Jag brukar filea mörten (utan att fjälla den) direkt på fiskeplatsen. Renset får fiskarna tillbaka att mumsa på. Du behöver inte ta bort några ben förutom ryggbenen då som automatiskt försvinner när du filear fisken. De andra benen blir lika mjuka som sillens ben så de märks inte när man äter fisken sedan.

    Steg 2: Frysa
    Frys fisken i 24 timmar för att död på eventuella parasiter och bakterier.

    Steg 3: Grava
    1 dl ättika (12%)
    2 msk salt
    3 dl vatten
    Blanda vatten, ättika och salt ordentligt och lägg ner fisken i blandningen. Låt stå kallt i kylskåp i 24 timmar. Skölj av fileerna noga innan du använder dem i dina recept så att de inte smakar för mycket salt.

    Nu är dina mörtfileer gravade och du kan använda dem i de olika recept som finns för lagrad sill. Jag lägger till ett enkelt recept på löksill nedan.

    Steg 4: Löksill
    1 dl ättika (12%)
    2 dl socker
    3 dl vatten
    en rödlök eller vanlig gul lök eller silverlök eller vilken lök du själv vill
    och såklart dina gravade mörtfileer från steg 3 som du delat till lagom munsbitar.

    Koka ättika, socker och vatten tills sockret löst upp sig helt. Låt det kallna ordentligt. Tips är att först sätta kastrullen i kallt vatten och sedan in i kylen. Varva mört och lök i lager med lök som sista lager överst i en glasburk. Glasburken måste vara ordentligt rengjord och steriliserad. Det kan du göra i ugn på 100 grader i 10 min eller koka den i vatten. Häll över den kalla lagen över mörten och löken i glasburken. Förvara kallt i 24 timmar innan du äter den. Hållbarheten är flera månader men fisk är fisk så jag tar alltid det säkra före det osäkra och äter inom 1 månad.


    Det fjärde steget är alltså helt upp till dig vad du vill göra för smak på fisken. Du kan göra allt från senapssill till tomatsill (fast då med mört istället för sill). Men då är inte hållbarheten densamma som med löksillen.

    Smaklig spis.

  • #2
    Bra artikel!

    Men 24 timmar är lite väl lite för att ta död på parasiter och bakterier. -18 grader i 3 dygn har jag för mig att livsmedelsverket rekommenderar.

    Kommentera


    • #3
      Har längtat efter att få läsa något som det här! Om min mamma vågar kanske vi provar här hemma. Tack för ett välskrivet tips!
      Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

      Kommentera


      • #4
        Det låter väldigt pilligt att filéa en mört, särskilt om man ska ha bort skinnet med alla fjäll...
        Vad kör du med för kniv?

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
        4 svar
        472 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Backslag  
        Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
        6 svar
        1 056 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg senzitivity  
        Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
        7 svar
        468 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nephilim  
        Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
        0 svar
        157 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Julle68
        av Julle68
         
        Arbetar...
        X