varmröka regnbåge på klotgrill? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

varmröka regnbåge på klotgrill?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • varmröka regnbåge på klotgrill?

    Hej. Har en båge ligger i frysen som jag skulle vilja varmröka till julbordet.
    Har ingen rök, men tänkte det borde gå bra med klotgrill. Hur dör man? Alspån, enbärsris? Tider osv

  • #2
    Testa svälja en buster jerk kattman...
    Hur länge ska fisken ligga på grillen? 2kg ca

    Kommentera


    • #3
      Kör indirekt värme och en rökpåse. Gör en hög med kol som täcker en tredjedel av grillen och placera denna hög längs med ena sidan. Köp eller gör en rökpåse genom att ta spån av önskat trä och paketera detta i aluminiumfolie som du sticker en massa hål i, lägg sedan detta på det glödande kolet, lägg fisken på galler på motsatt sida av grillen och på med locket med öppna spjäll. Under rökningen kan du lägga på extra kol försiktigt genom att placera bitar med kontakt mot glöden. Använd helst inte tändvätska och om du skulle välja att göra det så bör du låta det brinna bort ordentligt innan du lägger på fisken.

      Kommentera


      • #4
        Här kommer ett snabbskrivet svar, jag har lite ont om tid att svara utförligare just nu.

        Weber har lagt upp en hyfsat bra rökskola på webben. Spana in http://www.webergrill.se/community/g...a/rokning.aspx

        Principen är ganska enkel även om man kan göra på en mängd olika sätt så se inte detta som någon slags facit.

        Välj om du vill torrsalta eller lakesalta fisken. Torrsaltad blir lite mer torr och fast i konsistensen och lakesaltad är enklare att få jämnt saltad och ger en saftigare fisk.

        Jag kör oftast saltlake och då ha ca 5-10 viktprocent salt i lagen beroende på hur fisken skall ätas och hur saltsugen man är. Om du är osäker på vilken salthalt du vill ha skulle jag kört 6-7 viktprocent salt. Tex till 1 kg fisk använder jag två liter vatten och 120 -140 gram jodfritt havssalt samt någon matsked farin- eller rårörsocker.

        Låt ligga i lagen över natten.

        Torka av fisken så gott det går och rök i klotgrillen.

        Jag brukar antingen ha ett fåtal (typ 10-20 beroende på väder) briketter i ena änden av grillen där jag placerar rökspån/flis under rökningen. Fisken placeras i andra änden av grillen. Fyll på rökspån när röken börjar sina.

        Eller så kör jag en "snake" (googla snake-metoden).

        Försök håll dig runt 80 grader i grillen och rök ca 2 timmar. Låt fisken vila minst några timmar innan förtäring.
        Senast ändrad av Bergman; 2015-12-20, 21:53.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

        Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

        Kommentera


        • #5
          Fyfan va najs! Tack för snake-tipset Bergman! Kollade upp det nu, mycket bättre lösning än att lyfta på locket och fylla på med kol

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
            Fyfan va najs! Tack för snake-tipset Bergman! Kollade upp det nu, mycket bättre lösning än att lyfta på locket och fylla på med kol
            Ja snake-metoden är grymt bekväm om man ska köra långrökningar. Har iofs mest använt den till revbensspjäll och så men den går såklart fint även till fisk.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

            Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

            Kommentera


            • #7
              Just ja, om du vill använda enris så använd riset sparsamt som smaksättare och använd mer av al, äpple, körsbär m.m. Om du kör med för mycket enris kan det bli beskt och mindre angenäm smak.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

              Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Hej. Har en båge ligger i frysen som jag skulle vilja varmröka till julbordet.
                Har ingen rök, men tänkte det borde gå bra med klotgrill. Hur dör man? Alspån, enbärsris? Tider osv
                Funkar alldeles utmärkt att röka i klotgrill.

                Lägg kol på ena halvan och tänd på. Vänta till det blir glöd av kolen. Lägg sen spån i folie på andra halvan (indirekt värme). Fukta spånen ordentligt innan du packar in det i folie. Gör små hål i folien. Lägg på locket och öppna alla spjäll. När det börjar komma rök ur spjällen så lägg dit fisken ovanför spånen. Sen röker du på.

                Kommentera


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	IMAG2280.jpg
Views:	1
Size:	703,5 KB
ID:	1779977Click image for larger version

Name:	IMAG2283.jpg
Views:	1
Size:	528,0 KB
ID:	1779978Click image for larger version

Name:	IMAG2285.jpg
Views:	1
Size:	436,6 KB
ID:	1779979

                  Har precis laddad på min klotgrill med en liten snake och al-, äpple- och körsbärsflis och spån.

                  Kör en laxsida och även en bit lutfisk på test.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #10
                    Click image for larger version

Name:	IMAG2293.jpg
Views:	1
Size:	694,6 KB
ID:	1779980Click image for larger version

Name:	IMAG2291.jpg
Views:	1
Size:	512,1 KB
ID:	1779981

                    Då var fisken färdigrökt i klotgrillen. Nu ska den få vila några timmar innan provsmakning
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    156 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X