Aladåbdårar och Mörtmumsare! Se hit! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aladåbdårar och Mörtmumsare! Se hit!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Aladåbdårar och Mörtmumsare! Se hit!

    Snart nalkas sommarsemestern och då ska man ju ha nåt kul pysselprojekt. Mört är ju en fisk som det antagligen inte är särskilt många människor som stoppar i munnen nu för tiden. Så har det ju inte alltid varit. Innan Sverige blev vad det är idag så var det på många håll rätt så fattigt, exempelvis i Västerbottens inland där morfar växte upp, och varje Mört som fångades sågs som ett värdefullt tillskott till matförsörjningen. Om jag minns rätt från vad mor berättat om vad morfar berättat så saltades den och kokades.

    På 60-talet och 70-talet, när aladåben blev populär, så hade Sverige blivit ett rikt industriland och folk behövde inte längre slänga in Mört i kakhålet.

    Av denna anledning ger jag mig på en tapper gissning att ingen i Sverige har gjort en Mörtaladåb. Skulle det visa sig att jag har fel så ställer jag mig tveklöst i skamvrån.

    Jag är i många avseenden en ospektakulär medelmåtta, men nånstans tänker jag att jag kan uppväga detta genom att bli något av en Mörtaladåbspionjär.

    En spontan idé är att efter bästa (o)förmåga filéa mörtar, som sedan gravas och implementeras i aladåben.

    Härmed ger jag ett rop på hjälp som riktas till alla aladåbfantaster och "göra mat av mört"-kunniga. Vad behöver jag veta? Vad ska jag tänka på?
    All you need is Lubb.

  • #2
    Oj, ingen aning men jag önskar dig lycka till!
    //C
    http://sportfisher.se

    Kommentera


    • #3
      Låter som bra mäsk

      Kommentera


      • #4
        nej , jag tycker det är en kul ide.
        mört är väl ingen god fisk men att göra nått som inte gjorts på 50 år tycker jag är intressant.
        bilder och recept på detta krävs

        Kommentera


        • #5
          Lovar att ge en utförlig rapport när planen är genomförd. Preliminär prognos är någon gång i augusti. Frågan är om det är den tiden på året som Mörten smakar bäst?
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
            Lovar att ge en utförlig rapport när planen är genomförd. Preliminär prognos är någon gång i augusti. Frågan är om det är den tiden på året som Mörten smakar bäst?
            Förr när man åt den, skulle det vara den s.k. ismörten, fångades i samband med islossningen, mörten är då fast i köttet och går att äta, har provat, ingen delikatess, men acceptabel som föda, skulle vänta till okt, nov när vattnet är kallare.

            Kommentera


            • #7
              En av Sveriges i särklass främsta naturskildrare är Gunnar Brusewitz. I hans utomordentligt läsvärda naturdagbok skriver han om hur han som ung beger sig till fågelsjön Tåkern och bor hos en fiskarfamilj. (Har man i dag varit vid Tåkern har man svårt att förstå hur någon kunnat livnära sig på fisket i sjön...). För en mycket blygsam peng får han sova i ett uthus och äta av familjens mat. Som så gott som uteslutande består av det som vi idag betraktar som ogräsfisk, nerslängt i en salig blandning i en gryta som fisksoppa/gryta. "Finfisken" t ex gäddan såldes och bidrog till familjens försörjning.
              Det var inte bara mörten som dåtidens människor smörjde kråset med. Mycket annan fisk som vi idag knappast kan tänka oss att stoppa i oss stod på menyn och man får väl en känsla av att maten för gemene man mer hade uppgiften att fylla magen än att reta smaklökarna... Blir spännande att se vad dina erfarenheter av mörtaladåb blir. Kan tänka mig att det kulinariskt ändå befinner sig snäppet över blandfiskgrytan vid Tåkern. Eller inte... Fiskgrytor med tämligen okänt innehåll kan ju tendera att vara rena delikatesserna.
              Skit fiske!
              Gösta

              Kommentera


              • #8
                Hur många kan egentligen rensa fisk? Med rensa menar jag inte att skära av huvudet och slita ut inälvorna utan att förvandla den hela fisken till benfria och snygga köttbitar? Att tillägna sig den färdigheten kräver träning (och den får man inte genom att tillämpa C&R och äta hamburgare).

                Och hur många kan tillaga fisk? Fisk är en känslig råvara och alltför lätt att fördärva vid spisen eller grillen.

                Numera är det ju inte bara mört, id och braxen mfl de flesta fryner på näsan åt. Till och med gäddan har ju, även av många fanatiska gäddfiskare, kommit att betraktas som tveksam som människoföda. Däremot käkar de flesta, utan att få kväljningar, till exempel pangasiusmal (oftast odlad någonstans i Asien). Åtminstone för mig framstår vildfångad braxen från ett rimligt friskt och rent svenskt vatten som ett betydligt smakligare alternativ. Gärna inkokt.

                Kommentera


                • #9
                  Mört är ju inte favoritfisken direkt, men det kan säkert funka i en aladåb.

                  Det viktigaste är att inte dra upp nån sumpfisk, en bra sjö utan dybotten eller östersjön ger dig godare resultat oavsett vilken fisk du ska äta.

                  Tore Wretman har författat bra recept på aladåber, där kan du säkert få lite inspiration

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av norrpan42 Visa inlägg

                    Tore Wretman har författat bra recept på aladåber, där kan du säkert få lite inspiration
                    Dög det åt Tore Wretman så duger det garanterat åt mig!
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    156 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X