Lunchlåda på fisketur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lunchlåda på fisketur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lunchlåda på fisketur?

    Jag söker lite inspiration på tänkbar lunchlåda att ta med mig på fisketurer. Hittills har jag för det mesta köpt någon färdig pastasallad eller wrap, men börjar ledsna lite på de här färdiga man hittar på Ica. Matlagning är inget jag gillar och tycker mest det tar tid, så att själv stå och slänga ihop en kycklingsallad kvällen innan jag ska iväg lär inte hända.

    Så, har ni något tips på snabblagad, gärna färdig mat, att antingen slänga ihop lite snabbt eller att köpa? Som passar att ta med sig ut på fisketur? Vad tar ni med er?

  • #2
    Finns väl en massa färdig "turmat". Blanda med kokande vatten, vänta o vips klart. Provat nån olika o de smakar inte helt dumt iaf..

    Kommentera


    • #3
      Köp en mattermos så kan du värma upp vatten t.ex och sen dra i ett par kokkorvar en stund innan du ska äta. Addera korvbröd + valfria tillbehör så blir du mätt.
      Eller så kan du värma upp soppa och ha i termosen också. Detta är ju väldigt snabba och enkla måltider men tycker det nästan är värt att lägga lite tid på ändå om man ska vara ute länge, det förhöjer upplevelsen. Jag är också så in i helvetes less på det snabba man hittar på Ica, åt fan kalla mackor hela hösten och vintern. Jättegott.

      Så nu ska jag börja använda mitt lilla Trangia-kök (UL) och köra något.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Varm mat är ju trevligt men är man lat som jag trycker man en kall kebabrulle, bättre än mackor och tråkiga sallader.

        Kommentera


        • #5
          Väljer man soppa i termos, se till att tömma det direkt vid hemkomsten innan någon hjälpsam ställa in det i skåp.
          Hände mig för några år sedan o det gick ett par månader innan man upptäckte fd gulaschsoppan.
          INTE MUMMA DIREKT!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
            Jag är en sån tråkig jäkel som fokuserar på fisket till 100%.
            Mat är ett nödvändigt ont. Undantag är fiske flera dygn i sträck.

            Jag livnär mig på måltidsersättningar och dricker mycket cotronvatten:
            Nutrilett bars och kompletterar med Naturdiets eller Nutriletts drycker.
            Efter en dryg vecka i Mörrum så kom jag hem 5 kg lättare. Ha, ha, ha!
            Nutrilett 4-pack med bars, så kan man dela med sig av någon så om man råkar ha sällskap. En flaska vatten är bra att ha också, bra om man minns att dricka också.


            Men ska man lägga lite mer tid på att äta men vill ha något enkelt är ju tunnbrödsrullar bra att ha med sig.
            Enkla fyllningar:
            Hummus.
            Smaksatt créme fraîches, mosa ihop med en bit fetaost.
            Färskost med pepparrotssmak och rostbiff.

            Kommentera


            • #7
              Fryspizza som du värmer på i ugnen fungerar bra. Gärna vegetarisk då den inte har något kött som riskerar att bli dåligt när det är varmt ute på sommaren. Vill du ha kött på pizzan får du ta med en kylklamp för att hålla det fräscht. Klipp bara upp den med sax i lämpliga bitar och stoppa ner i matlådan.

              Annars brukar jag käka tunnbröd med rostbiff och potatissallad gourmet i. Det blir man väldigt mätt på. Dessutom kan du och polarn dela på en potatissallad. ta dubbla tunnbröd, häll på lämplig mängd potatissallad (gourmet är mycket godare att ha i bröd än vanlig) och lägg på 2-3 skivor rostbiff. Rulla sedan ihop spektaklet. '

              Där har du två tips.

              Kommentera


              • #8
                Själv fiskar jag väldigt långa pass på upp till 12 timmar i sträck. Antigen från båt men oftast kajak. Jag tycker att jag fungerar och fiskar mycket bättre om jag äter riktig mat. Jag har alltid med mig mitt gas trangia med mig. Kokar ofta potatis dagen innan, sen värmer jag tex pölsa med potatisen i. Pasta med köttfärssås blev det igår. Ärtsoppa, nudlar är andra saker jag kommer på. När jag ligger ute hela helger så har jag ju kylbox med mig för allt det kalla. Som någon skrev innan så är mitt fokus alltid på fisket så matpaus brukar ta max 30 min, kan va skönt att sträcka på benen.

                Kommentera


                • #9
                  Jag kokar potatis och tar med en burk matjessill och gräddfil m gräslök. Schmarrigt med en kall folkis till
                  Non é pericoloso sporgersi

                  Kommentera


                  • #10
                    Ett svar till en sån fråga beror ju på hur man fiskar.
                    En eld och en burk vita bönor är väl en klassiker.

                    Jag brukar ta med mig ett vedtrum som är korssågat. Stekpanna, en burk lingonsylt och så gör jag kolbullar.

                    Vill man lägga lite tid på ätandet så är det ägg man ska satsa på. Kokta ägg och en kaviartub så håller man sig bra.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    156 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X