Lunchlåda på fisketur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lunchlåda på fisketur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Eftersom jag har sådan tur så är jag gift med en japansk kock så jag får alltid med mig olika bentoboxar som hon fixar. Ris friterat grönsaker tempura och diverse som man inte behöver värma. Man står sig ganska bra på det. Dock måste man kunna kyla maten om det är varmt ute.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
      Eftersom jag har sådan tur så är jag gift med en japansk kock så jag får alltid med mig olika bentoboxar som hon fixar. Ris friterat grönsaker tempura och diverse som man inte behöver värma. Man står sig ganska bra på det. Dock måste man kunna kyla maten om det är varmt ute.
      Vissa har det bra :-)

      Kommentera


      • #13
        Thailändarna gör nån form av boll, småa rackare. Dom äter dom med rå chili till. Det klarar en annan inte av.
        Jobbade med en burmes vars fru skickade med såna. Otroligt goda och mättande. Om jag förstod han rätt så är det ungefär som våran pölsa fast i en skinnpåse. En korvboll. Ätes kall och mättande.

        Kommentera


        • #14
          Jag tycker färdiggrillad kyckling och potatissallad från mataffären är gott och enkelt att ha med sig ut. Är jag ute en hel dag går jag gärna i land på någon ö och grillar korv. Ibland kör jag triangakök och gör makaroner med Felix köttbullar.

          Kommentera


          • #15
            Jag hoppas Foodora snart kör igång med drönarleveranser till Ekoln, under tiden lever jag på 2-3 cheeseburgare som jag äter ljumna/kalla eller lite uppvärmda i trangiakök om jag orkar, ingen magsjuka ännu...

            Händer att jag tar med en mattermos med ravioli, gulasch- eller köttfärssoppa, mättar bra och gott med varmt under den kallare delen av året. Funderar på ett sån där mackjärn för en /två varma mackor, är oftast godare än kalla, bara att värma på Biltemas lilla gasolkök i båten eller i brasa om man orkar det.

            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20210419-174905_Chrome.jpg Views:	0 Size:	204,5 KB ID:	2576646
            Senast ändrad av anteman; 2021-04-19, 17:00.

            Kommentera


            • #16
              Har börjat värma en två gorbys piroger hemma och packa med i lådan, äter den kall efter några timmar på sjön men det är jävligt gott ändå, och mätt blir man.

              Kommentera


              • #17
                Felix gulaschsoppa har räddat många fisketurer för mig, har alltid några burkar liggandes i båten som jag värmer i ett minigasolkök.

                Kommentera


                • #18
                  Här känner jag mig tvungen att svara...

                  Mitt yngre jag planerade alltid en matenhet per timme. En matenhet kunde vara en dubbelmacka, ett ägg, en burk makrill i tomatsås, en burk bönor och liknande. Det är skönt att inte vara lika ung och hungrig längre!

                  Om jag inte har något annat lämpligt är det ändå fortfarande de där sakerna jag försöker ha tillgängliga, bara att slänga i ryggsäcken och dra. Köpemacka -sallad, glöm det. Jag lägger hellre en kvart på att göra i ordning fina, goda, lyx-mackor hemma. Efter att ha plöjt alla Unge kommissarie Morse för någon sommar sedan fick det där också en revival. Kommissarie Thursday har alltid olika, rejäla, hemmagjorda mackor som lunch, Dagobert-mackor. Underskattat, har börjat köra det som lunch till jobbet också. Och om man ändå inte orkar, ja som sagt, några burkar makrill, sardiner eller tonfisk. Ta bort kroken från ett skeddrag och ät.

                  Min barndoms fiskekompis mormor, som tog med oss och pimplade abborre ibland, hon hade alltid dubbelmackor på knäckebröd med stekt ägg mellan som hon bjöd på. Också riktigt bra matsäck!

                  Jäpp, ägg är en stabil klassiker. Min farmorsfar som jobbade i skogen hela livet, med motorsåg bara de sista åren, han käkade sju ägg om dagen (utan att vara kroppsbyggare, bara kroppsarbetare). Frukost, mellanmål, sedan en lunchlåda utan ägg, sedan fler ägg som mellanmål. Man orkar mycket på ägg. Har man dessutom alltid några kokta potäter i kylen och en kaviartub blir saltbehovet också tillfredsställt.

                  Annars tycker jag förstås att flytande bröd är en effektiv mättare. Öl, alltså. Men det ska ju har rätt mix av fyllighet och alkoholsvaghet. Hittar man folköl som är bryggd till rätt alkoholhalt direkt och inte är utspädd, då är det bra. Three Hearts EKO uppfyllde det kriteriet bäst häromkring förr, men det försvann från min lokala Konsumbutik förra sommaren. Grrr. Har inte hittat någon lika bra ersättare än.

                  Annars, som medelålders karl, måste jag säga att grönsaker och frukt inte ska underskattas. Visst, det kanske inte mättar, men det går fort att äta och man behåller skärpan i skallen. När tomaterna i trädgården mognar och man lätt kan lyxa sig med en hel kvist, det är underbart heta sommardagar. Varva det med salta jordnötter och flytande bröd enligt kriterier ovan, då står man sig länge trots värme och sol.

                  Sedan ska sägas att mellanöstern-käk är perfekt matsäck till allt. Linsbiffar, bönbiffar, rullar, färsrullar, fungerar utmärkt att både äta kallt och att värma på om man vill det. Bra bröd till (man måste inte ha färdiga mackor, ett rejält stycke bröd och en kniv räcker gott) och olja/smör, salt och peppar, klart, färdigt, gott, särskilt om man har gott om grönt bredvid. Olja, salt och peppar ska man ju ändå alltid ha med sig i småförpackningar i ryggsäcken, eller hur? Strax bredvid första förbandet.

                  Bönor är för den delen återigen alltid bra. Lennie och George i boken Möss och människor, de lyxar sig en natt i det fria med några bönkonserver som de värmer upp mot elden innan de går till gården de ska jobba på nästa dag. Visst är det godare med tomatsås, som Lennie säger, men bara bönorna är bra nog i sig. Hellre bönor och natten i det fria än färdig mat på gården och jobbet direkt på morgonen.

                  Sedan, jag jobbar alltid hårt på att släppa fisket minst en längre stund och bara sitta någonstans, äta, vila, titta och tänka. Det är roligare så, om jag lyckas koppla bort kraven på att fånga så mycket som möjligt. Matpaus är lättaste sättet att tvinga sig till det där avbrottet.

                  Kommentera


                  • #19
                    Brukar ALLTID ta med mig mitt Primus Mimer set från Jula för typ 350 spänn eller något, och någon konserv bara.. snabbt enkelt nice

                    Kommentera


                    • #20
                      Måste slå ett slag för Snickers.
                      Har alltid det med i båten nör det blir heldagar på sjön. Har räddat en många gånger när magen kurrar.
                      Inte nyttigast kanske men snabbt o gott. Mättar en del o man blir skärpt i knoppen igen.
                      Kanelbullar man tar ur frysen på morron som får ligga o gona till sig i solen är heller aödrig fel.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                      4 svar
                      468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                      6 svar
                      1 054 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      7 svar
                      468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      156 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Arbetar...
                      X