Lunchlåda på fisketur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lunchlåda på fisketur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Som man myntade i reklamen redan på -80 talet, Då plockar jag fram en snickers ett perfekt sätt att klara sig ända fram till middagen.
    RIP Pelle snickers Hallström

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
      Själv fiskar jag väldigt långa pass på upp till 12 timmar i sträck. Antigen från båt men oftast kajak. Jag tycker att jag fungerar och fiskar mycket bättre om jag äter riktig mat. Jag har alltid med mig mitt gas trangia med mig. Kokar ofta potatis dagen innan, sen värmer jag tex pölsa med potatisen i. Pasta med köttfärssås blev det igår. Ärtsoppa, nudlar är andra saker jag kommer på. När jag ligger ute hela helger så har jag ju kylbox med mig för allt det kalla. Som någon skrev innan så är mitt fokus alltid på fisket så matpaus brukar ta max 30 min, kan va skönt att sträcka på benen.
      Jag kör ju också från kajak. Jag försöker minimera antalet prylar jag tar med mig, dock är det svårt att välja ut det viktigaste för ”jag kanske kommer behöva” just den där grejen...så det brukar släpas med lite för mycket grejer, att då lägga till ett gaskök blir ännu mer grejer att släpa Även om ett sådant säkert inte väger mycket. Har du mycket grejer med dig i övrigt? Jag tror onekligen att det skulle vara jävligt nice att hoppa i land och ordna en ordentlig middag i naturen. Kanske man får bjuda med svärmor, låta henne plocka svamp i skogen bredvid och på så sätt få lunchen serverad

      Jag är nog också lite för inne i själva fiskandet, som så många andra, att lunchen är ett nödvändigt ont man slänger i sig. Man slösar liksom värdefull fisketid. Tunnbrödsrulle med rostbiff och potatissallad såg jag ett tips om, det låter tillräckligt lättlagat och snabbkäkat. Skall provas

      Kommentera


      • #23
        Kul tråd!

        Är jag lat så värmer jag bara färdig soppa på burk och har med mej i mat termos.
        Funkar fint och är mättande med en grov brödskiva till.

        Om man lägger kanske en halvtimme kvällen innan så rekommenderar jag starkt pastasallad med kassler.

        Koka en halv kastrull med pasta skruvar, ta en burk créme fraîche 3dl och en stor burk gräddfil 5dl och blanda ihop i en stor bunke.
        Krydda med lite salt svartpeppar och aromatkrydda (den där gula burken).

        Hacka eller skiva en rödlök och en purjolök och släng ner i bunken och rör om.

        Sen tar man en bit kassler och skär bort ”skinnet” och skivar kasslern.
        Jag brukar skära skivorna en gång på mitten sen några gånger på andra hållet.
        Sen ner me bitarna i bunken och rör om.

        Nu har garanterat pastan kokat klart , häll av den i ett durkslag eller va de heter och håll under vattenkranen och skölj så den kyls ner.
        Krydda pastan med vitpeppar sen ner i bunken och rör om.

        Färdigt hehe.

        Om man orkar och kommer ihåg så är det jävligt gott och hälla i en burk tärnad feta ost och körsbärstomater delade på mitten med.
        Vill man så kan man även ha i gurka som man tärnar.

        Lite jobb men jävligt gott och billigt.
        Blir 4-5 rejäla portioner så man behöver inte göra detta kvällen innan utan en kväll sen har man några dagar framför seg.

        mvh Zagrag

        Kommentera


        • #24
          Har lite olika men kalla köttbullar brukar funka bra man kan småäta och behöver inte sluta fiska.
          Ambassader c3, savagear mp pro
          daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
          okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

          Kommentera


          • #25
            Kaffe!
            2st dubbelmackor lingongrova med vändstekt ägg på
            1st 200g chokladkaka (det skall vara Marabou schweitzernöt, daim eller saltlakrits inget annat)
            vatten

            Jag har alltid en dubbelmacka kvar när jag kommer hem igen, men det spelar ingen roll. Det skall vara 2 med ut.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
              Kaffe!
              2st dubbelmackor lingongrova med vändstekt ägg på
              1st 200g chokladkaka (det skall vara Marabou schweitzernöt, daim eller saltlakrits inget annat)
              vatten

              Jag har alltid en dubbelmacka kvar när jag kommer hem igen, men det spelar ingen roll. Det skall vara 2 med ut.
              Nästan exakt samma som jag, med undantaget att jag nöjer mig med en 100-grammare och helst Frukt&Mandel :-)

              Av någon anledning blir jag nu på äldre dagar inte särskilt hungrig när jag fiskar. Annat var det förr, i tonåren var det i princip omöjligt vara på fisketur utan spritkök och rejält med käk. Iofs var fisketurerna på den tiden också sällan under 10-12 timmar sommartid, numera säger kroppen ifrån efter 7-8 timmar :-)

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                Jag söker lite inspiration på tänkbar lunchlåda att ta med mig på fisketurer. Hittills har jag för det mesta köpt någon färdig pastasallad eller wrap, men börjar ledsna lite på de här färdiga man hittar på Ica. Matlagning är inget jag gillar och tycker mest det tar tid, så att själv stå och slänga ihop en kycklingsallad kvällen innan jag ska iväg lär inte hända.

                Så, har ni något tips på snabblagad, gärna färdig mat, att antingen slänga ihop lite snabbt eller att köpa? Som passar att ta med sig ut på fisketur? Vad tar ni med er?
                För en enkel frukost fylld av grönsaker kan du skära paprikan på mitten på längden och ta bort stjälkar och frön. Lägg dem i en smord ugnsform och grädda dem i 15 minuter vid 175 °C (350 °F). Ta ut skålen ur ugnen och knäck försiktigt ett ägg i varje paprika. Grädda dem i ytterligare 15 minuter eller tills äggen är kokta enligt din smak. Garnera med örter, paprikaflingor eller ost innan du äter. Två paprikahalvor, var och en fylld med ett ägg, utgör en portion. Du får inte bara protein från äggen, utan paprika är också en bra källa till näringsämnen som stöder immuniteten, till exempel vitamin A och C (4Trusted Source).

                Observera att tillagning kan förstöra C-vitamin, därför är en kortare tillagningstid att föredra när man försöker bevara C-vitamininnehållet.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                4 svar
                471 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Backslag  
                Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                6 svar
                1 054 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg senzitivity  
                Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                7 svar
                468 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                0 svar
                156 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Arbetar...
                X