Bör jag undvika att äta min fångst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bör jag undvika att äta min fångst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bör jag undvika att äta min fångst?

    Drog ett par fina regnbågar idag och tänkte att jag för omväxlings skull skulle ta hem och käka min fångst. Hade dock blivit halshuggen av sambon om jag tagit hem och rensat i köket, så jag rensade dem vid sjön direkt. Sköljde även ur dem i sjön vilket jag vet inte är så bra egentligen, sköljde dem dock noga hemma under kranen sen. De låg väl rensade nån timma kanske innan jag kom hem och kunde skölja/frysa dem. Finns det någon hälsorisk med mitt något klantiga hanterande av fisken? Kommer det smaka apa?

  • #2
    Bör inte vara någon fara, ganska svalt ute nu.
    skillnad om de hade vart 20-25grader ute.

    För säkerhetsskull så kan du väl skölja o göra rent hemma och frysa dem.

    Sedan tillaga vid tillfälle.

    Kommentera


    • #3
      Som ovan skriver det är svalt nu och kort tid så bara langa in i frysen för senare tillagning, jag utgår ifrån att Du tänker tillaga dem och inte göra Sushi och vid tillagning så försvinner ev onyttigheter ändå så jag skulle inte känna mig det minsta orolig.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
        Drog ett par fina regnbågar idag och tänkte att jag för omväxlings skull skulle ta hem och käka min fångst. Hade dock blivit halshuggen av sambon om jag tagit hem och rensat i köket, så jag rensade dem vid sjön direkt. Sköljde även ur dem i sjön vilket jag vet inte är så bra egentligen, sköljde dem dock noga hemma under kranen sen. De låg väl rensade nån timma kanske innan jag kom hem och kunde skölja/frysa dem. Finns det någon hälsorisk med mitt något klantiga hanterande av fisken? Kommer det smaka apa?
        Du kan "sumpa" fisken. Alltså lågga fisken i rent vatten någon dag om den smakar illa.

        Kommentera


        • #5
          När du väl tinar upp dom så tar salt och värmen i tillagningen död på det mesta. Bakterier trivs inte i tillräckligt salta miljöer. När jag t.ex gravar fisk. Dom håller minst en månad. Tycker faktiskt dom blir godare för varje vecka dom får ligga.

          Till nästa gång kan ha papper med dig. Bäverpiss har jag för mig är rent av dödligt i tillräcklig dos.

          Kommentera


          • #6
            Ha med en frysväska med ett par frysta, vattenfyllda petflaskor och lite salt att strö i buken på fisken efter att du tagit ur den. En varm sommardag blir fisken fort dålig om man inte kyler ner den.
            Senast ändrad av Backslag; 2023-05-14, 07:19. Anledning: Rättat efter att Autocorrect vanställt min stavning.

            Kommentera


            • #7
              Instämmer med övriga. Skölj, torka av och frys ned fisken. Låt stå i frysen 2-3 dygn.

              Det räcker att blöda av fångsten (skär ut gälarna) och låt stå i skugga (kylväska sommartid) till dess att du ska hem. När fisken stelnat är köttet mer eller mindre förslutet mot intrång av bakterier och parasiter.

              Om du måste, skär upp och rensa på
              medhavd skärbräda och 1 l vatten som du sköljer av med. Försök att undvika att skölja köttet i fiskevattnet.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
              4 svar
              463 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Backslag  
              Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
              6 svar
              1 043 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg senzitivity  
              Startad av margnotis, 2023-04-01, 17:40
              2 svar
              214 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av pryagmeta, 2023-04-08, 15:01
              1 svar
              280 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg stefan1
              av stefan1
               
              Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
              7 svar
              455 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nephilim  
              Arbetar...
              X