Goda såser till fisk ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Goda såser till fisk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Rödingssås

    Senap och en ägggula i en panna till det börjar tjockna lite, vänd sedan ner i halvlöst vispad grädde, helt enormt gott till ugnbakad fisk såsom öring, röding, lax, sik mm.
    Fish On!

    Kommentera


    • #22
      Med inspiration från Sydfrankrike

      Jag gjorde den till röding:

      En gul lök
      En fänkål
      Två små tomater
      En dl torrt vitt vin
      En eller två dl vatten
      En halv tärning fiskbuljong
      En klick smör
      Vitpeppar
      (Salt)

      Skålla först tomaterna i kokande vatten en halv minut. Skala dem sedan under kallvattenkranen och hacka dem.

      Skiva lök och fänkål och fräs nån minut i smöret. Lägg i tomathack, vitt vin, vatten och buljongtärning. Vitpeppra men vänta med saltet.

      Om inte vitlöken hade varit slut så hade jag nog haft lite sånt i också. Men jag fick klara mig ändå.

      Såsen bör nog koka ihop (på svag värme) åtminstone en kvart, kanske längre. Under tiden kokade jag potatis och stekte rödingfilé såhär:

      En rejäl smörklick och en skvätt neutral olja i den största pannan. Om filéerna inte ryms delar man dem på mitten. Stek på ganska hög värme med skinnsidan ner. Rör inte fisken under stekningen, den behöver inte vändas. Ös den istället då och då med smöroljan. Jag vill ha den med en liten kärna men föredrar man helt genomstekt kan man lägga på ett lock en stund.

      Smaka av såsen när den är klar, kanske behövs mer vitpeppar eller lite salt.

      Kommentera


      • #23
        Enkel variant på klassiker

        är annars den här vitvinsåsen till kokt fisk:

        Två dl torrt vitt vin
        Två dl vatten
        En skvätt koncentrerad fiskfond på flaska
        En + en halv dl vispgrädde
        Två äggulor
        En rejäl klick smör
        En rågad tesked vetemjöl (eller Idealmjöl)
        Vitpeppar
        Salt

        Koka upp vatten och fiskfond tillsammans med vinet. Smält smöret i en kastrull, fräs mjölet däri nån halvminut, häll på den varma vätskan och vispa ordentligt så det inte klumpar sig. Häll på en dl vispgrädde och koka på sakta eld minst tio minuter, gärna längre.

        Såsen ska i det här läget vara ganska tunn, den tjocknar lite sen av äggulorna. Ju längre man kokar desto mer djupnar smaken (verkar det bli för tjockt, ta i lite vatten).

        Precis före servering rör man ut äggulorna i en halv dl grädde och vispar ner dem i såsen. OBS! Efter detta får det inte koka för då skär det sig! Håll gärna varmt men absolut inga bubblor. Smaka av med salt och vitpeppar.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
          Rödingssås

          Senap och en ägggula i en panna till det börjar tjockna lite, vänd sedan ner i halvlöst vispad grädde, helt enormt gott till ugnbakad fisk såsom öring, röding, lax, sik mm.
          tack ska du ha för att du dela med dig av denna goda sås

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
          4 svar
          470 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Backslag  
          Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
          6 svar
          1 054 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg senzitivity  
          Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
          7 svar
          468 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nephilim  
          Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
          0 svar
          156 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Arbetar...
          X