Nån som gott recept på gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som gott recept på gädda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Kimbow
    Säg inte at du dödat en gädda?


    Gädda... Han dödade 3 ägg

    Kommentera


    • #32
      gäddtårta

      man gör som en smörgåstårta fast fyllningen mellan delarna är gäddfärs...det är smarigt det o sen kan man ta rommen om det är en hona man fått o ha högst uppe på tårtan bland skinkan.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Kimbow
        Säg inte at du dödat en gädda?


        Jag erkänner mig härmed skyldig till att ha dödat 10-12 st gäddor till mig själv i år och tagit med hem för att göra gäddfärs.

        Det är ett smutsigt jobb men någon måste göra det....

        Färsk fisk, här var det färs-fisk!
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

        Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

        Läs min fiskeblogg:

        http://blogg.fjallfoto.se

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av mr_cobra
          Man drar ju up några gäddor om år och hittills har jag satt tillbaka alla på grund av att jag aldrig ätit gädda som smakat gott/gått att äta pga ben.

          Finns det ingen som har något recept på gädda som är smarrigt, man borde väl kunna skära ut två fileér på varje fisk?
          Filea gäddan som alltid när man filear fisk ha ryggen på fisken i mot dig på skärbrädan ¨så får du loss alla ben.

          frityr smet 1 ägg gula 1 dl vetemjöl 1 msk olja 1 dl mörk lätt öl 1 äggvita . Blanda i hop allt utom äggvitan som vispas hårt till skum å sen vänds ned försiktigt . Värm upp Matolja i en stekgryta minst 5-6 cm över botten, den ska hålla ca 180 grader kolla med termometer vänd fisken i smeten å fritera tills den blir gyllebrun ett par min . Är oljan för kall losnar paneringen är den för varm blir den bränd . Seravera med strips å remulad sås å nån god sallad .


          Lycka till.

          Kommentera


          • #35
            Kan bara hålla med om att gäddqueneller är mums!

            Kommentera


            • #36
              Thai-inspirerad 2-kilosgädda:

              1. Skär ut filéerna.
              2. Skär filéerna i "skivor", ca 1 cm tjocka och stora som en snusburk ungefär. Lägg alltså filéen på skärbrädet och med kniven i sisådär ganska liten vilnkel mot bordet skär du sneda skivor... Fan så jag förklarar dåligt men i alla fall.
              3. Blanda (ryps-)olja, Dijon-senap, honung, soijasås, ett fnyk salt och lite citronstänk i en skål och läg gäddbiffarna/-skivorna i. Låt stå dra i sisådär en timma.
              4. Stek bitarna i het stekpanna, med liiiite smör. Peppra enligt smak & tycke.

              Äts med ris av önskat slag. Mumsgott. Ja och man dricker förstås en iskall öl till maten.

              Skitfiske.
              -BörjeB-

              Kommentera


              • #37
                Det klart bästa gädd recept.

                1st gädda 2-3kg som man tar ur innanmätet och fjällar den, skär av huvudet.
                Efter det salta & peppra rejält, svart eller vit spelar ingen roll, och låt det ligga i kylen ett par timmar. Sedan ska man fylla gäddan med gröslök.persilja,färsk timjan,färsk oregano och en röd chilifrukt som man delar på mitten. och stora klickar smör, lägg sedan gäddan på dubbla lager alufolie
                vik i hopp så det blir tätt. lägg sedan gäddan direkt på glöden i grillen ca 10-12 min per sida.

                Sås när gäddan är klar tar man ut örterna plus chilin lägger allt i en mixer och mixar det tillsammans med 3 dl grädde och 2 stora klickar smör sedan är det bara att sila det och koka upp det i en panna. Häll detta över gäddan.

                Potatis färsk kall kokt potais som man skivar och lägger på små alufolie bitar mixa vitlök med flytandemargarim häll det över potatisen salta lite, gör små knyten och lägg detta oxå på glöden ca 10-15 min
                servera och njut
                Senast ändrad av tonkan1; 2007-03-29, 17:58.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                4 svar
                472 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Backslag  
                Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                6 svar
                1 056 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg senzitivity  
                Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                7 svar
                469 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                0 svar
                157 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Arbetar...
                X