Rökt fisk, hur gör man det på LÄTTASTE sätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rökt fisk, hur gör man det på LÄTTASTE sätt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rökt fisk, hur gör man det på LÄTTASTE sätt?

    Hello, Här har ni nybörjar tuna http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=38092

    Jag ska till turkland nästa söndag och vara borta i 2 månader, jag kommer förmodligen att harpunfiska vartenda dag. Ål finns det gott om där, anguilla anguilla.

    Jag har hört att rökt ål ska vara gott så jag tänkte testa det där nere.

    Hur röker man fisk?

    Utgå från att....:
    ....ag absolut inte kan något om rökning och alla spån och det som ska användas
    ....jag Inte har någon speciell rökingsmaskin eller vad det heter =)
    ....jag helst gör det så enkelt och primitivt som möjligt
    .... jag kommer tacka er så oerhört mycket för era ev. svar

    TACK

  • #2
    Enklast, tag en tunna, burk eller nått liknande med lock. Häng in offret (fisken) i behållaren, lägg in alspån eller enspån i botten på behållaren. (Spån finns att köpa på välsorterade fiskebutiker.) Elda under behållaren, efter ca: en halvtimma är det klart. Glömm inte att sätta på locket innan du börjar att elda.
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.


    Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

    Kommentera


    • #3
      hur hänger man fisken på locket ?

      kan man röka allt man får upp?

      Kommentera


      • #4
        Skall du röka Ål så måste du ha en ganska hög tunna/alternativt "burk" med lock för att ålen skall kunna hänga. Alternativet kan vara att dela upp ålen i 2-3 dm långa bitar innan rökningen och placera dem på galler. (kan tillverkas av galvaniserat hönsnät).

        Får du stor ål (upp mot 2-3 kg) så blir det bäst om du fläker fisken på längden vilket menas att du skär upp fisken från buksidan efter ryggraden så den kan "vikas ut" och att hela ålen blir platt/ flat. sen flatröker man den:

        Fisken behandlar du på så sätt att den socker-saltas ca 1 dygn i förväg (skinnet behålls på ålen/fisken) . Blanda ca 10% socker och 90% salt. Strö den blandningen runt om på ålen/fisken. Du kan starta med ca 1-1,5 dl per kg fisk. Några timmar före själva rökningen sköljer du av ålen/fisken och torkar den noga, noga så den blir helt torr. Du kan låta den lufttorka lite efter att du torkat fisken torr, då blir det bättre smak på´n.

        Röktemperaturen bör inte överstiga 70-80°C så du bör ha en termometer in i tunnan/burken (0-100°C) Går att använda en sådan "stek-termometer" som har en rund temp. skala. Gör ett hål i tunnan som passar termometerns temp.-pinne.

        Annars får du bara changsa på temp. i röktunnan. När det ryker och börjar värmas på, tar du tiden. Ca 20-40 min beroende på tjockleken på ålen/fisken. När fisken är färdig så tar du ut den och låter den kallna. Smakar som regel bäst dagen efter då mer röksmak har trängt in i fisken. Finner man att fisken har för lite saltsmak kan man eftersalta lite och låt då fisken ligga till dagen eftre i kylskåp.

        All fisk kan ju rökas men feta fiskslag egnar sig bäst till det, speciellt med tekniken som beskrivits här: varmrökning av fisken.
        Lycka till

        PS. Rök bara med ved och spån av lövträd. annars kan det lätt bli för mycket terpentin-smak på fisken. Al och Bok går bra. till nöds också Björk. DS
        Senast ändrad av Flodström; 2008-06-13, 10:45.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

        Kommentera


        • #5
          TACK SÅ HEMSKT MYCKET

          Jätte tack, väldigt vänligt av dig som tog din tid att dela med dig dina kunskaper, hjärligt tack !

          Sista fråga, ska man ha hål i tunnan eller vad jag än nu kommer finna där, eller ska den vara helt sluten?

          Kommentera


          • #6
            OM du vill fuska och göra det lätt för dig så gör du en saltlag och tippar i Liquid Smoke. Sedan låter du fisken dra i det några timmar och sedan kör ju i ugn på låg värme tills benen lossnar från köttet. Blir ganska bra och är supersimpelt utan utrustning.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

            Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

            Kommentera


            • #7
              jag tror jag kör på flodströms vis

              Så fisken är alltså klar när benen lossnar?

              Bra att veta, tack så hemskt mycket !

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Tuna Visa inlägg
                TACK SÅ HEMSKT MYCKET

                Jätte tack, väldigt vänligt av dig som tog din tid att dela med dig dina kunskaper, hjärligt tack !

                Sista fråga, ska man ha hål i tunnan eller vad jag än nu kommer finna där, eller ska den vara helt sluten?
                Man har hål i behållaren enbart om man vill reglera rökmängden.
                Men jag tror det är överkurs....

                I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.


                Min Blogg
                http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                http://www.sportfishinglovers.se/

                Kommentera


                • #9
                  Fisken behandlar du på så sätt att den socker-saltas ca 1 dygn i förväg (skinnet behålls på ålen/fisken) . Blanda ca 10% socker och 90% salt. Strö den blandningen runt om på ålen/fisken. Du kan starta med ca 1-1,5 dl per kg fisk. Några timmar före själva rökningen sköljer du av ålen/fisken och torkar den noga, noga så den blir helt torr. Du kan låta den lufttorka lite efter att du torkat fisken torr, då blir det bättre smak på´n.
                  Även om jag läste tre stycken ner, måste jag fråga om du provat det på abborre och sik?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Dr. Dängrot Visa inlägg
                    Även om jag läste tre stycken ner, måste jag fråga om du provat det på abborre och sik?
                    När fisken urtagen så ska du ha saltblandning i magen också. sockret ger färg på rökningen men inte så mycket smak
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    156 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X