Braxrecept? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxrecept?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kom på ännu ett argument FÖR braxätande; De finns ju fan i drivor överallt. En lite större gädda drar man sig för att nacka men en braxen på kilot el. två är det ju ingen jävel som saknar.
    Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

    Kommentera


    • #12
      Nu är det gjort; Med beröm godkänt!

      Använde citronmeliss, rosmarin, basilika och citron(+ mycket smör såklart). Proppade han nästan full och la han i folie över grillen o när köttet började bli fint hällde jag på lite grädde så det blev lite såsigt. Käkade med potatis. Alldeles underbart...nästa gång ska jag nog filea, mycket ben i han.
      Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

      Kommentera


      • #13
        Hej angående det här med brax.. har en kompis som sa man skulle ha den mot öppen eld alltså upphängd en bit ifrån gärna mot vinden så värmen blåser mot fisken han sa att det smakade riktigt bra vetifan.. tror även dom säljer braxen fryst på vår turkaffär men på lappen står det lax :P
        Team JMT fishing

        Kommentera


        • #14
          Har en finsk polare som brukar käka rökt braxen, han säger det smakar som rökt sik. Problemet är väl att det är så sjukt mycket och jobbiga ben...

          Kommentera


          • #15
            Odevetu: Jo, mycket ben, men de är ganska stora så det går att pilla ut faktiskt. Det är inte som en liten abborre med en miljard ben som är så små att de inte går att få tag på men som lik förbannat fastnar i halsen.
            Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av mangemo Visa inlägg
              När vi fiskade nere i Testebo för några veckor sedan hade vi sällskap av två lite äldre gentlemen med av vad jag gissar grundat på bland annat deras brytning var av Turkiskt ursprung. Vi fiskade vimma tre dagar och de var på plats mest hela tiden och tog upp stora mängder braxen. Skulle gissa på att de plockade omkring 100 kilo på de dagarna. Mindre braxen var inget att ha, för mycket ben. Helst skulle braxen vara omkring två kilo, det var bra matfisk. Där kunde man ju ha passat på att fråga efter ett bra recept!
              .
              Vet att dom säljer både Mört och Braxen på Östermalmshallen i Stockholm, för dom som inte varit där så kan man säga att det är en "exlusivare" saluhall. Såg vid ett tillfälle att det låg både mört och braxen i färskdiskarna, blev tvungen att fråga om folk verkligen köpte mört och brax, fick till svar att det "sålde som smör i solsken", det var tydligen både stor åtgång och efterfrågan på just dessa fiskar av framförallt folk med just Turkisk ursprung....

              Kommentera


              • #17
                fiskeHandlarn i linköping som sålde braxen och mört som kräftbete hade kö och sålde slut samma dag dock inte till kräftfiske kanske borde öppna braxaffär
                Team JMT fishing

                Kommentera


                • #18
                  Min morfar har alltid tutat i mig att det är för mycket ben i brax för att vara lönt besväret att orka ställa sig och rensa den. Kan tillägga att han är gammelgäddan själv dvs. han biter huvudet av allt som rör sig.. -__- Bevisa mig fel nu och säg att det inte är mycket ben i brax och att den är jättelätt rensad <3 ?

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag pratade med en ungrare i Luleå som var där och studerade, han satt och metade matfisk men ville inte ha gädda av oss. Brax, det var grejjer det. Även mört och abborre åkte i påsen.

                    Jag frågade honom om recept på braxen och han stekte den i stekpanna 2 min på varje sida och sedan in i ugnen med den. Att börja tala om några ev. kryddblandningar var det inte läge för då hans färdigheter i engelska/svenska inte var på den nivån.
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

                    Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

                    Läs min fiskeblogg:

                    http://blogg.fjallfoto.se

                    Kommentera


                    • #20
                      Grovsalta den några timmar sen varmrök (riktig varm rök ej ABU skit) rök braxen kostade på torget i Åbo i Finnland lika mgt som rökt regbåge revbenen betraktas som delikates i Suomi

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                      4 svar
                      468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                      6 svar
                      1 054 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      7 svar
                      468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      156 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Arbetar...
                      X