Braxrecept? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxrecept?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Braxrecept?

    Vart är alla braxrecept?
    Halva europa käkar ju de slemmiga rackarna, så nåt bra måste det ju vara med dem?
    Tänkte prova att grilla i folie med vitlök o diverse kryddor o citron, det borde väl vara nåt? Återkommer med smakrapport när jag lurat upp en stackare.
    Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

  • #2
    Kul att se din fråga! Jag är skitsugen på Brax själv men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Känns ju som att man vill ha den bra första gången så man inte får avsmak.

    Seder sedan: Brax KAN inte vara så tokig matfisk. Som du skriver finns en utbredd kultur i Europa och i hela Asien äter man karpfiskar.

    Ska vi testa varsitt recept? Har du kollat internationella sidor? Man borde kontakta nå'n turk, har för mig turkarna käkar brax. Sutare ska tydligen vara en delikatess också. Provat?

    Hoppas någon forummedlem har fina tip.

    Peace!
    /Richard

    Kommentera


    • #3
      Jag har haft polska kollegor som sjunger karpens lov. Något som de dock betonar är att de skall få rena ur sig innan tillagning. Julkarpen köps i god tid levande och sätts i badkaret eller annan tank för att den skall skita ur sig.
      Men detta kanske helt beror på vem som skall äta. Min fru som är uppvuxen vid Lidan (Vara) tycker att kräftor och gäddor just därifrån smakar som bäst. Jag tycker att de mest smakar dy och föredrar andra fångstplatser.

      Hej, Tok-Torsten
      Hej, Tok-Torsten

      It's not the kill, it's the thrill of the chase.

      Kommentera


      • #4
        När vi fiskade nere i Testebo för några veckor sedan hade vi sällskap av två lite äldre gentlemen med av vad jag gissar grundat på bland annat deras brytning var av Turkiskt ursprung. Vi fiskade vimma tre dagar och de var på plats mest hela tiden och tog upp stora mängder braxen. Skulle gissa på att de plockade omkring 100 kilo på de dagarna. Mindre braxen var inget att ha, för mycket ben. Helst skulle braxen vara omkring två kilo, det var bra matfisk. Där kunde man ju ha passat på att fråga efter ett bra recept!

        Någon som har testat Id då? Häromdagen fick vi när vi landade några idar rungande applåder av två killar, till synes Japaner, som stod på andra sidan ån. De traskade över till oss (i lågskor trots någon decimeter dy att gå igenom) och försökte kommunicera. Det var inte helt lätt, men när de förstod att vi släppte i fisken igen såg de mycket överraskade ut. I alla fall, jag fick en lite mindre id på 1.5 kilo och snabbt var en av dem framme och pekade först på fisken, sedan på sig själv. Visst kunde han få en id! Där var det inte en tanke på att fråga om något bra recept, vi kunde inte precis prata med varandra. Men de blev överlyckliga när de fick ta med sig fisken hem.
        http://mangemo77.blogspot.com/

        Kommentera


        • #5
          ..... Häromdagen fick vi när vi landade några idar rungande applåder av två killar, till synes Japaner, som stod på andra sidan ån. De traskade över till oss (i lågskor trots någon decimeter dy att gå igenom) och försökte kommunicera. Det var inte helt lätt, men när de förstod att vi släppte i fisken igen såg de mycket överraskade ut. I alla fall, jag fick en lite mindre id på 1.5 kilo och snabbt var en av dem framme och pekade först på fisken, sedan på sig själv. Visst kunde han få en id! Där var det inte en tanke på att fråga om något bra recept, vi kunde inte precis prata med varandra. Men de blev överlyckliga när de fick ta med sig fisken hem.
          Underbart möte! Medelst lågskor dessutom!! He he. Sådana där möten som brukar stanna kvar i mina minnen.
          /Richard

          Kommentera


          • #6
            Rökt eller i folie med mkt dill, salt & smör - görgott men det skall vara från rena vatten.

            Kommentera


            • #7
              Fick upp två braxäcklon igår, på måndag ska det halstras..
              Frös in de direkt, dumt kanske?
              Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av yxadde Visa inlägg
                Vart är alla braxrecept?
                Halva europa käkar ju de slemmiga rackarna, så nåt bra måste det ju vara med dem?
                Tänkte prova att grilla i folie med vitlök o diverse kryddor o citron, det borde väl vara nåt? Återkommer med smakrapport när jag lurat upp en stackare.

                I många kokböcker finns det recept på inkokt Braxen, kolla dom vettja.
                Inkokt Lax är ju gott.

                Kommentera


                • #9
                  De flesta fiskar är ju ätbara, i synnerhet vitfiskar. Jag har Thailändska kontakter som till och med fläker upp gäddor som de hänger på tork för att sedan använda i sina matanrättningar. Mört står också högt i kurs, vilka läggs in och blir någon form av surströmming. "surmört" kan det va gott det???....

                  Kommentera


                  • #10
                    Hittade detta recept på brax men har ej provat.
                    http://www.tasteline.com/recept/brax...vis_och_timjan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 043 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av margnotis, 2023-04-01, 17:40
                    2 svar
                    214 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av pryagmeta, 2023-04-08, 15:01
                    1 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stefan1
                    av stefan1
                     
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    455 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X