Ribatex = Problemet löst ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ribatex = Problemet löst !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • joda
    replied
    Hej på er,

    Håller med om att kritiken är både saklig och trovärdig samt att det finns olika sorters "varning för" trådar. Tycker även jag att denna tråd tillhör den senare kategorin.

    Dock är min övertygelse om att det är bättre för konsument och näringsidkare att kritik och klagomål först hamnar där det hör hemma, dvs hos ansvarig på företaget.

    Är man inte nöjd efter det så anser jag det befogat att gå vidare med åtgärder (min personliga åsikt är att ARN är bättre än forum och Facebook) man tycker är nödvändiga.

    Menar egentligen inte att racka ner på dig, absolut inte. Det är mer fenomenet i sig som stör mig en aning.

    Hoppas Ribatex tar kontakt med dig för att försöka hitta en lösning som får dig att få tillbaka förtroendet för dem.

    Lämna en kommentar:


  • joens
    replied
    Det finns enligt mig två olika sorters "varningtrådar".

    Den ena är när får känslan att den missnöjda tar i, överdriver och gör allt för att smutsa ner företaget.
    Den andra är när man får känslan att allt stämmer och man beskriver det sakligt utan att ta i eller försökter smutsa ner företaget. Utan man skriver ner vad som hänt och hur det har upplevts. Mer som ett genuint försök att informera andra om att man ska kolla upp sakerna lite mer innan man köper av företaget. Inte tvunget att det är skit, utan att ibland åker man på en nit.


    Din tråd är av den senare bra sorten.

    Man har ju läst flertalet trådar och inlägg där det enda ryktet som blir förstört är konsumentens. Mest för man förstår att det är något som inte stämmer, något som inte framgår.

    Har jobbat med reklamationer, både via support/telefon samt i butik i många år och vill väl inte säga att jag förstår hur han tänker men jag har råkat ut för flera medarbetare som fungerar på det sättet.

    Oftast är det inte populärt hos chefen, även på mindre företag.

    Själv tycker jag inte att det är orimligt av er att begära det ni begär. De har ju tyvärr rätt att prissätta det precis som de önskar. Och det med att ni har slitit på det är ju en bedömning han har gjort.

    Jag personligen hade inte gett mig i detta läget om jag hade vetat att jag hade rätt. Jag hade pratat med dem en gång till, med en annan anställd eller chefen. Och löser det sig inte då hade jag lämnat in en anmälan till ARN.

    Ofta är det inte lönt för företag att strula med det utan de ger sig direkt anmälan kommer in.
    Väljer de att gå vidare med anmälan så står mer på spel, det kan bli som så att ARN går på din linje och de får ett "förlorat mål" registrerat hos sig. Detta är i sin tur MYCKET värre än att de får ett registrerat mål på sig som löste sig innan ARN tagit beslut.

    Rullen har ju troligen tillverkningsdatum och eventuellt även spöt. Du vet när de släpptes och de bitarna så jag tycker att om man formulerar sig lite fint och sakligt som du gjort i tråden så finns det stor chans att få igenom det.


    Ett exempel:
    Jag köpte en telefon hos Tele2. Telefonen var felkonstruerad enligt mig och detta fanns inte med i någon dokumentation.
    Flera samtal till Tele2 och till Sony resulterade i att jag blev rejält förbannad.

    La in en anmälan till ARN där jag hänvisade till alla fakta jag hade, manualer, garantivillkor osv osv från både Tele2 och Sony.

    Två dagar efter anmälan ringde Tele2 och gick med på allt jag begärde. Detta efter att jag suttit i över 10 samtal med över 10 olika medarbetare och förklarat för mer än hälften av dem vad konsumentköplagen ger mig rätt till.
    Varför gick de med på det direkt istället för att chansa att få igenom det? För jag hade rätt, men hade aldrig fått prata med rätt person och för att slippa få en anmälan avslutad mot dem.


    Att göra en anmälan tar inte så lång tid utan går rätt snabbt.
    Men det jag tycker man gör innan man gör en anmälan är att man ringer dem(eller gå in till dem) och berättar vad de kan förvänta sig om de inte omvärderar sitt beslut. Då har man gett dem en chans till att göra "det rätta" för sin kund.

    "överpriset" kan du inte göra något åt, mer än att använda det som ett bevis att det är en äldre produkt som är prissatt för länge sedan och med den informationen kan man dra slutsatsen att de haft det på lager länge. Och att de förslitningar på fodralet kommit i deras förvaring och när deras kunder hanterat/tittat på spöt tidigare.


    Gjorde en liknande sak med Renault med men där hade jag inte möjlighet att anmälan det för det var jag som inte kollat upp det tillräckligt. Det enda jag ville att de skulle göra var att erkänna att de hade gjort fel. Att de inte hade informerat tillräckligt och att bilen inte var gjord för svenska konsumenter. Nu när jag tänker på det så är det rätt sjukligt beteende att sitta uppe halva nätterna och läsa certifieringskrav bara att för att få rätt Men den som inte ger sig.... vinner?

    Lämna en kommentar:


  • AlexanderF
    replied
    Ursprungligen postat av joda Visa inlägg
    Jag tycker alltid det är lite vanskligt me...
    Tack för ett genomtänkt och tankeställande inlägg.(menar det!)
    Jag har vridit och vänt mycket på det som har hänt.

    Först och främst vill jag motivera varför jag ens valde att lägga upp det här på fiskesnack:
    Jag vill faktiskt genuint avråda andra , så att de inte hamnar i samma sits som mig.

    Jag måste dock säga: Jag löser det nästan alltid mellan fyra ögon (det här är första gången jag skrivit något liknande)och det var precis det jag förväntade mig skulle hända när jag klev in i butiken med tjejen den senaste gången vi var där(att det skulle lösa sig). Istället kom vi ut ur butiken och kände oss trampade på.

    I efterhand förstår jag att jag skulle ringt chefen direkt efter situationen uppstått och förklarat vad som hänt oss, men jag tror det kändes långt borta just då för att företaget inte är stort och att de anställda är nära varandra.(Samt missnöjet över att man kände sig lurad med spöet inte alls var relaterat till försäljarens behandling*).

    * = Det är klart att jag som konsument skulle varit noggrannare med att kolla upp vad man faktiskt köper.

    Det här kan låta drygt/otrevligt och det får ni ursäkta för: Men Ribatex ansvariga är helt fria att bemöta kritiken sakligt och förstås berätta deras sätt att se på situationen här på fiskesnack.

    Jag gör faktiskt så gott jag kan för att hålla en saklig ton. Med risk för att verka tjatig: Jag hoppas inte det hela uppfattas som att jag sitter och "gömmer mig bakom skärmen", för den typen är jag inte.

    vänliga hälsningar Alexander
    Senast ändrad av AlexanderF; 2015-11-04, 23:20.

    Lämna en kommentar:


  • joens
    replied
    Ursprungligen postat av joda Visa inlägg
    oj vad jag svävade iväg men jag går igång lite på det här ämnet
    Kanske svävade iväg, men du har rätt.

    Lämna en kommentar:


  • joda
    replied
    Jag tycker alltid det är lite vanskligt med "Varning för" trådar eller blogginlägg på nätet.
    Betvivlar såklart inte din historia och kan enbart hålla med om att det är extremt dålig servicenivå på bemötandet.

    Personligen tycker jag man alltid skall vända sig till ägaren/högsta chefen (eller vem det nu är som bestämmer) innan man skriver av sig på ovanstående sätt.
    Varför?

    Jo, jag har själv arbetat som chef i butik och med b2bförsäljning i många år och har lärt mig att medarbetare ibland gör bort sig. Ibland kan det vara dagsform, ibland kan det var ointresse eller rent oduglighet.
    Dock har jag alltid bemött klagomål som en typ av gåva från kunder eftersom det gör att vi kunde utveckla arbetet.
    I vissa fall fanns förståelse för medarbetaren, i vissa fall krävdes korrigerande samtal och i vissa fall blev uppsägning resultatet (detta var oftast personer som vi hade ögonen på och var osäkra på).
    I samtliga fall fick kunden min varmaste ursäkt och ibland kompensation som plåster på såren.

    Vart vill jag komma med detta då?
    Jag försvarar inte firman på något sätt då och jag har ingen egen uppfattning då jag aldrig handlat där men tänk om det var på följande sätt (förstår att det säkert inte var så men man vet ju faktiskt aldrig).

    Butiksägaren har anställt en praktikant på lite goodwill, alt erbjuder någon arbete trots att man kanske är lite tveksam.
    Personen i fråga klantar till sig och beter sig på ovanstående vis.
    Det skrivs på ett av sveriges största fiskeforum vilken usel butik man har och att alla som läser tråden blir varande för att handla där. Följd? Många avstår givetvis från att handla där, både nu och lång tid framöver.

    Tänk om chefen bara behövt höra historien för att ge kunden bra service och en ursäkt.
    Tänk om chefen fått möjlighet att bemöta kritiken på ett sakligt sätt mellan 4 ögon istället för tusentals läsare?

    Jag både tror och hoppas att resultatet hade blivit annorlunda då.


    oj vad jag svävade iväg men jag går igång lite på det här ämnet

    Lämna en kommentar:


  • ResLodrek
    replied
    Ursprungligen postat av AlexanderF Visa inlägg
    Hej Erik! Jag tror också viljan finns

    Vi har faktiskt inte gjort en ansats att försöka hitta kvittot hemma hos tjejen, och jag är mycket delad till vidare kontakt med Ribatex.(Vilket jag hoppas är förståeligt).

    Det jag är oroad över är: Människor som inte lägger lika mycket tid på fiske som mig. Ta min tjej som exempel, om den här situationen hade uppstått utan att jag var där eller berättat för henne hur det ligger till med spöet. Då kanske hon hade blivit fullkomlingen överkörd av försäljaren.

    Ribatex måste ju hantera alla kunder lika, oavsett kunskap inom fiske, med samma respekt och baktanke.
    Jag förstår dig fullt ut! Det är ju hemskt om folk som inte kan fiska blir påprackad skitgrejer till överpriser!
    Deras nya säljare känner jag tyvärr inte, men jag vet att godhjärtade människor bakom dörrarna där och det är det som gör mig lite förtvivlad.
    Hoppas iallafall att allt löser sig på bästa sätt för dig.

    Mvh Erik

    Lämna en kommentar:


  • AlexanderF
    replied
    Ursprungligen postat av ResLodrek Visa inlägg
    Faan så tråkigt att läsa detta. Viljan vill jag tro finns på Ribatex, och jag förstår verkligen inte varför säljaren har valt att göra så här åtskogen fel. Mitt tips till dig är att ringa till/gå ner till Ribatex och snacka med Nikolai eller sasko så är jag HELT övertygad om att detta kommer att lösa sig.
    OBS. Jag håller med dig om att Ribatex har skött detta på sämsta möjliga vis.
    Med vänliga hälsningar, Erik
    Hej Erik! Jag tror också viljan finns

    Vi har faktiskt inte gjort en ansats att försöka hitta kvittot hemma hos tjejen, och jag är mycket delad till vidare kontakt med Ribatex.(Vilket jag hoppas är förståeligt).

    Det jag är oroad över är: Människor som inte lägger lika mycket tid på fiske som mig. Ta min tjej som exempel, om den här situationen hade uppstått utan att jag var där eller berättat för henne hur det ligger till med spöet. Då kanske hon hade blivit fullkomlingen överkörd av försäljaren.

    Ribatex måste ju hantera alla kunder lika, oavsett kunskap inom fiske, med samma respekt och baktanke.

    Lämna en kommentar:


  • ResLodrek
    replied
    Faan så tråkigt att läsa detta. Viljan vill jag tro finns på Ribatex, och jag förstår verkligen inte varför säljaren har valt att göra så här åtskogen fel. Mitt tips till dig är att ringa till/gå ner till Ribatex och snacka med Nikolai eller sasko så är jag HELT övertygad om att detta kommer att lösa sig.
    OBS. Jag håller med dig om att Ribatex har skött detta på sämsta möjliga vis.
    Med vänliga hälsningar, Erik

    Lämna en kommentar:


  • HenkeW
    replied
    Hos min lokala Fiskebutik så har det aldrig varit något snack öht då det kommer till reklamationer.
    Jag har fått utbytt både spön och rullar.
    Mycket handlar nog om vilket humör expediten är på. Finns viljan att hjälpa så brukar det lösa sig!

    Lämna en kommentar:


  • AlexanderF
    replied
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Produkterna som vi säljer på jobbet har 3års garanti.
    Tar tar vi produktfel utan att ställa frågor.
    Är det hamdhavandefel eller sådana saker är ju en annan sak.


    Kom på jag fick en elmotorsåg när vi köpte huset.
    5 år senare skulle jag använda den och då var den sönder.

    Utan kvitto och garanti drog jag till Jula.

    Fick en ny utan tjabb!

    Sådanahär saker äe inte bra för en affär. Hoppas de hör av sig till sig för att lösa det. även om denna tråden inte borde behövas.
    Jag tycker ni gör rätt på jobbet!
    Jag har haft problem med andra saker inom fiske oftast några veckor gamla. Alla inom branschen verkar byta utan att ställa mer frågor än vad som är relevant för att veta vad det kan ha varit för fel på produkten.

    Däremot är det med sågen helt sjukt! Det är faktiskt fantastiskt av dem!

    Jag hoppas verkligen att de löser sig, men frågan jag ställer mig själv: Hur lyckades jag ens hamna i den här sitsen från början.

    Jag har faktiskt ALDRIG haft problem med en butik/leverantör. Jag har beställt saker från Kina till Alaska och alltid varit nöjd med produkterna. Möjligtvis en gång då netonet krånglade med en laptop. Men thats it.

    Det som jag upplever också är ju förstås att man köper något nytt i en butik för att just kunna få servicen om något skulle vara fel eller vid eventuellt missnöje. Om jag ville fixa allting själv skulle jag väl bara köpa beg/beställa från fs/ebay.
    Senast ändrad av AlexanderF; 2015-11-03, 17:27.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
99 svar
26 357 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Cosmoz 08  
Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
134 svar
29 614 visningar
18 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
112 svar
22 854 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Johaan
av Johaan
 
Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
23 svar
3 531 visningar
2 gillar
Senaste inlägg BrainDisorder  
Startad av Flex, 2023-03-20, 20:44
2 svar
546 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Robbansfiske  
Arbetar...
X