Hur du blir bemött i fiskebutiken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur du blir bemött i fiskebutiken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur du blir bemött i fiskebutiken

    Var inne på fiskedepån i HBG, frågade om de tar emot ABU Garcias 4 för 3 erbjudande, fick ett surt svar att det gjorde de minsann inte, sen vände han sig om och tyckte att nu har jag inte tid med dig.
    Handlat i samma affär tidigare och alltid blivit bra bemött, men nu tappade jag intresset för att köpa något där igen.
    Gick över gatan till Mårtens fiske, där var det inga problem med att ta emot kupongen, samtidigt fick jag ett snack med dem om service på rullar.
    Har själv haft affär med annan inriktning, och vet att en sur och otrevlig expedit kan förstöra butiken rykte.
    Tråkigt att man inte är mer rädda om sina kunder, det är ju trots allt de som bär in pengarna i butiken.

  • #2
    En gång är ju ingen gång.
    Man vet ju aldrig vad som föregått din fråga.
    Frugan obstinat, fått nåt tråkigt besked precis, problem med ungar, rykt upp med nån på lagret, fått en p-bot eller annat. Det är ju bara människor.
    Men jag håller med dig kundservice är allt, men prova att gå tillbaka och ifrågasätt beteendet igen, kanske får du ett bättre bemötande?

    Annars är det ju tur att du hade en butik till
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Det bästa med butiker med dåligt kundbemötande är att dom inte brukar bli långvariga
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
        Var inne på fiskedepån i HBG, frågade om de tar emot ABU Garcias 4 för 3 erbjudande, fick ett surt svar att det gjorde de minsann inte, sen vände han sig om och tyckte att nu har jag inte tid med dig.
        Handlat i samma affär tidigare och alltid blivit bra bemött, men nu tappade jag intresset för att köpa något där igen.
        Gick över gatan till Mårtens fiske, där var det inga problem med att ta emot kupongen, samtidigt fick jag ett snack med dem om service på rullar.
        Har själv haft affär med annan inriktning, och vet att en sur och otrevlig expedit kan förstöra butiken rykte.
        Tråkigt att man inte är mer rädda om sina kunder, det är ju trots allt de som bär in pengarna i butiken.
        Hej Bengt-Olof;

        Det är ju det första intrycket man får av en människa som ofta blir bestående...
        Fiskedepån i Helsingborg har jag inget minne av.. Däremot har jag enormt goda erfarenheter av Fiske & Fiskar i Malmö och kan därför rekommendera den butiken...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Varierande måste jag säga. De stora i större städer såsom Söders, ElGe, upplev, skeppa, giganten är oftast kalasbra. I mindre butiker i mindre städer varierar det däremot mycket. Från brinnande engagemang till något avmätt som definitivt inte ska ha med kunder att göra. Väljer att inte nämna de värsta. Om de läser detta inlägg så känner de igen sig

          När det gäller ABUs kampanj 4 för 3 så är inte alla butiker kunder till Abu. Det kanske är förklaringen till deras nekande men knappast till attityden
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Jag kan förstå vissa butiker med.
            Stackarna kämpar mot e-handeln och så kommer kunder in och klagar på priserna, provar utrustningen och köper sen på nätet. Och eller klagar och prutar.
            Men jag tycker det börjar ordna upp sig, leverantörer ser till så så både online och fysiska butiker kan överleva, butiker klarar ha rimligare priser osv.
            en viss konsolidering. Typ.
            Det är inte lätt.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Jag kan förstå vissa butiker med.
              Stackarna kämpar mot e-handeln och så kommer kunder in och klagar på priserna, provar utrustningen och köper sen på nätet. Och eller klagar och prutar.
              Men jag tycker det börjar ordna upp sig, leverantörer ser till så så både online och fysiska butiker kan överleva, butiker klarar ha rimligare priser osv.
              en viss konsolidering. Typ.
              Det är inte lätt.


              Instämmer!

              E-handeln knäcker allt fler småföretagare som kämpar med att få några kronor i marginal.

              Kunder som står i butik med pricerunner eller prisjakt på mobilen och jämför priser med butikens, och skulle det råka skilja nån hundralapp mot någon e-handels gigant så blir det stora prut-tröjan på eller ett ”ah, men då beställer jag från nätet!”

              Så här hade vi inte de för 10-15år sedan, då visste knappast kunderna vad butikerna i storstan tog för sina Daiwa rullar och var man som kund intresserad att köpa så gjorde man det.
              Nu är det så himla lätt med några knapptryck att kika vad den intressanta rullen kostar i Stockholm el Gbg eller kanske t om i Tyskland.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg

                Instämmer!

                E-handeln knäcker allt fler småföretagare som kämpar med att få några kronor i marginal.
                PostNord kommer nog att i sin tur knäcka E-handeln. För egen del har jag tänkt ifråga om E-handel. I våras beställde jag av ren nyfikenhet ett surfcastingspö från England. Det var 12 cm för långt som försändelse, och åkte därför fram och åter i över en vecka innan jag lyckades förhandla mig till en utlämning i Örebro. Nu i maj var det dags igen. En webbhandel hade bra pris på en Penn-haspel och jag slog till. Handlaren postade men rullen fastnade på Toftanäs i Skåne. Den var försvunnen och efter två veckor fick handlaren skicka en ny, som faktiskt kom fram som den skulle. Jag tjänade visserligen 200 kr på affären jämfört med butiken i stan, men hade istället en massa trassel med att skicka mejl och vänta. Två försändelser på avvägar, och det är hälften av de nätköp jag gjort hittills i år. Nästa gång åker jag direkt till handlarna och köper där. Det är värt de extra kronorna att slippa krångel.

                F.ö. finns det en hel del småhandlare som håller sina små firmor på fötterna med lite näthandel. Alla ehandlare går inte att dra över en kam.

                / P.

                Kommentera


                • #9
                  Sorry för lite OT men tråden berörde något jag velat skriva länge...

                  Tänk på att även "nätgiganterna" är någons lokala butik...

                  Finns det verkligen någon självskriven regel som säger att små butiker som inte hänger med i utvecklingen och som uppenbarligen inte klarar att leverera det som kunderna efterfrågar skall fortsätta att existera. Absolut, att ha den lokala butiken som ett showroom för att beställa på nätet är ett riktigt skitbeteende men det är väl ändå inte det som är grundproblemet för dessa butiker. Dessutom tar butikerna med näthandel samma pris i butiken som på nätet så att man kan jämföra priserna via prisjakt är väl ändå bara ett hjälpmedel för att bryta ner lokala monopol som dessa butiker åtnjutit och kunnat leva på. Lite som att apotekets öppetider plötsligt fördubblades när avregleringen kom (utan att lägga någon värdering i avregleringen i sig).

                  Ta Söder Sportfiske som exempel. För några år sedan förde de en tynande tillvaro som en liten lokal butik. De hade att välja på att göra något eller lägga ner vilket gjorde att de valde att chansa, byta lokaler och hoppa på näthandeln. Nu har de gått från 5 miljoner i omsättning (som en liten korvkiosk typ) till att faktiskt vara ett välmående företag med god tillväxt och lönsamhet (https://www.allabolag.se/5566569447/bokslut). Det hade fler småbutiker kunnat göra men väljer av olika skäl att strunta i.

                  Sen har väl jag själv inte fått kanonbra bemötande av just Söders när jag handlat där och jag tycker att deras, och många andras, "jämförelseprislögner" har gått för långt. Handlar ändå där då och då.

                  Flera av de små lokala butikerna som många hävdar dör på grund av nätjättarna har, när jag faktiskt kollat upp deras ekonomi, varit olönsamma långt före näthandeln tog fart. Konkursen hade kommit förr eller senare och tidigarelades bara av ökad konkurrens från andra butiker via nätet. Dåligt affärsmannaskap straffar sig förr eller senare när konkurrensen kommer ikapp. De har alltid levt på lånad tid. Lite som en rökare, förr eller senare kommer hälsoproblemen. Det är bara en fråga om när och innerst inne så vet personen det men förändringen är för jobbig så man kör på som man alltid gjort.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det går väl kanske att tillämpa Darwins evolutionsteorier på affärsområdet. De livsformer som misslyckas med att anpassa sig till miljöförändringar dör ut. I detta fall består miljöförändringen av handel via nätet, och ej att förglömma även näthandel med begagnade varor.

                    Har även märkt att de allra flesta nätbutiker erbjuder köp på avbetalning. Jag tror att få lokala butiker har anammat sådant(om jag har fel tar jag tacksamt emot rättelser).

                    Låt säga att ens oumbärliga elmotor helt plötsligt pajar precis i början av fiskesäsongen, den går inte att laga, du har ingen imponerande lön, och de få sparade slantar du har ska gå till en semesterresa och ett tandläkarbesök. Köper du en ny elmotor för x kronor, allt på ett bräde, på din lokala butik eller köper du samma nya elmotor för x minus 1000 kronor(+ränta såklart) från en nätbutik på avbetalning över 6-24 månader?

                    Och när du köper elmotorn/spöt/rullen/annan dyr grej på avbetalning passar du samtidigt på att beställa några beten, tafsar, linor och annat småplock enligt "göra mer än en fluga på smällen"-principen. Och hux flux går du bara till den lokala butiken när du akut måste köpa ett exemplar av världens bästa bete efter att du tappat det du hade i ett bottennapp.

                    Om det dessutom är så illa att ett besök på den lokala fiskebutiken är som i filmklippet nedan(vilket jag hoppas är väldigt sällsynt) så ligger den lokala butiken ännu sämre till;
                    https://www.youtube.com/watch?v=XFWeoxrhbE8
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                    99 svar
                    26 357 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                    134 svar
                    29 614 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    112 svar
                    22 859 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Johaan
                    av Johaan
                     
                    Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                    23 svar
                    3 531 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av Flex, 2023-03-20, 20:44
                    2 svar
                    546 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Robbansfiske  
                    Arbetar...
                    X