Hur du blir bemött i fiskebutiken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur du blir bemött i fiskebutiken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tycker att havreboll har flera bra poänger i sitt resonemang.

    Regel 1 för en butik (oavsett fysisk eller på nätet) måste vara ett bra bemötande. Får man inte det som kund blir man osugen på att handla där. Det tror jag vi alla kan skriva under på. Jag har t.ex. ringt både Dogger och Sportfiskeprylar då jag haft frågor om produkter. Vill där framförallt framhäva den förstnämnda som exemplarisk i frågan bemötande.

    När det gäller bemötande i butiker så är min högst personliga uppfattning att en del personal är rätt trött och skulle kanske må bra av att byta jobb? Att heja på kunden är ju liksom rätt basal servicenivå. Att sedan intresserat snacka med kunden är något som jag i alla fall uppskattar. Där tycker jag faktiskt att både EL-GE (särskilt Bengan) och Strömvalls ska ha beröm. Vi byter alltid några ord och man blir mer fiskesugen av snacket. Även den lilla fiskebutiken i Ystad (minns ej namnet) har trevlig personal. Värst är ställen där personalen ger en slags känsla av att ”vi vet bäst”. Behöver inte nämna några ställen men finns en snubbe som jag är väldigt tveksam till i trakten. Har hört honom raljera lite väl mycket i butik.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #12
      Har inte varit inne i särskilt många butiker men tycker jag alltid har blivit bra bemött. Besöker mest butiker i Göteborgsområdet och kan inget annat än att hålla med Abramis Brama om att både EL-GE och Strömvalls håller hög klass.

      Ingen av butikerna har gett mig det där jobbiga säljsnacket om att "Aha, du ska fiska gädda, då måste du ha den här!" eller annat som jag varit med om i andra butiker. Kommer även ihåg när jag var nybörjare och inte kunde ett skit och skulle köpa spö och rulle. Då respekterade dom den prisnivå man hade tänkt sig och försökte inte lura på en dyrare saker.

      EL-GE och Strömvalls

      Kommentera


      • #13
        Jag var in på PO's cykel och fiske i Sundsvall(numer fiske.se??) och skulle köpa ett fiskekort till en sjö.

        Det står en kille i kassan. Han står och snackar skit med någon annan anställd och ser mest besvärad ut att kunder kommer in och avbryter.

        Frågar efter kortet till sjön, han säger att han aldrig hört om det vattnet.(dom har sålt det kortet i mer än 20år.)
        Ja säger att jag inte just nu kommer ihåg namnet på FOV men vet vad sjön heter och vart den ligger.
        Han säger direkt att det kortet finns inte utan att se efter i datorn.

        Jag sa att det står på internet att dom säljer kortet och att jag köpt tidigare för flera år sedan i butiken, han säger då drygt "Dom säger så mycket på internet" och så står han och stirrar på mig och väntar på att jag ska gå ut ur butiken.

        Ber honom kolla efter om dom har kortet.
        Då går han irriterat iväg och frågar några gubbar i fikarummet om kortet, dom vet direkt och säger namnet på fiskevårdsområdet så att han kan söka i datorn och då trillar polletten ner.

        "Jahaaa hahahaha då vet jag" och så säger han namnet på en av ägarna till vattnen, "jag har knullat hans fru" säger han kaxigt och garvar.

        Vet inte vad som var fel på den snubben men det gav inte direkt något bra intryck av butikens service. Förhoppningsvis var det en sommarjobbare.
        Senast ändrad av .art; 2019-06-17, 11:15.

        Kommentera


        • #14
          Vilket jäkla sätt, vore jag ägare till butiken så skulle jag gärna vilja veta vem det var för såna anställda kan snabbt ta död på en lönsam omsättning... Å var det ägaren själv du mötte så är det ju varken synd eller överraskande om det snart går åt pipsvängen...

          Nonchalans och arrogans kan aldrig försvaras, inte ens för att man haft en dålig dag. Då är man i fel bransch, det är helt enkelt inte professionellt eller vuxet att som handlare bete sig så mot en kund som kommer in...
          Senast ändrad av anteman; 2019-06-14, 09:22.

          Kommentera


          • #15
            Hej .art!
            Om du haft denna upplevelse hos oss är jag djupt besvärad. Till grejen hör att jag passar precis in på din beskrivning och tar väldigt illa vid. Jag vet direkt att jag aldrig skulle säga något sådant som du skriver längst ner.
            Att man talat med varandra bakom disken mellan personalen är nog inget ovanligt i denna bransch.
            Att vi slutat med fiskekortsförsäljningen är korrekt då allt fler fvo:n valt att gå den digitala vägen och det är det vi är tillsagda att säga till kunderna.
            ​​​
            Men jag är som sagt väldigt ledsen och besvärad över din upplevelse och det är ju inget vi här står för. Jag hoppas du kommer åter.

            Om du känner dig dåligt bemött så ber vi tusen gånger om ursäkt för detta

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Capsizer Visa inlägg
              PostNord kommer nog att i sin tur knäcka E-handeln. För egen del har jag tänkt ifråga om E-handel. I våras beställde jag av ren nyfikenhet ett surfcastingspö från England. Det var 12 cm för långt som försändelse, och åkte därför fram och åter i över en vecka innan jag lyckades förhandla mig till en utlämning i Örebro. Nu i maj var det dags igen. En webbhandel hade bra pris på en Penn-haspel och jag slog till. Handlaren postade men rullen fastnade på Toftanäs i Skåne. Den var försvunnen och efter två veckor fick handlaren skicka en ny, som faktiskt kom fram som den skulle. Jag tjänade visserligen 200 kr på affären jämfört med butiken i stan, men hade istället en massa trassel med att skicka mejl och vänta. Två försändelser på avvägar, och det är hälften av de nätköp jag gjort hittills i år. Nästa gång åker jag direkt till handlarna och köper där. Det är värt de extra kronorna att slippa krångel.

              F.ö. finns det en hel del småhandlare som håller sina små firmor på fötterna med lite näthandel. Alla ehandlare går inte att dra över en kam.

              / P.
              Postnord är helt djävla fantastiskt otroliga, har hänt mer än en gång att jag sett att ett spö kommit till sorteringen här hos mig (På utlänsk trackingsite).
              Spöet finns inte i Postnords system.
              Jag åker dit och säger "Ni har en 180cm lång tub där bak, den är min"
              Jag får ut mitt paket.
              3-4 veckor senare får jag en påminnelse från Postnord att jag har ett paket att hämta ut, utan att någonsin fått en AVI...

              I bästa fall..
              I värsta fall

              "Vi kan inte se paketet i våra system kontakta avsändaren"
              Avsändaren tillhandahåller trackinginformation hela vägen till mitt sorteringställe på Postnord
              2 veckor senare får jag meddelande från Postnord att mitt paket skickats tillbaka då jag inte hämtat ut det.
              Utan att jag någonsin fått en avi

              Så nu, skickar jag alltid spön med budbolag, jag tar hellre den tusingen i extra frakt än strular med Postnord....

              MEN för att hålla mig till topic.. SÅ varierar det som någon sagt, de större brukar vara superbra, visserligen har dom aldrig grejjer jag eftersöker förutom småpryttlar. Men har varit med om butiker där dom ser på mig som idiot när jag säger att tycker att det finns andra märken än Shimano cih Daiwa på marknaden
              Senast ändrad av ShoreSlowJigging; 2019-06-14, 12:28.
              Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

              Shore Slow Jigging

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av raekann Visa inlägg
                Hej .art!
                Om du haft denna upplevelse hos oss är jag djupt besvärad. Till grejen hör att jag passar precis in på din beskrivning och tar väldigt illa vid. Jag vet direkt att jag aldrig skulle säga något sådant som du skriver längst ner.
                Tänkte inte mig för när jag skrev att folk kan förväxlas så jag tog bort beskrivningen.
                Den stämmer in på dom flesta som jobbar i jakt och fiske butiker.

                Snubben jag pratar om hade definitivt inga glasögon och det ringer ingen klocka så att säga när jag såg bilden på dig. Så det var någon annan.
                Jag brukar spara mina fiskekort så om jag hittar igen det så skickar jag PM med bild på det så kan ni nog se vem som sålde det om ni har kvar nån logg.
                Det här var när butiken låg i Sundvall bakom Lidl, tror inte den är kvar där idag.
                ca 3-4 år sedan.

                Kommentera


                • #18
                  Visst finns det miljoner förklaringar till varför personer lackar ur och har en dålig dag vilket man som kund ibland får acceptera. Är jag en kund som normalt erhåller ett bra bemötande så är det lätt att låta en dålig dag med surt bemötande passera till inte hänt.

                  Är jag däremot ny i en butik och får det bemötandet så varför göra nån sak av det. Man tackar för visat intresse (vilket i fallet = noll) och går därifrån.

                  Att då nyttja sig av uttrycket "En gång är ju ingen gång." är enligt mig helt fel.

                  Jag tycker det är mer rätt att tänka "En gång ALDRIG mer"
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #19
                    Håller med exxet.

                    Nu var detta runt 7 år sedan, men värt att nämna som exempel. Jag och mitt ex skulle till fjälls, det skulle köpas 1st flugspö, 2 x andasvadare med skor, 1 väst osv osv. Åker till en flugfiskeinriktad butik i sthlm, minns inte vad den hette. Vi kliver in, går runt och försöker få kontakt med personalen, dock fullständigt omöjligt skulle det visa sig. Han ser oss men bemödar sig inte ens säga "kommer strax". Han ignorerar oss medan han snackar skit med en polare.

                    Är säkert där i 20-30 minuter, blev irriterad till slut, hade han haft en kund, visst, men detta var bara ointresse.. roligare att snacka med kompisen. Sade åt tjejen att vi drar, finns fler butiker.. tar tag i ytterdörren.. DÅ hajar han till.. "kan jag hjälpa..."

                    Nä. Tydligen inte sa jag och gick.

                    Tänk vad enkelt det hade varit för den butiken.
                    Hade personalen bara brytt sig hade dom sålt grejer för lätt 10000:- patagoniavadare x 2 mm.
                    Nu blev det inte så.
                    Den butiken vi gick till istället blev dock glada

                    Kommentera


                    • #20
                      At Edguy,

                      Synd att inte sa vad du tänkt köpa när du gick... kanske först då säljare begriper att nonchalans kan kosta hyfsat mycket!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                      99 svar
                      26 357 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                      134 svar
                      29 614 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      112 svar
                      22 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Johaan
                      av Johaan
                       
                      Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                      23 svar
                      3 531 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av Flex, 2023-03-20, 20:44
                      2 svar
                      546 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Robbansfiske  
                      Arbetar...
                      X