Daiwa Scandinavia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Scandinavia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Precis som flera andra leverantörer så har Daiwa lite extra problem just nu pga Corona. Åkte in till söders i juni med min rulle som jag ville skicka iväg och få nya lager i och allmän service. 12 till 16 veckor var då prognosen. Började då istället leta delar själv, vilket inte är så lätt som man kan tro. Efter 4 veckor så svarade Daiwa på mitt mail. Dom ber om ursäkt för väntetiden då dom har extremt mycket att göra, och skickar de grejer jag bett om gratis. Det kallar jag service! Kan tänka mig att servicen låg nere i Finland en period och att dom har en hel del att jobba ikapp.

    Skulle vara kanon om söder eller någon annan butik kunde ha en egen rullservice. Även de vanligaste delarna som lager till de mest sålda rullarna vore kanon. Vad jag vet så är det väl bara sportfiskeboden i Täby som har lite grejer, dock verkar dom mest ha till Abus rullar.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Det var intressant om det nu finns en ny Prorexsyster till 2020 Tatula SV TW! Vad exakt heter den om du vet?
      Som du säger, "gamla" Tatula 103/Prorex 100 fanns/finns ju båda i en SV modell, i princip samma rulle.

      Nya Alphas Air SW har prisats på bl a YT men jag undrar om inte den är "alltför BFS" för mig som sällan kör under 10g och därmed, med den lilla spolen, till nackdel när 20g jiggen ska ut så långt som möjligt från stranden...?
      Jag som fiskar riktigt mycket BFS skulle aldrig rekommendera en BFS rulle om inte det är just ändamålet. BFS rullar är oftast sämre än vanliga om beterna överstiger 10-12g

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Jag som fiskar riktigt mycket BFS skulle aldrig rekommendera en BFS rulle om inte det är just ändamålet. BFS rullar är oftast sämre än vanliga om beterna överstiger 10-12g
        Så är det nog eller som sagt, det ante-man! :-)

        Du engqvist blev det förresten några grunda BFS-kinaspolar, Roro eller den andra vad det nu var, å var de bra?
        Senast ändrad av anteman; 2020-09-26, 19:35.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Så är det nog eller som sagt, det ante-man! :-)

          Du engqvist blev det förresten några grunda BFS-kinaspolar, Roro eller den andra vad det nu var, å var de bra?
          Tror att det vi diskuterade var väl spolar till nya millionair? Varken en sådan rulle eller spole till har blivit inköpt.
          Däremot blev det ytterligare en alphas. Air stream custom. Och sen såg jag till min stora glädje att avail börjat tillverka spolar till conquest 50 igen. Så en sådan är på väg hem..
          kommer lägga upp mer om det i UL/BFS tråden när den kommit och jag har hunnit testa den.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Som nån sa nyligen på FS, med Daiwa i Sverige så trodde nog många på ett bättre utbud av JDM produkter (spön!) även här, men vi fick i princip endast valda delar av Daiwas europeiska koncept Prorex... Å nya 2020 Tatula SV lär väl heta "2021" om den lanseras i Sverige nästa år?

            Tråkigt men också väl att det mesta av det bästa numera enbart är en klick eller två bort på paddan...precis som t ex Daiwa vill ha det... ett brett utbud kostar väl lokalt mer än det smakar... och privatimport kostar dem noll i service- och reklamationskostnader.
            Spöna ja.
            Bristen på roliga spön, de lustiga priserna samt diverse historier om service- och garantiärenden är saker som fortfarande får mig att vara något besviken på Daiwa i regionen men det avspeglar nog egentligen mest min besvikelse på Daiwa i stort.

            Angående priserna.
            I Japan har nya Tatula 300 riktpriset 37 000 yen eller i dagsläget 3065 kronor. Samma rulle bär ett pris om 3295 kronor i Sverige, mer eller mindre samma alltså. (Intressant i sammanhanget är att riktpriset i USA är 2315 kronor.)
            Samtidigt kostar en Steez Air TW 68 000 yen eller 5635 kronor i Japan medan den i Sverige går loss på 7290 kronor.
            Tycker det är märkligt, om det nu är så att japanrullar skulle vara dyrare att få till Skandinavien, borde inte det vara just en sådan lustig omständighet vi konsumenter skulle kunna få slippa när Daiwa driver eget?

            Tycker fortfarande bristen på odelade och mer typiska basspön är tråkig.
            Nu när alla ska fiska kärlajjnariggar och krääänkbäjjts borde de väl också ha passande spön till?
            Hade en svag, alltså ytterst svag, förhoppning att Daiwa Scandinavia hade haft möjlighet att fuska hit lite kul grejor från andra marknader utöver sitt ordinarie sortiment.
            Eller att de mitt i modehysterin skulle försökt lura på oss Tatula Elite Signature Series för 2200 kronor stycket, vilket hade varit det motsvarande priset på vår marknad om man jämför riktpriser USA/Sverige på nämnda Tatula 300 och räknar likadant på Tatula-spöna.
            Samtidigt förstår jag att det finns marknadsmässiga och intressemässiga begränsningar vilka går stick i stäv med mina och andra slutkunders tankar och idéer.

            Kommentera


            • #16
              Tycker att det är väldigt tråkigt att man ska behöva ta i beaktande hur framtida service kommer att funka när man köper grejer. Att sälja en rulle för mellan 2-4000 och sedan inte kunna erbjuda en service inom rimlig tid känns sådär. Inte heller helt smärtfritt att få delar skickade hem så att man själv kan serva rullen.

              Förvisso är detta året speciellt, men efter kontakt med Daiwa sedan i somras så väntar jag fortfarande på delar till min Lexa. En rulle som vad jag vet är deras storsäljare, att då inte kunna leverera reservdelar är anmärkningsvärt. Känns spontant som att mitt nästa köp kommer att vara en ABU-rulle.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
                Tycker att det är väldigt tråkigt att man ska behöva ta i beaktande hur framtida service kommer att funka när man köper grejer. Att sälja en rulle för mellan 2-4000 och sedan inte kunna erbjuda en service inom rimlig tid känns sådär. Inte heller helt smärtfritt att få delar skickade hem så att man själv kan serva rullen.

                Förvisso är detta året speciellt, men efter kontakt med Daiwa sedan i somras så väntar jag fortfarande på delar till min Lexa. En rulle som vad jag vet är deras storsäljare, att då inte kunna leverera reservdelar är anmärkningsvärt. Känns spontant som att mitt nästa köp kommer att vara en ABU-rulle.
                Ännu ett "fall" då alltså...

                Tycker både Daiwa och Shimano åtminstone kunde se till, som du skriver, att det med lätthet går att beställa delar via till exempel butik.
                Nu förstår jag kanske bättre än de flesta varför det inte alltid är lämpligt att folk skruvar sina egna rullar men det är definitivt ett bättre alternativ än att låta användarna ha en obrukbar rulle i månader.
                Dessutom skulle det kunna gå att ha en "skruva på egen risk"-ansvarsfriskrivning från tillverkarna. Tror ändå många valt att beställa delar och reparera själva, alternativt låta någon skruvmejselbegåvad vän göra det åt dem.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Ännu ett "fall" då alltså...

                  Tycker både Daiwa och Shimano åtminstone kunde se till, som du skriver, att det med lätthet går att beställa delar via till exempel butik.
                  Nu förstår jag kanske bättre än de flesta varför det inte alltid är lämpligt att folk skruvar sina egna rullar men det är definitivt ett bättre alternativ än att låta användarna ha en obrukbar rulle i månader.
                  Dessutom skulle det kunna gå att ha en "skruva på egen risk"-ansvarsfriskrivning från tillverkarna. Tror ändå många valt att beställa delar och reparera själva, alternativt låta någon skruvmejselbegåvad vän göra det åt dem.
                  Kan bara hålla med. Jag är absolut inget proffs, men tycker inte att det är jätteavancerat om man bara är noga med att hålla koll på delarna. Sen kan man alltid råka sätta någon del åt fel håll, men det brukar lösa sig ganska snabbt. Men att åtminstone kunna få tag i lager som, vad jag vet, är en vanlig felkälla är inte för mycket begärt. Fördelen med ABU borde väl vara just tillgängligheten till reservdelar och trimkit mm.

                  Kommentera


                  • #19
                    Har inte behövt Daiwas eller Shimanos hjälp i egen regi ännu och hoppas det dröjer givet vad vi bl a här får läsa...

                    Att service/reklamationer ska ta många veckor ja månader är inte acceptabelt vilket jag sagt i andra trådar förr. Om det inte sker en regional förbättring så förstår jag en ökande import av rullar och ökat "egenskruvande" (på gott och ont...!) även om tillgången till reservdelar kan bli marig men kanske möjlig i utlandet i viss omfattning...

                    Med den trenden kanske vi snart har fler riktigt skruvmejselbegåvade som kan öppna eget?

                    Bra att JontaK, Motvind mfl delar med sig här av erfarenheter av allehanda rullrelaterade service-/reklamationsproblem... Rubriken på tråden skulle kunna döpas om till t ex "Svensk reklamations- och rullservice... ömsom vin ömsom vatten"

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja det blir nog sista gången jag köper något från Daiwa om inte servicen blir bättre. En spöring gick sönder på mitt XR spö och jag reklamerade via Sportfiskeprylar. Det tog typ en och en halv månad för Daiwa att skicka en ny spötopp. Märkte tillslut att supporten på sportfiskeprylar tyckte det blev jobbigt när jag frågade om status. Trisst när Daiwa har bra grejer och jag är supernöjd med mitt XR.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                      99 svar
                      26 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                      134 svar
                      29 658 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      112 svar
                      22 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Johaan
                      av Johaan
                       
                      Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                      23 svar
                      3 553 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av Young Waterfoot, 2023-04-27, 14:00
                      22 svar
                      1 373 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...
                      X