Vilken kniv använder ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken kniv använder ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Man ska va värst annars kan man lika bra låta bli



    Skämt åtsido!

    Intressanta åsikter som kommer fram tycker jag. Kniven är en kär pryl i mannens arsenal av prylar och ska inte föraktas. Är lite färgad av min uppväxt där min Morbror läste lusen av allt som inte va vasst till tusan. Sen fick det se ut hur fa... det ville.

    Men vackra knivar är en prydnad att se, men väl fungerande knivar är en njutning att använda. Och skärpa är trotts allt det viktigaste för en kniv. Men vem går inte och dreglar vid knivmakarna på mässor mm.
    Senast ändrad av Exxet; 2012-07-24, 19:17.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • Kul tråd!
      Jag använder givetvis kniv efter ändamålet.

      Jakt;
      I ryggsäcken ligger en brusletto med 150mm blad vilket ofta är för långt men bra i vissa lägen.
      I bältet hänger en helle med 80mm blad och egensnickrat skaft i älghorn, det ska vara fin känsla att använda kniv!
      Den är "lagom" till det mesta i skogen utan att kännas klumpig att bära på.

      Fiske;
      I lådan ligger en marttiini filekniv (ej så låååång), lätt böjt blad med tandad rygg, funkar alldeles utmärkt att fjälla och rensa gädda med!
      I bältet hänger en fällkniv från "fällkniven", en TK3.
      Den kniven bär jag alltid när jag är i stugan och på sjön....alltiallo kniv....känner mig helt naken utan den!
      Gräsligt dyr....det finns säkert billigare fällknivar som är lika bra men den här är det jag vill använda....lagom stor, otrolig kvalite och fantastiskt fin!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av touchofred Visa inlägg
        Tja !

        Kunde inte se en sånhär tråd någonstans, om det finns får ni gärna länka !

        Jag som många andra gillar knivar i alla dess slag. Och nu är jag sugen på en ordentligt kniv eftersom jag precis har börjat fiska.

        Den får gärna vara billig.. Jag har kikat lite på Bear Grylls Greber knivarna, nån som har erfarenhet av dessa knivar?

        Vad har ni för kniv(ar) ? Beskriv gärna varför du har valt just den kniven, och vad som gör att den passar dig bäst?

        Filèknivar går bra att prata om också, såväl som knivar rent genrellt.
        Mycket bra tråd.

        Jag anser att en vanlig enkel Morakniv är bäst värde för pengarna. En med plasthandtag. Kolstålsblad eller rostfritt, välj själv. Den ska vara utförd med parerstång för att skydda fingrarna när du rensar fisk. Kolstål är enklare att få ordentligt vasst anser en del.

        Ibland vill jag ha en tyngre kniv för att kunna hugga klenare ved för olika användning. Jag vill inte släpa på en yxa alltid. Då använder jag en m/1898 bajonett som jag köpte på Skänninge marken för 250 kr. En mycket bra kniv som ersätter en camping-yxa till stor del.

        Knivar som inte är rostfria måste hållas torra eller fettas in.
        Senast ändrad av Boe; 2012-07-25, 00:51.

        Kommentera


        • Ja använder 2 knivar från rapala. En med tandad rygg, sylvass och man får ett grymt grepp. Och en av deras filéknivar, vet dock inte vilken av dom
          Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

          Kommentera


          • därmed torde även Exxets punkter 3,4,5 och 6 gå bor
            Inte helt, 5 är folk som mig , är väl lika dan som hans farbror också, jag tittar inte på knivarna, jag använder dom och stoppar sedan tillbaka dom i väskan igen.

            Jag är som jag sagt tidigare miljöskadad när det gäller knivar efter många års jobb.

            Dom råden jag kan ge er är att köpa knivar av rostfritt kolstål med kort fas,
            ju längre fas ju sämre håller den skärpan.

            Att aldrig skära i ben eller brosk det dödar skärpan nästan omedelbart,
            om ni skall kapa huvud, ryggar och sådant investera i en billig liten köttyxa som går att slipa den klarar sådant utmärkt.

            Sen det viktigaste, underlaget ni skär mot, se till att det inte slöar kniven.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-07-25, 08:20.

            Kommentera


            • Ja du Jörgen känner igen min Morbror i dina ord. Han skulle ha vasst, snickare båtbyggare som han va. Och visst är det så, som verktyg är knivens skärpa A och O. Men jag tror inte gemene man ställer lika höga krav på skärpan som du, min morbror och till viss del jag själv.

              På den tiden jag jagade älg så kunde man gråtande se sina jaktkolegor stå och nöta å slita med en slö jä.. jaktkniv (vissa dyra men ibland billigt skit) "ÅÅÅ he... va vass" va kommentaren man fick när dom låna min kniv, och då va den redan i slipbehov enligt mig, Och min Morbror skulle ha svurit över den kniven. Sån skillnad kan det va och är det. Vissa (dumskallar har jag lust å kalla dom) stog med ett dyrt skärpstål av diamanttyp och gnuggade mot bladet, för dom har ju sett proffsen. Bara det att dom gjorde det på hopplösa knivblad helt utan egg eller tillstymmelse till skärpa. Dom knivarna borde ju slipas ny egg innan det ens vre lönt att gnussa med skärpstål på dom.

              När du Jörgen pratar om skärpa och vass kniv så tror jag det är bara 20% här som förstår vad du pratar om. Jag tror dom andra 80% har sin "VASSA" kniv i samma definitionsgrupp som dina hopplöst "SLÖA" knivar.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av touchofred Visa inlägg
                Jag har typ en såndär. Men dom håller inte eggen så bra väl?
                Jula kniven håller inte så bra nej, man får slipa den ganska ofta, Bäst är ju att underhålls slipa så man slipper grova hack i eggen... Men den duger för mig Har lite diverse knivar, men inget till fiske direkt.

                Kommentera


                • Tång och sax... räknas det?

                  Kommentera


                  • stog med ett dyrt skärpstål av diamanttyp och gnuggade mot bladet, för dom har ju sett proffsen.
                    Det där med stålning är också en liten vetenskap, finns bara en vinkel stålet TAR i , man känner det direkt när man hittar den, tycker man det är svårt så kan man lägga tummen och pekfinger på vars en sida om bladet precis där fasen börjar och vrida så fingret kommer mot stålet, då är man i alla fall i närheten av rätt vinkel.

                    Om ni drar fingret över eggen på tväre kan ni känna om den ligger åt höger eller vänster och sedan försöka räta upp den därefter..

                    Har sett/hört en del som stålar väldigt snabbt utan riktig vana, det brukar låta som en fäktningsmatch

                    Som du säger går en kniv bara att fixa till med stål/hushållsmaskiner och bryne till en viss del, är kniven riktigt kass får den lämnas på slipning (om man inte har prylar själv)

                    Alltid kul att läsa denna typen av trådar, man blir klok på varför folk ofta har svårt att rensa fisk när man åker med fisketurer...

                    Kommentera


                    • Har en billig rapala från clas i sjön som är sylvass och bra att fjälla med, sedan har jag en som morsans kusin har gjort som jag fick när jag föddes och sedan en fällkniv från staterna.
                      -----------PB's!-----------
                      Gädda 8,7 kg
                      Harr 0,5 kg
                      Abborre 0,8 kg
                      Torsk 2,4 kg
                      Havsöring 3,5 kg
                      Näbbgädda
                      Strömming
                      Mört
                      Skrabb

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 604 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 335 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X