Du kan ju köra med vanlig multi (om du har någon) och dra åt kastbromsen så att betesfisken precis inte kan dra ut linan. luta ett vasstrå mot linan som huggindikator =)
Grym lågbudgetmetod...
Sen, vad gäller mothugg...
Om du bara lyfter spöt och rycker samtidigt som du lägger i växeln/fäller över bygeln så kommer du få ett kasst mothugg. Lyft spöt, ställ dig tillrätta, VEVA snabbt tills du får kontakt med fisken och dra till mothugget så fort du kan. då sitter fler mothugg...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Konstigt napp på bottenmete
Collapse
X
-
va ute idag o det blev en 5hekto abborre på löja... den nästan drog spöet i vattnet innan jag gjörde mothugg... ska se om det blir nåt mer kanske
Lämna en kommentar:
-
Det går inte att meta allt för många pass innan man tröttnar på att lossa/spänna bromsen varje utkast!
Som sagt baitunner är gudagåvan, försök att fixa banksticks/tripods så spöt får en rak vinkel mot tacklet, så du minskar motståndet på allt du gör.
Lämna en kommentar:
-
ska testa! tack igen för svar! nu så jävlar ska det blir fisk!!
Lämna en kommentar:
-
Gör inte Gös samma sak skadar bytet för att senare komma tillbaka för att käka den? (kanske bara i Holland)Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggGäddor biter ju vanligen bytet på tvären och simmar iväg med det för att sen stanna, vända det och svälja. Jag tror du hade en gädda där men att den stördes av något, tacklet samt motståndet från lina och spö kanske, och släppte fisken igen.
Baitrunner rulle till botten mete <3 finns bra och billiga som Okumas (ända jag testat)Ursprungligen postat av RapaxFox40 Visa inläggtack men fattar inte en sak... går det att göra mothugg med lös broms? eller skall jag ändra när jag får napp???
Lämna en kommentar:
-
Du måste givetvis dra åt slirbromsen innan du gör mothugget, annars får ett saftigt kråkbo på spolen.
Lämna en kommentar:
-
tack men fattar inte en sak... går det att göra mothugg med lös broms? eller skall jag ändra när jag får napp???Senast ändrad av RapaxFox40; 2012-08-07, 21:49.
Lämna en kommentar:
-
Om jag förstår rätt så fiskar du med paternostertackel ,betesfisken och sen en tafs under med ett sänke lämpligen 60-90 gr.Spöet stående rakt upp med spänd lina , skall det fungera så måste gäddan kunna ta lina .Det finns tre alternativ ,sätt slirbromsen så löst så att betesfisken precis inte kan dra ut lina , linan under en lineclipp eller använd biterunner .När gäddan hugger så vänta någon sekund ,låt gäddan dra ut någon meter gör sen mothugg .
Missade hugg är inget onormalt eller fel det får man dras med .
Lämna en kommentar:
-
hur gör ni mothugg när ni får napp?? hade ett napp idag,väntade att spötoppen ryckte 4 gånger och gjorde mothugg,jag krokade fisken men inte så bra,så när jag satte bromsen lösare tappade jag den... jag tror den var ganska stor
Lämna en kommentar:
-
tack för svaren,men jag tror inte det var än mink eller en kräfta... ska kanske göra tacklet lite lättare
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 336 visningar